ID : 6629460
یک کارشناس مذهبی :

بازگشت به سبک زندگی اسلامی باعث نشاط خانواده و اجتماع می شود


یک کارشناس مذهبی در باره سبک زندگی خانواده های امروزی گفت: همه دست به دست هم بدهیم و با سبک زندگی اسلامی برای نشاط و شادابی خود و خانواده که منجر به نشاط اجتماعی می شود تلاش کنیم.

به گزارش یزدرسا به نقل از خبرنگار یزدبانو، مهدیه امینی، کارشناس مذهبی و یکی از اساتید برجسته گفتمان های دینی به شمار می رود و دانشجوی سطح سه حوزه علمیه خواهران یزد است.

وی در گفتگوی تفصیلی در مورد مسائل روز خانواده ها و سبک زندگی اسلامی به برخی سؤالات مطرح در حوزه زنان و خانواده های امروزی پاسخ داده است.


یزدبانو: وضعیت دختران نوجوان امروزی در خانواده ها چگونه است؟
برخی دختران نوجوان مراجعه می کنند که پدر و مادرشان به خاطر تماشای برنامه های ماهواره طلاق گرفته اند و می گویند چرا آسیب های ماهواره برای خانواده ها گفته نمی شود.
می بینیم که دختران مادران بی حجاب دچار بدحجابی شده اند که دلیل این آسیب، نشانه بی توجهی مادران به نقش محبت در این  وظیفه مهم است و  مادران باید ارتباط عاطفی با دختران خود برقرار سازند و با محبت حجاب را آموزش دهند .


یزدبانو: از تأثیرات منفی ماهواره بگویید:
خیلی از بینندگان برنامه های مبتذل ماهواره در واقع تأ ثیر ماهواره رانمی فهمند . بالاترین درجه آموزش از طریق چشم است وقتی محتوای برنامه های ماهواره خیانت و بی هویتی فرزندان است چه توقعی جز این از بیننده می توان داشت .امروز این برنامه ها موجب ترویج بی حیایی و از بین رفتن عفت در جامعه شده اند و اول زن به  فساد می رود و بعد کل خانواده و سپس این کانون مقدس از هم می پاشد.


یزدبانو: دشمن چگونه می تواند از زنان برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند؟ یک مثال تاریخی بزنید.
عبید الله بن زیاد برای انحراف مردم روی زنان جامعه دست گذاشت و بعد از نشان دادن طلاها گفت: زنان نصف جامعه اند ولی بر کل جامعه اثر می گذارند  و پس از آن می بینیم که چگونه زنان دست شوهرانشان را گرفتند و از دور مسلم پراکنده شدند.
ولی در هشت سال دفاع مقدس  ببینید که زنان طلاهای خود را به خاطر یاری اسلام به جبهه اهدا می کردند و در پشت جبهه هنر خود را خرج اسلام کرده و عده ای حتی در جبهه به پرستاری مجروحان مشغول بودند.


یزدبانو:در مورد سن ازدواج چه نظری دارید؟
از یک طرف سن تحریک پذیری را پایین آورده ایم و سن ازدواج را بالا برده ایم .پسری که ۱۵ سالگی در اوج تحریک قرار گرفته و از طرفی می گوییم ازدواج زود است و ۱۵ سال فاصله می اندازیم که باید خانه و ماشین بخرد چه بر سرش می آید ؟امروز سیستم سبک زندگی به هم ریخته است هیچ چیز سر جایش نیست هر جا می خواهی دست بگذاری جای دیگر اشکال ایجاد می شود.


یزدبانو: چرا برخی در انتخاب همسر به دنبال ملاک های غربی هستند؟
ذائقه برخی جوانان در انتخاب همسر از ملاکهای اسلامی به ملاکهای غربی تتغییر کرده است و می گوید مادر برو دنبال زیباترین دختر با فلان شکل و شمایل که چشم همه در آید! دخترانی که عموما از اخلاق حسنة بر خوردار نیستند و به خاطر زیبایی زیاد گاها دچار بیماری غرور هستند و زندگی مشترک را به مشکل می کشانند.
خیلی از پسران به خاطر وضع نامناسب حجاب دختران از درس دست کشیده اند تا ایمان خود را حفظ کنند و خیلی از دختران محجبه به خاطر رعایت حیا و عفاف درخانه مانده اند و سن ازدواجشان بالا رفته است راستی چه کسی پاسخگوی این حقوق از دست رفته است؟


یزدبانو: از نقش اخلاق در پایداری زندگی خانوادگی بگویید.
زن خوش زبان و خوش اخلاق هر چند زیبا هم نباشد برای همسرش همچون یک حوریه زیبا جلوه گر می شود . باید به سبک زندگی اسلامی بازگردیم تا همه چیز اصلاح شود .


یزدبانو: در مورد زنان خانه دار و شغل خانه داری چه نظری دارید؟
خانه داری به عنوان مقدس ترین شغل زن  محسوب می شود. حضرت زهرا(س) که بالاترین الگو برای زن مسلمان هستند بالاترین افتخارشان امر مقدس خانه داری و تربیت فرزند و شوهر داری است. ما کجا می رویم و چرا از زندگی ایشان نمی دانیم تا الگو بگیریم.
امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب ،حاضر بود عبادت ۴۰ ساله خود را با صبر وتحمل مادر بر تربیت فرزند عوض کند بیایید به بچه هایمان ثواب این کار را بگوییم تا بچه ها فکر نکنند حتما باید کار بیرون داشته باشند که حتی برخی مواقع این خود مادرانند که دختران را به کار بیرون تشویق می کنند! البته حتی اگر زن می خواهد شاغل باشد و ضرورتی ایجاب کرد هرگز نباید کار بیرون بر کار اساسی تربیت فرزند اثر بگذارد بلکه باید در این شرایط هم بنیان خانواده مستحکم بماند و هم شأن زن حفظ شود .
همه دست به دست هم بدهیم برای نشاط  و شادابی خود و خانواده با سبک زندگی اسلامی تلاش کنیم .


یزدبانو:زنان امروزی با توجه به اشتغال بیرون از خانه چه وضعیتی دارند؟
زن می رود سر کار و بچه توی مهد کودک فشار کار جدا، فشار کار خانه جدا، دیگر زن حوصله رفتار با بچه و شوهر ندارد وقت به خود پرداختن و ایجاد طراوت و شادابی را در خانواده ندارد .یکدفعه عصبانی می شود و همه چیز به هم می ریزد.
پیامبر تأ کید کردند زن درخانه بدون خضاب و سرمه نباشد و حتی اگر هیچ ندارد بند قرمز رنگی به گردن ببندد که آراسته باشد .
در امر و نهی به دیگران نفرین نکنیم و بر زبانمان دعا برای هدایت دیگران باشد که خداوند پیامبر را به خاطر اخلاق عظیمش می ستاید.چه بسا جوانانی که با زبان خوش برای همیشه اصلاح شده اند .




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 3.0 stars out of 5.