جاده گزوئیه بافق 30 سال بر سر چند راهی/ راه نیمهتمام؛ مسیر امن شکارچیان شد
به گزارش یزد رسا، گزوئیه از جادههای قدیمی بافق و در واقع یکی از راههای روستایی است و مردم روستاهای متعدد 30 سال است در انتظار آسفالت این جاده هستند اما انگار این انتظارها قرار نیست به پایان برسد و این جاده اکنون بر سر چند راهی قرار گرفته است.
به گزارش فارس،جاده گزوئیه در دهستان سبزدشت واقع شده و مردم روستاهای این دهستان، سالهاست که در انتظار احداث این جاده به سر میبرند انتظاری که اگر محقق شود، بسیاری از هزینههای سنگین رفت و آمد خانوادهها را کاهش میدهد و از فشار حاکم بر زندگی مردم این مناطق میکاهد.
در بیان مزیت این جاده همین بس که راه مردم روستاهای دهستان گزوئیه تا بافق بیش از 40 کیلومتر نزدیکتر میشود اما مشکل اینجاست که ساخت این جاده، عواقب زیستمحیطی برای حیات وحش منطقه به دنبال دارد و از اینروست که جاده گزوئیه اکنون به یک چند راهی تأمل برانگیز رسیده است.
* نام «گزو» جهانی شده است
«گزو» حالا دیگر از یک اسم محلی فراتر رفته و شهرت جهانی پیدا کرده و در واقع شاید بتوان گفت که یوزپلنگ آسیایی، این جاده را جهانی کرده و نام آن در مقطعی حتی سازمانهای فرهنگی جهانی را مشغول خود کرده بود.
این جاده حدود سه سال پیش، حرف و حدیثهای بسیاری نه تنها در سطح استان بلکه در سطح ملی و جهانی به راه انداخت و در نهایت نیز تصمیمهایی گرفته شد که هم به نفع محیط زیست بود و هم مردم منطقه را تا حدی راضی نگاه میداشت اما افسوس که هرچه این جاده نیمه تمام، مشهورتر میشود، تکمیل و بهرهبرداری از آن سیر نزولی طی میکند و پس از سی و اندی سال که پیگیری آن از پدران به فرزندان به ارث گذاشته شده، هنوز اندر خم یک کوچه است.
این جاده زیبا با منظر چشمنوار و زیبا از اطراف کوهی عبور میکند که مسئولان محیط زیست آن را منطقه حفاظت شده و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی میدانند.
* احداث جاده گزوئیه 30 سال است درجا میزند
این محور، اوایل انقلاب توسط رئیس وقت جهاد سازندگی کوهبُری شد و میرفت که زیرسازی و آسفالت شود که از بخت بد مردم بافق، سبزدشت و شهرستانهای کوهبنان و راور استان کرمان، با آغاز جنگ تحمیلی و تغییر مدیریت در این نهاد، عملیات ساخت این جاده که 40 کیلومتر مسیر آنها را نزدیکتر میکرد، متوقف شد و دیگر کسی آن را سرپرستی نکرد.
چند سالی است که بحث زیرسازی این راه مطرح است و هر سال این اقدام انجام میشود اما از آنجا که به خاطر مخالفت محیط زیست، به شکل ممنوعه آسفالت شد و کار اصولی در آن انجام نگرفت، با رگبارهای پائیزی، زمستانی و بهاری به حالت اول بر میگردد و دهها چاله در آن ایجاد میشود به نحوی که مسیر را برای خودروها صعبالعبور کرده است.
* آسفالت سرد هم از گزوئیه دریغ شد
سال قبل قرار بود که گزوئیه از آسفالت سرد برخوردار شود تا آنهایی که برای تفرج و گردش به دره زیبا (معبر) این جاده سفر میکنند از گرد و خاک ناشی از رفت و آمد خودروها در امان باشند اما افسوس که مشمول بیمهری و کملطفی محیط زیست قرار گرفت و از داشتن آسفالت سرد هم ناامید و دلسرد شد.
