ID : 1084409
امیر اسماعیلی در نشست خبری:

تجهیز سامانه‌های موشکی S۲۰۰ به موشک‌ صیاد۲/ نصب رادار برد بلند "آرش" تا آخر هفته در کشور


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از تجهیز سامانه‌های موشکی S۲۰۰ به موشک‌های صیاد۲ خبر داد.

به گزارش یزدرسا به نقل از تسنیم، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) صبح امروز طی یک نشست خبری با اشاره به رزمایش مدافعان آسمان ولایت پنج  این نیرو در مهرماه سال جاری گفت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت پنج، مهرماه امسال در شمال، شمال غرب، غرب، جنوب، جنوب غرب و منطقه پدافند هوایی مرکزی در وسعت 800 هزار کیلومتر برگزار شد.

وی افزود: سامانه‌های جدیدی طی برگزاری این رزمایش به کار گرفته شد و موفق شدیم تکنیک‌ها و تاکتیک‌های متفاوتی را که از رزمایش مدافعان آسمان ولایت چهار آن را دنبال می‌کردیم در رزمایش جدید نیز انجام دهیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در خصوص رسانه‌ای نشدن این رزمایش نیز گفت: علت اینکه این رزمایش رسانه‌ای نشد، به‌دلیل به‌کارگیری تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدیدی بود که به‌عنوان لایه‌های پنهانی در برابر تهدیدات به کار گرفته می‌شود.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه 14 هزار نیروی انسانی در رزمایش امسال حضور داشتند، اضافه کرد: این رزمایش دوسویه و با حضور نیروی هوایی ارتش و سپاه برگزار شد و در واقع نیروی هوایی ارتش و سپاه با بهره‌گیری از هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین هجمه‌های سنگینی را علیه مراکز مستقر پدافند انجام می‌دادند که در مقابل نیروهای پدافند نیز با بهره‌گیری از تاکتیک‌های جدید و جنگ الکترونیک در وسعت بسیار زیاد با این تهدیدات مقابله می‌کردند.

وی تصریح کرد: در روز آخر رزمایش مدافعان آسمان ولایت5، مرحله تست گرم و شلیک موشک‌های میان‌برد، کوتاه‌برد و برد بلند را داشتیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأسیس دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: ما در 10 شهریورماه قول داده بودیم که دانشگاه پدافند هوایی را تأسیس کنیم و هم‌اینک موفق شدیم از مهرماه نیز دانشجویانی را مرتبط با رشته‌های پدافند هوایی جذب کنیم.

امیر اسماعیلی در ادامه و در تشریح دستاوردهای پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در حوزه موشکی خاطرنشان کرد: ما سامانه مرصاد2 با قابلیت بالا را در رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 در منطقه بیرجند آزمایش کردیم اما این سامانه با موشک‌های قبلی تست می‌شد و در این زمینه موشک‌های شلمچه را با برد بیشتر و توانمندی بالا و متناسب با تهدیدات روز آزمایش کردیم و این آزمایش با موفقیت علیه ریزپرنده‌ها انجام شد.

** تولید انبوه سامانه موشکی مرصاد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان "افتخار داریم سامانه‌های مرصاد به تولید انبوه رسیده است"، گفت: امروز سامانه‌های موشکی مرصاد، مجهز به موشک‌های شلمچه بوده که تماماً بومی و ساخت داخل هستند.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات تاکتیکی اعمال شده روی سامانه موشکی S200 اظهار داشت: بنا بر تصمیم فرمانده معظم کل قوا، تلاش کردیم تا تغییرات تکنیکی و تاکتیکی به‌لحاظ متحرک بودن روی سامانه موشکی S200 اعمال کنیم و ما نیز در 10 شهریور قول دادیم این تغییرات تا پایان امسال روی سامانه S200 عملیاتی شود.

