ID : 19153362
چه کنیم تا کودکان از سلامت روانی برخودار باشند

برای سلامت روانی کودکتان خوش اخلاق باشید!


بهداشت روانی کودک باید از همان ابتدای کودکی مود توجه والدین قرارگیرد؛ در غیر این صورت کودک درآینده دچار اختلالات در زندگی خواهد شد. والدین باید برای تامین سلامت روانی کودکشان، با کمال صمیمت او را دوست داشته باشند و با صبر و خوشرویی به تشخیص و رفع مشکلات کودک بپردازند.

یزد رسا به نقل از یزدبانو؛ بهداشت روانی کودک باید از همان ابتدای کودکی مود توجه والدین قرارگیرد؛ در غیر این صورت کودک درآینده دچار اختلالات در زندگی خواهد شد.

سازمان جهانی در تعریف بهداشت روانی می‌گوید: بهداشت روانی عبارت است از «توانایی کامل برای ایفای نقش‌های اجتماعی، روانی و جسمی».

بسیاری از پدر ومادرها به سلامت جسمانی کودک خود بهای زیادی می‌دهند و از سلامت روانی آنها غافل هستند؛ در حالی که سلامت روانی از سلامت جسمانی بسیار مهم‌تر است.

سلامت روانی کودکان باعث می‌شود تا خوب بتواند تفکر نماید ومهارت‌های لازم را در زندگی بیاموزد ونگرش خود را نسبت به زندگی بهبود بخشد.

باید توجه داشت که اهمیت سلامت روانی کودک در گرو احترام گذاشتن به وی است؛ از این رو باید به کودک  به عنوان  انسانی با توانمندی‌های بالقوه ارج داده شود؛ هرچند که وی ناپخته‌تر وکوچکتر است.

والدین نباید تمام کوشش خود را در راستای حکم‌رانی بر کودک صرف نمایند بلکه باید سعی در جهت دادن اعمال کودک به سوی پیشرفت موفقیت‌آمیز و سازگاری هر چه بیشتر داشته باشند؛ که در این صورت علاوه‌ بر تغییر مطلوب در رفتار کودک، هرگز برای وی تهدیدآمیز نیست. آنها به عنوان معلمی دلسوز نباید نسبت به زندگی گذشته و حال فرزند خود تعصب داشته باشد؛ باید آینده کودک خود را بر حسب توانایی‌هایش در نظر داشته باشد که در این صورت به نتایج مطلوب‌تری دست می‎یابد.

مهم‌ترین اقدام والدین خوب برای تامین سلامت روانی کودکشان، این است که با کمال صمیمت کودکان خود را دوست داشته باشند و با صبر، حوصله و خوشرویی به عمق مشکلات کودک پی برده ودر حل آن بکوشند.

باید توجه داشته باشیم تربیتی که آزادی را از کودک سلب کند و زندگی وی مبنی بر ترس و آدابی بی‌روح و خشک باشد؛ نه تنها دوام نداشته بلکه نهایتا کودک را به رکود مبتلا می‌سازد.

والدین خشن و سخت‌گیر بدانند، مانعی در جهت روابط مثبت وسازنده فرزندان با همسالانشان محسوب می‌شوند و در این شرایط کودک نمی‌تواند راه غلبه بر ضعف‌ها و ناکامی‌ها را یاد بگیرد؛ درحالی که والدین پذیرا و فهمیده، برای فرزندان مضطرب خویش منبعی مفید وکارآمد به حساب می‌آیند. چنین والدینی فرزند خویش را به مستقل شدن و مسئوليت‌پذیری تشويق مي كنند.

با درک و شناخت معنای واقعی رفتار فرزندان، سلامت روانی کودک تأمین می‌شود؛ زیرا بسیاری از ناسازگاری‌های کودکان به عدم شناخت والدین باز‌می‌گردد.

والدین باید با ایجاد فرصت‌های مناسب مهارت‌های زندگی را به فرزندان خویش آموزش دهند؛ زیرا در سایه روابط سالم خانوادگی و رشد در محیط سالم و سرشار از احترام خانواده، سلامت روانی کودک تأمین می‌شود.

انتهای پیام/س*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.