ID : 37595559
امام جمعه ابرکوه:

تاریخ انقلاب اسلامی مجمع ایام‌الله است/ بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی، سقوط جامعه را به دنبال دارد


امام جمعه ابرکوه گفت: انقلاب اسلامی، مجمع ایام‌الله است که در بطن خود یوم‌الله‌های زیادی را گنجانده است. یوم‌الله‌هایی چون فتح لانه جاسوسی، واقعه طبس، فتح خرمشهر و سایر عملیات‌های دفاع مقدس، راهپیمایی‌های سالروز ۲۲بهمن و ... این‌ها از ایّام‌الله است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: انقلاب اسلامی یکی از مصادیق عالی «ذکر ایام‌الله»، است و یادآوری آن جزء وظایف ما است.

وی با بیان اینکه بی‌خبری از تاریخ قبل و بعد از انقلاب، خطرناک و خسارت‌بار است، اظهار داشت: ذکر ایام‌الله انقلاب، ما را برای نعمت‌های انقلاب اسلامی شاکر و در مقابل سختی‌هایش صَبّار می‌کند؛ انقلاب اسلامی حاصل حرکت از ظلمت به نور ولایت الهی است که لازمه آن ذکر ایام‌الله و تولید صبر و شکر وافر است.

امام جمعه ابرکوه افزود: نعمت‌های بزرگ و عمومی، صبر و شکر جمعی می‌خواهد، به همین جهت رهبر معظم انقلاب فرمودند: «جامعه‌ی ایرانی به نظر ما یک جامعه‌ی صبّار و شکور است؛ ملّت ما ملّت پُراستقامتی است و ملّت شکرگزاری است. در طول این سال‌های متمادی، ملّت ایران همواره سپاسگزار الطاف الهی در طول این سال‌ها بوده است».

انقلاب اسلامی مجمع ایام‌الله است

حسینی خاطرنشان کرد: در حقیقت، انقلاب اسلامی، مجمع ایام‌الله است که در بطن خود یوم‌الله‌های زیادی را گنجانده است. یوم‌الله‌هایی چون فتح لانه جاسوسی، واقعه طبس، فتح خرمشهر و سایر عملیات‌های دفاع مقدس، راهپیمایی‌های سالروز ۲۲بهمن و روزهای قدس، شرکت باشکوه در انتخابات، حماسه نُه دی و همچنین آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین بدرقه‌ی جهان را شکل دادند، این‌ها از ایّام‌الله است.

وی عنوان کرد: «ایام‌الله» یعنی روزهایی که انسان دست قدرت خدا را در حوادث مشاهده می‌کند؛ روزهایی که نقطه‌ی عطف تاریخ و در واقع روزهایی که تاریخساز، سرنوشت‌ساز، درس‌آموز و عبرت‌انگیزند.

امام جمعه ابرکوه تأکید کرد: توجّه به ایام‌الله، زمینه‌ی صبر و شكر را در انسان به وجود می‌آورد و یادآورى مصائب و تلخى‌هاى گذشته و برطرف شدن آن‌ها، انسان را به شكر وادار می‌كند و توجّه به پایدارى امّت‌ها و پیروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت می‌كند.

حسینی یادآور شد: قرآن مجید مکرر به بنی‌اسرائیل و یا دیگران سفارش می‌کند که: «وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم؛ لطف و احسان و نعمت خدا را به خود یادآوری و متذکر شوید و به خاطر بسپارید کجا بودید و خدا شما را به کجا رسانده است» که این یادآوری جهت فعال نگه داشتن حافظه تاریخی جامعه و یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های یادکرد ایام‌الله است.

وی تصریح کرد: در منطق قرآن، یوم‌الله، روز آزادی انسان‌ها از طاغوت و جاهلیت است؛ وقتی که قرآن دستور می‌دهد موضوعی را به یاد داشته باشید، معنایش این است که به یاد داشتن آن موضوع یک سیر تربیتی برای رشد است که اگر این یاد وجود نداشته باشد آن سیر را از دست خواهیم داد و یادآوری کردن و گفتن به این معنی است که در جریان اینچنینی، انسان‌های صبّار و شکور از ایام‌الله بهره‌برداری می‌کنند و به فضائل الهی می‌رسند.

بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی، سقوط جامعه را به دنبال دارد

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نقطه سقوط جوامع، بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی است، بیان کرد: به همین جهت حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه در جمع مسلمانان مهاجر و انصار که در مسجد پیامبر(ص) هم حضور داشتند، به بیان برخی از مشکلات مهم اجتماعی عصر جاهلیت اشاره می‌کنند و بعد بیان می‌کنند که به برکت حضور پیامبر اکرم(ص) بود که از این مشکلات رهایی یافتید.

حسینی ادامه داد: حضرت در این خطبه به یاد مردم می‌آورند که در چه وضعی بودید و حالا در چه وضعی هستید؛ در حقیقت حضرت «ذکر ایام‌الله» نمودند، تا امت درجا نزنند و در مسیر تعالی متوقف نشوند.

وی اضافه کرد: اگر این «ذکر» اتفاق نیفتد و جامعه‌ای آنچه را که در پرتو ولایت غیرخدا بر او گذشته است و آنچه را که در پرتو ولایت خدا به دست آورده است را به یاد نیاورد، منجر به فراموشی نعمت خواهد شد و فراموشی نعمت‌ها هم منجر به تغییر ارزش‌ها خواهد شد و سپس سقوط جامعه از تغییر ارزش‌ها به وجود می‌آید.

حسینی گفت: اگر نعمت‌های الهی یادآوری نشود انسان پس از مدتی دیگر آن‌ها را نخواهد دید و برایش کم ارزش می‌شود و در نتیجه شیاطین آن را از ما می‌گیرند و اگر انسان دائماً به یاد نعمت‌های خدا نباشد آسیب‌ها شروع خواهند شد و واقعه شهادت امام حسین(ع) اتفاقی بود که در اثر همین غفلت و به یاد نیاوردن جریانات اجتماعی روی داد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.