** تجهیز سامانه موشکی S200 به موشک صیاد2

امیر اسماعیلی تصریح کرد: امروز سامانه S200 علاوه شلیک موشک برد بلند خود، قادر به شلیک موشک صیاد2 نیز است و این یعنی تغییر تکنولوژیک و استراتژیک در رأس قرارگاه پدافند هوایی.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در ادامه با اشاره به دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی در حوزه رادار نیز خاطرنشان کرد: در 10 شهریور راداری را معرفی کردیم که پسیو بود و در واقع به‌راحتی دیده نمی‌شد، اما به‌راحتی ریزپرنده‌ها را کشف می‌کرد.  امروز نیز رادار توانمند آرش را به شبکه یک‌پارچه پدافند اضافه کردیم. در واقع آرش راداری است که با توان پایین، برد بسیار بالا را هدیه می‌کند. نگهداری و تعمیر آن بسیار ساده است و ان‌شاءالله تا پایان هفته در یکی از سایت‌های مستقر در شبکه یک‌پارچه پدافند هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

** استقرار جدیدترین رادار پدافند با نام "آرش" تا پایان هفته

امیر اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش و در تشریح دستاوردهای توپخانه‌ای قرارگاه پدافند هوایی خاطرنشان کرد: سامانه راصد 32 که مدنظر فرمانده معظم کل قوا در بخش دیده‌بانی بود، امروز در حوزه کشف و شناسایی به قابلیت‌های ارزشمندی رسیده و از 10 شهریور سال گذشته تا به امروز به تعداد قابل توجه و مکفی به تمام مراکز حساس و هسته‌ای و حتی برخی مدخل‌ها و معابر نفوذی وارد شده است و اطلاعات را در سطح وسیع در سرعت و کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرکز انتقال می‌دهد.

** آخرین وضعیت پروژه پیامبر اعظم(ص)

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در ادامه بومی‌سازی شبکه‌ فرماندهی و کنترل هوایی را از دستاوردهای هوایی بزرگ قرارگاه پدافند هوایی عنوان کرد و با بیان اینکه این دستاورد به‌همت وزارت دفاع، دانشگاه‌های کشور و افسران توانمند قرارگاه تکمیل شده است، گفت: امروز حدود 85 تا 90 درصد این پروژه بومی‌سازی شده است.

وی نام این پروژه را فرماندهی و کنترل پیامبر اعظم(ص) نامید که اطلاعات را به‌صورت توزیع شده در سراسر کشور و بدون وابستگی به مرکز مخابره می‌کند.

وی همچنین افزود: مراحل نهایی این پروژه در حال انجام است و با عجین شدن آن با فرماندهی فعلی قدرت و توانمندی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را چند برابر می‌کند.

امیر اسماعیلی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر "بودجه امسال ارتش را دولت افزایش داده است، نظر شما دراین‌باره چیست؟"، تصریح کرد: این مسئله به دو عامل بستگی دارد؛ یکی اینکه این سازمان از گذشته ثابت کرده که هرچقدر بودجه داشته است به همان میزان و یا بیشتر از آن کارایی داشته و یا اینکه بحث آینده‌نگری مطرح است. به‌هرحال می‌دانید که قرارگاه لبه جلویی دفاع در برابر تهدیدات است و فرمانده کل قوا هم آن را اولویت اول نامیده‌اند. بنابراین ما نیز خود را با این مسائل همسو کرده‌ایم و به‌اندازه‌ای که بودجه در اختیار پدافند قرار گرفته توان رزم را نیز به همان اندازه بالا بردیم.

وی درباره این پرسش "اخیراً برخی مقامات سیاسی داخلی درخصوص توانمندی دفاعی کشور اظهار نظر کرده‌اند، نظر شما به‌عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی چیست؟" پاسخ داد: بنده کاری به اظهارات غیرتخصصی ندارم اما آنچه در کتب درباره مسائل نظامی مطرح است، با آنچه در عملیات رخ می‌دهد، متفاوت است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.