ID : 40601766
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح کرد؛

تغییر در سبک زندگی‌ یزدی‌ها عاملی در افزایش آمار سرطان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به ترویج سبک نادرست زندگی در استان یزد گفت: فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، مصرف میوه و سبزی‌ها، دوری از مصرف دخانیات از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.

به گزارش یزدرسا؛ میرزائی با اشاره به این‌که سرطان به‌عنوان یک گروه از بیماری‌های غیر واگیر، دومین علت مرگ‌ومیر در استان و کشور است، اظهار داشت: سالانه دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۴۰۰ بیمار جدید مبتلا به سرطان در استان یزد شناسایی می‌شوند که این آمار در مقایسه با کشور وضعیت نامناسب‌تری دارد.

 
وی یکی از راه‌های کنترل این بیماری را پیشگیری و تشخیص در مراحل اولیه عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع به‌صورت رایگان غربالگری می‌شود و در صورت نیاز به مرکز تشخیص زودهنگام سرطان واقع در بیمارستان شهید صدوقی ارجاع می‌شود که از این طریق هزینه‌های درمان بیمار نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: غربالگری سرطان دهانه رحم و سینه برای خانم‌های بالای ۳۰ سال و غربالگری سرطان روده بزرگ برای کلیه افراد ۵۰ تا ۶۹ سال انجام می‌شود.
 
دکتر میرزائی از وضعیت مناسب استان یزد در مقایسه با کشور در غربالگری سرطان روده بزرگ خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴ هزار نفر در گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفته‌اند و رتبه دوم کشوری غربالگری سرطان روده بزرگ را کسب کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به این‌که استان یزد جز سه استان در ده سرطان شایع کشور است، تصریح کرد: بخشی از آن به دلیل تشخیص و دسترسی به خدمات تشخیصی سرطان و بخش دیگر مربوط به عوامل خطر شایع در استان است.
 
همچنین یک فوق تخصص خون و سرطان گفت: یکی از اثربخش‌ترین راه‌های موفقیت در درمان بیماری‌های مزمن تشخیص زودرس و بهبود مراقبت این بیماران است.
 
دکتر واحدیان اظهار داشت: ۶۰ درصد سرطان با جراحی، ۳۰ درصد با رادیوتراپی و ۱۰ درصد با شیمی‌درمانی درمان می‌شود و در صورت تشخیص به‌موقع و زودهنگام با جراحی درمان می‌شود.
 
وی تأکید کرد: درصورتی‌که سرطان به‌موقع تشخیص داده شود احتمال بهبودی ۷۰ درصد و درصورتی‌که در مراحل پیشرفته شناسایی شود احتمال بهبودی به ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
 
رئیس گروه پیشگیری مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی یزد هم گفت: در حال حاضر تعداد افرادی که از سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه گذشته کاهش‌یافته است که بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان مؤثر، افزایش آگاهی و ارتقای روش‌های زودهنگام سرطان است.
 
دکتر اوزی نژاد با اشاره به ترویج سبک نادرست زندگی در استان یزد یادآور شد: فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، مصرف میوه و سبزی‌ها، دوری از مصرف دخانیات از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.
 
گفتنی است سالانه بیش از ۱۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شوند که متأسفانه نیمی از بیماران جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام را دوچندان می‌کند.
 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.