امسال با پیگیری محیط زیست، یکی از مسئولان مرتبط در استانداری طی نامهای خواستار توقف آسفالت سرد این جاده شد که شوراهای اسلامی دهستان سبزدشت متشکل از 15 شورا به اضافه دهیاران، با نوشتن طوماری مقابل فرمانداری بافق تجمع کرده و به این نامه اعتراض کردند.
آنها پس از مدتی با بخشدار مرکزی و فرماندار بافق دیدار کردند و قرار بر این شد که این مهم از طریق فرمانداری پیگیری شود.
* گزوئیه میتواند عامل رونقبخشی گردشگری در بافق باشد
فرماندار بافق درباره وضعیت جاده گزوئیه اظهار داشت: محل عبور این جاده و چند نقطه دیگر شهرستان بافق، بکر و زیبا و دیدنی است و حیف است که ساخت این راه جذاب و تماشایی از دستور کار مسئولان ذیربط خارج شود.
مهدی طلاییمقدم به مقوله گردشگری بافق که این روزها در کانون توجه قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: در صورتی که جاده گزوئیه آسفالت شود، مسافران و گردشگران زیادی به خود جلب میکند و به صنعت گردشگری این شهرستان رونق خواهد بخشید.
* شخص بیطرفی بین مردم و محیط زیست قضاوت کند
این مسئول، جاده گزوئیه را نقطه قوت شهرستان بافق خواند و پیشنهاد کرد: شخص ثالث و بیطرفی بین مردم و محیط زیست در این زمینه عادلانه قضاوت کند.
فرماندار بافق تصریح کرد: فنسکشی، نصب دوربین و استفاده از ظرفیت دهیاران به عنوان محیطبان و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی هم میتواند در این مورد کارساز باشد و نگرانیهای محیط زیست و مردم این منطقه را برطرف کند.
* موقعیت این جاده فضا را برای حضور شکارچیان امن کرده است
به گفته فرماندار بافق، عدم تردد خودروها در این محور، زمان، مکان و موقعیت را همیشه برای شکارچیان متخلف امن میکند و آنها با استفاده از امنیت این جاده، بیرویه و بیرحمانه به جان حیات وحش این منطقه میافتند.
بخشدار بافق هم به سفر اخیر خود به منطقه سبز دشت اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که کشاورزان در محل خود داشتند، یکصدا و همنوا ساخت و تکمیل جاده گزوئیه را فریاد میزدند و از مسئولان ذیربط خواستار پیگیری تا حصول نتیجه بودند.
اما مسئولان محیط زیست همواره با یادآوری حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، اعلام میدارند که تردد در این جاده احتمال دارد حیات وحش به ویژه یوز پلنگ را به خطر اندازد و هیچ راه معقول دیگری را نیز پیشنهاد نمیدهند.
هومن جوکار، مدیر پروژه یوزپلنگ آسیایی چندی پیش در گفتوگو با خبرنگار فارس در بافق اظهار داشت: بیش از 30 قلاده یوزپلنگ در این منطقه زیست میکنند که برای برندسازی بافق مفید هستند.
اما در کنار همه این موارد، مردم منطقه سبزدشت هم حرفهای بسیاری برای گفتن دارند.
* مسئولان به اندازه یوزپلنگ، به فکر روستاییان هم باشند
محمدحسن عبداللهی، یکی از اهالی دهستان سبزدشت به خبرنگار فارس گفت: کم شدن 40 کیلومتر از یک مسیر 100 کیلومتری، قابل توجه و چشمگیر است و مسئولان مخالف این امر، کمی هم به فکر رفت و آمد روستائیان به بافق و یزد باشند.
