ID : 29861358
کارشناس محیط زیست خاتم:

تولید روزانه 15 تن زباله در هرات/ سوزاندن زباله تهدیدی جدی برای محیط زیست خاتم است


کارشناس محیط زیست خاتم ساماندهی گود زباله فعلی و دفن اصولی پسماندهای موجود را از مهمترین اقدامات در زمینه حفظ محیط زیست شهرستان عنوان کرد.

به گزارش یزدرسا به نقل از طنین خاتم؛همزمان با 21 تیرماه روز بدون نایلکس معضلات زیست‌محیطی پلاستیک‌های تجدیدناپذیر را که هم‌اکنون به معضلی جدی در جهان تبدیل شده است مورد بررسی قرار دادیم متاسفانه ما انسان‌ها مشتاقانه و بدون هیچ احساس مسئولیتی از این محصولات مصنوعی و ساخته دست بشر استقبال می‌کنیم ولی هرگز تصور نمی‌کنیم که در آستانه رقم زدن یک فاجعه زیست‌محیطی هستیم؛ فاجعه‌ای که می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد..

بشر امروز در دنیایی از کیسه‌های پلاستیکی زندگی می‌کند. این کیسه‌ها در هر مکان و فروشگاهی در دسترس هستند و بسیاری از افراد با تنها یک بار استفاده از این کیسه‌ها، آنها را دور می‌اندازند. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که این زباله‌ها پس از دور انداختن چه سرانجامی پیدا می‌کنند؟

براساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک جهانی روزانه ۵٫۳ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران در تولید زباله ۴۰ هزار تن در روز است، اما یکی از نکاتی که به طور ویژه باید به آن پرداخت مدیریت جمع آوری زباله و استفاده از آن برای تولید انرژی ها نو است.

بازیافت زباله ها از اهمیت بالایی برخوردار است و از آنجایی روزانه15 تن زباله در شهر هرات تولید می‌شود، حال این موضوع مد نظر قرار دارد که دفن این زباله ها مشکلاتی را برای محیط زیست و مردم به وجود می آورند و انواع بیماری ها در اثر انباشت این زباله ها و یا دود ناشی از سوزاندن آن ها تولید می شود که عمده ترین مشکل محل دفن مواد زاید را می توان فرسایش خاک، آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه ای دانست.

 

سوزاندن زباله ،لاستیک و پسماندها تهدیدی جدی برای سلامت جامعه 

کارشناس محیط زیست شهرستان در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم درباره تهدیدات گود زباله هرات اظهارداشت: یکی از تهدیدات کلی گود زباله، آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی است که البته این مورد در سطح شهرستان زیاد کاربرد ندارد زیرا در منطقه هرات به علت عدم وجود آب سطحی در منطقه و عمیق بودن آب های زیر زمینی این تهدید کارآیی ندارد.

حجت تیموری ایجاد آلودگی هوا از طریق سوزاندن پسماندها را یکی دیگر از تهدیدات زیست محیطی عنوان و خاطر نشان کرد: هر چند این تهدید با مکان یابی گود زباله هرات و با در نظر گرفتن جهت بادهای غالب(گل باد) تا حدی در هرات منتفی شده است ولی گاز دی اکسید کربن و دودهای ناشی از سوزاندن توده های زیاله که بعضا توسط افراد که جهت استحصال فلزات موجود در پسماندها اقدام به این کار میکنند آسیب های زیادی به محیط زیست و لایه ازن وارد می کند.

وی افزود: امکان انتقال بیماری های مختلف از طریق حشرات،جوندگان،پرندگان و حیوانات از جمله سگ های ولگرد که از پسماند به عنوان مواد خوراکی استفاده میکنند از تهدیدات دیگرزیست محیطی به شمار می رود.

کارشناس محیط زیست شهرستان در ادامه با بیان اینکه عدم دفن بهداشتی  پسماندها و مواد زائد سبک مانند پلاستیک که فرایند تجزیه آنان در طبیعت طولانی است اظهار داشت: این مواد بعضا از طریق بادها جابه جا شده و مناظر ناخوشایندی در اطراف شهر به وجود می آورد.

 

ساماندهی گود زباله و دفن اصولی پسماندها  ازمهمترین اقدامات در حفظ محیط زیست

حجت تیموری ساماندهی گود زباله فعلی و دفن اصولی پسماندهای موجود را از مهمترین اقدامات در زمینه حفظ محیط زیست شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به حجم تولید پسماند شهری میتوانیم با ایجاد ترانشه ای مناسب در زمینه دفن بهداشتی زباله اقدام و تا حد امکان از سوزاندن پسماندها جلوگیری کرد.

کارشناس محیط زیست شهرستان افزود: میتوانیم برای کم کردن حجم پسماند تولیدی، گزینه های تشویقی و فرهنگ سازی جهت تفکیک زباله در منازل انجام و با بازیافت موادی نظیر شیشه، فلز،پلاستیک و کاغذ به اقتصاد خانواده ها کمک کرد.

حجت تیموری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی  طول میکشد تا مواد پلاستیکی مانند کیسه های خرید در طبیعت تجزیه شوند خواهشمندیم حتی الامکان مردم از کیسه های نایلون کمتر استفاده کنند چون با این کار هم از به وجود امدن منظره ناخوشایند در اطراف شهر جلوگیری میشود و هم  حجم پسماند کم میشود.

 

روزانه 15 تن زباله در هرات تولید می شود

شهردار هرات با اعلام این خبر افزود: روزانه به طور میانگین 15 تن زباله در هرات تولید می شود که اکثر آنها را زباله خانگی تشکیل می دهد.

علی صادق زاده  اظهار داشت: سرانه تولید زباله در ایران روزانه 700 گرم است که این مقدار برای کشورهای توسعه یافته روزانه 250 الی 500 گرم است. 

وی با بیان اینکه تفکیک زباله ها باید در منازل انجام شود، گفت: تفکیک زباله از مبدا و توسط خانواده ها بهترین راهکار برای مدیریت پسماند است.

صادق زاده بیشترین تولید زباله در شهر را زباله های خانگی عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازی در راستای تفکیک زباله در منازل یک ضرورت است که حفظ محیط زیست را در پی دارد.

 

 واگذاری جمع آوری، انتقال و دفع زباله  شهری به بخش خصوصی

شهردار با بیان این مطلب که شهرداری هرات باید به سوی خصوصی سازی پیش رود با اشاره به مشکلات موجود جمع آوری زباله توسط شهرداری خواستار واگذاری هرچه سریعتر طرح جمع آوری زباله به بخش خصوصی شد.

وی افزود: در اکثر شهرها جمع آوری پسماند زباله به عهده بخش خصوصی است و شهرداری ها فقط کار نظارت را انجام میدهند.

صادق زاده گفت: با واگذاری جمع‌آوری زباله به بخش خصوصی شهرداری میتواند  به عنوان ناظر خدمت رسانی بهتری در جهت حال شهروندان انجام دهد.

 

در پایان این گزارش عکسهای از گود زباله هرات را مشاهده می کنید.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.