ID : 8498439
مدير باغباني جهادكشاورزی استان پيش‌بيني کرد

بیش از 98 هزار تن انار از هفت هزار هکتار باغات استان یزد برداشت می شود


مدير باغباني جهادكشاورزي استان یزد با اشاره به قریب هفت هزار هکتار سطح زیر کشت انار در این استان از پیش‎‎بینی برداشت بیش از 98 هزار تن محصول از باغات استان خبر داد.

به گزارش یزد رسا، مدير باغباني جهادكشاورزي استان یزد با اشاره به قریب هفت هزار هکتار سطح زیر کشت انار در این استان از پیش‎‎بینی برداشت بیش از 98 هزار تن محصول از باغات استان خبر داد.

محمدرضا ابراهيمي در گفت‏‏گو با  ایسنا، تصریح کرد: در سال جاری تقريباً شش هزار و 960 هكتار سطح زيركشت انار استان است كه از این میزان، شش هزار و 532 هكتار آن بارور است و پيش‌بيني می‎‎شود که از این سطح  98 هزار و 580 تن محصول انار برداشت شود.

وي میزان توليد انار سال گذشته استان را 104 هزار و 600 تن اعلام كرد و علت کاهش تولید سال جاری در مقایسه با پارسال را سرمازدگي باغات در اسفندماه سال گذشته و يك سري مشكلات دیگر برشمرد.

ابراهیمی بيشترين سطح زيركشت انار استان را به ترتيب مربوط به شهرستان‌هاي تفت، يزد، ميبد، اردكان و مهريز اعلام كرد و گفت: عمده توليدات انار استان در این شهرستان‎‎ها صورت می‎‎گیرد ولی در دیگر شهرستان‏‏های استان مانند بافق و خاتم نیز محصول انار به میزان خیلی کمتری داریم.

وی عمده ارقام ‎انار تولیدی استان را ملس يزدي، ميخوش، گِل تفت و انار شيرين شهوار اعلام کرد.

این مسئول در مورد فصل برداشت انار در استان نیز اظهار کرد: انار شیرین زودتر به فصل برداشت می‏‏رسد به نحوی که از نیمه شهریورماه فصل برداشت آن آغاز می‏‏‎شود و سپس در در نیمه مهرماه و اوایل آبان برداشت كلي انار استان را شاهد خواهیم بود.

وي بیشترین انار شیرین استان را مربوط به شهرستان‏‏هاي ابركوه و عقدا دانست و گفت: البته در شهرستان‎‎های دیگر نیز انار شیرین به مقادیر کمتری کشت و برداشت می‎‎شود.

ابراهیمی با بیان این که برخی ارقام انار مانند انار تفت(گِل تفت) به دلیل ترش بودن در هنگام برداشت، پس از نگهداری آن پس از مدتی قابل مصرف خواهد بود، گفت: این رقم را به راحتی نیز می‎‎توان تا اسفندماه نیز نگهداري كرد به طوری که کم‎‎کم طعم انار به شيريني مي‌رود.

وی گفت: به همین علت نیز باغداران تفتی عمدتاً انار تولیدی خود را در انبارهاي سنتي نگهداري می‎‎کنند و نزديك به اواخر بهمن يا اسفندماه، آن را به بازار كه غالباً استان‌هاي تهران، شيراز و اصفهان است، عرضه مي‎‎كنند.

مدير باغباني جهادكشاورزي استان همچنین از صادرات اناردانه تولیدی استان به کشورهای پاكستان و هند خبر داد و گفت: اين كشورها عمده خريداران اناردانه يزد هستند كه آن را آسياب و به عنوان ادويه‌جات در غذاها استفاده مي‌كنند.

"محمدحسين ملانوري" مدير صنايع تبديلي جهادكشاورزي استان یزد در گفت‎‎وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه یزد،  گفت: 30 درصد انار تولیدی استان به روش سنتي ذخيره و نگهداری مي‌شود که البته مورد تایید سازمان نیست.

وی در این باره تصریح کرد: این روش عمدتاً در شهرستان تفت و مهريز که شهرستان‎‎های خنک استان محسوب می‎‎شوند عمدتاً با ایجاد گودالی در كنار باغ و دفن کردن انارها در زیر كاه و كلش و چوب و كمي خاك صورت می‎‎گیرد.

ملانوری در مورد دیگر روش نگهداری به انبارهای مجهز و سردخانه‎‎های بالای صفر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیز سردخانه‎‎ای به ظرفیت بیش از 80 هزار تن در استان وجود دارد ولی عمدتاً در حال حاضر برای نگهداری خرما از آن بهره گرفته می‎‎شود.

وی در این رابطه افزود: 70 درصد اناری که در استان ذخیره می‏‏شود در انبارها وسردخانه‏‏های بالای صفر نگهداری می‎‎شود.

ملانوري تولید انار دانه یا رب انار را از روش‏‏های موسوم در صنایع تبدیلی محصول انار ذکر کرد و گفت: برخی فارغ از دغدغه‎‎های نگهداری انار و نوسان قیمت‎‎ها با تبدیل انار به دیگر محصولات مانند کنستانتره مدت زمان طولانی‎‎تری را برای عرضه محصول خود به بازار کسب می‎‎کنند.

مدير صنايع تبديلي جهادكشاورزي همچنین از در حال ساخت بودن واحدی در منطقه اکرم آباد یزد خبر داد که از هسته انار روغن تهیه می‏‏کند و کنجاله آن را نیز برای تهیه مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‎‎دهد.

وی از صادرات اناردانه استان به قیمت کیلویی 38 هزار تومان به کشورهایی نظیر هندوستان و پاکستان خبر داد و افزود: این کشورها به ازای هر کیلو انار‏‏دانه خریداری شده از کشورمان حداقل 200 هزار تومان استفاده می‎‎برند.

ملانوری در این باره عنوان کرد: این کشورها پس از خرید اناردانه، آن را شست‏‏وشو می‏‏دهند و آب انار خشک شده و روی دانه‏‏ها را به عنوان آب میوه، تغلیظ و تحت عنوان عصاره به بازار عرضه می‎‎کنند.

وی ادامه داد: از هسته انار نیز روغن بسیار گرانی تهیه می‏‎‎شود و کنجاله انار نیز به عنوان خوراک دام و بخشی از آن نیز برای تولید مواد آرایشی بخصوص ساخت کرم‏‏های ضدآفتاب و بخش دیگری هم در تهیه ادویه‏‏جات استفاده می‎‎شود.






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.