ID : 36329113

این‌همه بی‌تدبیری‌ چه ربطی به تحریم‌ دارد؟!


در برخی مقولات، بی‌‌تدبیری چنان آشکار است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را به تحریم‌ها چسباند؛اتلاف منابع ارزی و مقادیر معتنابهی ذخایر طلای کشور از این جمله است.

به گزارش یزدرسا، بسیاری از کسانی که در سال ۹۲ به روحانی رای داده بودند، در سال ۹۶ انگیزه‌ای برای رای دادن مجدد به وی نداشتند؛ چه این‌که روحانی در چهار سال نخست نتوانسته بود شعارهای اصلی خود را محقق کند؛ شعارهایی نظیر این‌که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ اقتصاد؛ همه تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد؛ چنان رونقی ایجاد خواهم کرد که به این ۴۵هزارتومان یارانه نیازی نداشته باشید؛ و ... . اما جریان حامی روحانی توانستند با لطایف‌الحیل و تمسک به ابزارهای گوناگون از جمله دوقطبی‌‌سازی جنگ و صلح، و اغلب با چاشنی‌ زیر پا گذاشتن مرزهای اخلاقی بار دیگر وی را به ریاست‌ جمهوری برسانند.

انتظار بهبود اوضاع معیشتی

عموم کسانی که برای بار دوم به روحانی رای دادند، انتظار داشتند با توجه به وعده‌های سنگین وی و نامزد پوششی او اسحاق جهانگیری- معاون اول دولت یازدهم و یازدهم- دست‌کم اوضاع اقتصادی و معیشتی‌شان در سایه آن همه شعار پرطمطراق تدبیر و امید بهبود یابد. اما آغاز دولت دوم روحانی همان و بدترشدن اوضاع اقتصادی و معیشتی همان.

اتلاف منابع ارزی و ذخایر طلا

اگرچه جریان حامی روحانی برای انحراف موضوع می‌کوشد اوضاع نابسامان کنونی را به تحریم‌ها نسبت دهد اما واقعیت این است که اولا به تصریح شخص روحانی در دوران شکل‌گیری تحریم‌های موسوم به فلج‌کننده در دوران دولت سابق، بخش عمده مشکلات اقتصادی معلول سوءمدیریت در داخل است نه تحریم‌ها؛ ثانیا در برخی مقولات، بی‌‌تدبیری چنان آشکار است که با هیچ چسب و سریشمی هم نمی‌توان آن را به تحریم‌ها چسباند. اتلاف میلیاردها دلار منابع ارزی و مقادیر معتنابهی ذخایر طلای کشور که با تصمیم نابجای دولت انجام شد، نمونه‌ای از این سنخ اقدامات است.

قیمت پیاز معلول تحریم است یا سوءتدبیر؟!

در یکی از آخرین موارد می‌توان به اوضاع پریشان برخی نیازهای دم‌دستی مردم از جمله «پیاز» اشاره کرد که در کم‌ترین فرصت سر به فلک کشیده و به تعبیری حتی «دلار» را نیز پشت سر گذاشته است! در حالی‌که می‌شد با پیش‌بینی بموقع با چاشنی اندکی تدبیر و دلسوزی، مانع از افزودن دغدغه‌ پیاز به دغدغه‌های این‌روزهای مردم شریف کشور شد. طبیعی است توجیهاتی چون وقوع سیل و صادرات و ... هم برای مردم پذیرفتنی نیست؛ چه این‌که سیل قابل پیش‌بینی بود و کنترل صادرات هم توسط خود دولت انجام می‌شود و ... . به هر روی این روزها با دیدن قیمت‌های سر به فلک کشیده پیاز جا دارد از سینه‌زنان زیر بیرق تدبیر و امید بپرسیم که آیا تدبیر و امیدتان همین بود؟!

نویسنده :‌ علی شورکی

 

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.