وی گفت: اکنون مسیر را چون مثلثی، در یک ضلع بالا میرویم و از ضلع دیگر 50 کیلومتر پائین میآییم تا به شهر بافق برسیم در حالی که فقط با طی مسیر 60 کیلومتری مستقیم، دسترسی اهالی به مرکز شهرستان آسان و میسر میشود.
مرد 75 ساله دیگری نیز در این دهستان گفت: از قدیم مسیر مالرو مردم دهستان سبزدشت هم از راه گزوئیه بوده و این محور نزدیکترین راه باریکهای بود که اهالی منطقه از آن استفاده میکردند.
* مسئولان همکاری کنند مردم خود محیطبانان گزو خواهند شد
این مرد که خود از 30 سال قبل پیگیر ساخت جاده گروئیه بوده و جوانی خود را برای پیگیری این راه به پیری رسانده، اظهار داشت: اگر جان چند حیوان که احتمال خطر آنها را میدهند از جان انسانهایی که در مسیر کنونی جان باختند، مهمتر است، پس مردم به چه مقام و مسئولی چشم امید داشته باشند.
وی ادامه داد: ما همیشه گفتیم و حالا هم به صراحت اعلام میکنیم که خود را محیطبان و بازویی در کنار محیط زیست میدانیم و تعهد میکنیم اگر یک حیوان از حیات وحش این منطقه در جاده گزوئیه تلف شد، تردد در آن را ممنوع اعلام کنند و این جاده فقط تفرجگاه روزانه مردم شهر بافق باشد.
جاده گزوئیه که از دولتآباد سبزدشت در 60 کیلومتری بافق آغاز میشود، پس از ورود به محور قطرم با فاصلهای کم به بافق میرسد.
از اول انقلاب اهمیت و نزدیک بودن آن در کانون توجه فرماندار و رئیس جهاد سازندگی وقت قرار گرفت و کوهبُری و پیچهای خطرناک آن هموار شد که اگر جنگ تحمیلی شروع نشده بود، این جاده تکمیل و بهرهبرداری شده بود.
* مردم و یوزپلنگ در تقابل
اکنون به خاطر اینکه مسیر گزوئیه از اطراف کوه حفاظت شده بافق میگذرد، از یکسو محیط زیست به خاطر حیات وحش این منطقه و از سوی دیگر اهالی سبزدشت و مردم شهرستانهای کوهبنان و راور در استان کرمان به خاطر نزدیکتر بودن مسیر تا بافق و یزد، به جای تعامل در تقابل هستند.
تمام فرمانداران و نمایندگان بافق در مجلس از این محور بازدید کردهاند و همگی قول پیگیری دادهاند ولی اما همچنان در انتظار تدبیر دولتمردان دولت تدبیر و امید نشستهاند.
به طور قطع اندکی بررسی بیشتر، راهی را پیش روی مسئولان استان قرار خواهد داد که هم مردم از مزایای این جاده بهرهمند شوند و هم حیات وحش منطقه در سلامت به سر برند کما اینکه هماکنون این جاده به دلیل نداشتن تردد، مسیری امن برای شکارچیان غیرمجاز است.
انتهای پیام/ع
Related Assets:
- 3 قلاده «یوزپلنگ» در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان مشاهده شد
- جریمه ۵ هزار دلاری ایران به خاطر استفاده از یوزپلنگ روی پیراهن
- جمعیت یوزپلنگ آسیایی در یزد برآورد میشود/ 8قلاده آمار آخرین برآورد درسال 90
- آزادسازی جاده گزوئیه تا ۲۰ روز آینده/ انتقاد بخشدار بخش مرکزی بافق از سنگ اندازی محیط زیست!
- سرنوشت ببرمازندرانی در انتظار پیرترین یوز ایرانی دربافق +تصویر
- جادههایی که حیات وحش را به کام مرگ میکشند/عبور جادهها از دل مناطق حفاظتشده
- مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در اردکان
- تصاویر/ تجمع مردم سبز دشت بافق مقابل محیط زیست استان یزد