ID : 39058194
دهه فجر در یزد؛

جایگاه و ظرفیت های اقتصادی استان یزد در چهل ودومین طلیعه انقلاب اسلامی


در چهل و دومین طلیعه دهه فجر انقلاب اسلامی مهمترین ویژگی ها ، فرصت ها، زیرساخت ها وامکانات استان یزد را که عاملی برای تبدیل شدن به یکی از قطب های صنعتی، بهداشتی، گردشگری، آموزش، صنعت ومعدن وکشاورزی است را مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش یزدرسا، وجود زیرساخت ها و امکانات زیربنایی مورد نیاز فعالیت های اقتصادی و همچنین موقعیت ممتاز قرار گیری در مرکزیت جغرافیایی کشوری  در کنار همت، تلاش، قناعت پیشگی و پشتکار مردمان یزد باعث شده تا استان یزد بعد ازانقلاب اسلامی  و با نگاه حاکم بر انقلاب اسلامی مبنی  بر توسعه تمامی مناطق بود ، رشد سریعتری نسبت به دیگر استانها به خود اختصاص دهد که در زیر چند مورد از این افتخاراتی که در طول 42سال انقلاب اسلامی نصیب استان دارالعباده گردیده را ذکر می کنیم.

کشاورزی:

کشاورزی در مناطق کویری استان یزد، علاوه برنقش معیشتی و اقتصادی که در کل جامعه دارد ، عامل اساسی استمرار حیات نیز به شمار می رود، به طوری که با کم رنگ شدن کشاورزی در روستاها ، پایگاههای مقاومت در برابر کویر از بین رفته و کل حیات جامعه به خواهد افتاد به همین دلیل بخش کشاورزی در استان یزد از اهمیت خاصی برخوردارد می باشد.

علیرغم نامناسب بودن اقلیم با اشتغال بیش از40هزارنفر سهم 5/13درصدی از بخش اشتغال استان را به خود اختصاص داده و در حال حاضر با بیش از 2هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای بعد از استانهای تهران و کرمان در رتبه سوم از نظر سطح محصولات گلخانه ای و رتبه دوم در زمینه تولید محصولات گلخانه ای را به خود اختصاص داده که از افتخارات بهره برداران کشاورزی استان یزد محسوب می شود.

وجود منابع و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری متنوع وارزشمند و همچنین منبع سرشار انرژی خورشیدی در کنار تجربه و مهارت بههره برداری از منابع آب وخاک استان یزد را به یکی از سرزمین های مستعد سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی تبدیل کرده است.

در چند سال اخیر کشاورزان یزدی در بسیاری از بخش ها رتبه های برتر را به خود اختصاص داده اند که مهمترین آنها رتبه اول کشوری در تولید روناس، تولید گوشت بلدرچین و کبک، تولید سرانه گوشت مرغ، تولید گوجه فرنگی گلخانه ای و رتبه دوم کشوری در زمینه تولید خیار گلخانه ای، رتبه سوم کشوری در زمینه تولید پسته، رتبه پنجم کشوری در زمینه تولید زردآلو قیسی، رتبه چهارم کشوری در تولید انار، رتبه هفتم کشوری در تولید زعفران، رتبه نهم کشوری در تولید بادام و زیتون از مهمترین آنها می باشد.

شاید باور این موضوع که استان کویری که با ميانگين بارندگي 70 میلیمتر و میانگین تبخیر سالیانه حدود3200میلیمتر عنوان یکی از خشک و کم آب ترین استانهای کشور را به خود اختصاص داده در زمینه های کشاورزی بتواند زمینه اشتغال نز دیک به 40هزار نفر را فراهم و 13/5درصد از بخش اشتغال استان را به خود اختصاص دهد.

مردمان یزد به تلاش  و قناعت شهره بوده و توانسته اند با منابع محدود آبی از حدود170هزار هکتار اراضی قابل کشت استان،در حدود113هزار و770هکتار ازاین اراضی به کشاورزی مشغول شوند که این عدد حدود1درصد اراضی کل کشور شامل و همچنین مردمان یزد با سخت کوشی سالیانه بیش از 408هزارتن محصول دامی تولید می کنند.

 صنعت و معدن:

فعالیتهای صنعتی از دیرباز در استان یزد رونق داشته و کالاهای تولیدی آن نظیر سفال، سرامیک، کاشی و محصولات  نساجی شهره خاص وعام بوده و این توانایی ها در کنار وجود معادن غنی، استان یزد را به یکی از استانهای صنعتی و معدنی کشور تبدیل و باعث شده رتبه ششم در بین استانهای کشور را به لحاظ شاخصهای مختلف صنعتی و معدنی به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر 3/45درصد تولید کاشی وسرامیک کشور ، 25درصد از سهم تولید محصولات نساجی، 15درصد از سهم محصولات فولادی کشور  سهم استان یزد بوده که توانسته با 3هزار و260واحد و حجم سرمایه گذاری 123هزار و305 میلیارد ریال زمینه اشتغال 100هزار و698نفر را ایجاد و  بالغ بر 8هزار نوع محصول مختلف صنعتی را در رشته های مختلف تولید کند.

وجود 37نوع ماده معدنی در سه گروه فلزی خاک های صنعتی، سنگ های تزئینی ونما و مصالح ساختمانی در 598 معدن دارای پروانه، استان یزد را به یکی از قطب های معدنی سنگ آهن ( سنگ آهن چغارت، چادرملو و بیش از 38آنومالی دیگر) نیز تبدیل کرده که در این زمینه توانسته بیش از 61میلیون تن ماده معدنی برداشت نماید.

استان کویری یزد با دارا بودن عناصر  نادر خاکی مانند طلا، قلع ، تنگستن، مس، تیتانیوم، اورانیوم، کروم و سنگ های ساختمانی توانسته خود را تبدیل به بهشتی برای سرمایه گذاری در زمینه های فوق کرده که زمینه  تولید28درصد سنگ آهن تولیدی کشور در استان وتولید 52 درصد از خاکهای صنعتی کشور را به خود اختصاص دهد.

میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری:

یزد با قدمتی 3هزارساله دارای میراث فرهنگی و منابع طبیعی گردشگری متعددی بالغ بر 7هزارو500جاذبه گردشگری غیرمنقول  بوده که عنوان دومین شهر تاریخی جهان را به خود اختصاص داده و در سال 1396 بافت تاریخی یزد به ثبت جهانی رسید که تاکنون بر بالغ بر 1642اثر فرهنگی و میراث طبیعی آن به ثبت ملی رسیده است.

استان یزد به واسطه ی موقعیت ممتاز جغرافیایی و استقرار در جاده ابریشم و جاده باستانی وهمچنین جاده ولایت یکی از مهمترین کانونهای تمدنی وفرهنگی و محور گردشگری ایران محسوب می شود.

فرش، زیلو، حصیربافی، طلاسازی، بافت انواع پارچه، تولید مصنوعات فلزی و ده ها هنر صنعت دیگر نمونه هایی از آثار هنر ایرانیست که مردمان یزد با شیوه های خاص و منحصر به فرد برای تولید به کار برده و حال جز استانهای پیشرو در زمینه تولید این محصولات فرهنگی می باشند.

استان یزد با ایجاد واحدهای اقامتی متعدد سه ستاره وچهار ستاره و سفره خانه های سنتی و پارک گردشگری و همچنین ایجاد مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هدف گردشگری توانسته در زمینه جذب گردشگران خارجی موفق عمل کند وحال به عنوان مقصد ثابت تمامی گردشگران خارجی شود.

مسئولین استان با در پیش گرفتن سیاست احیای خانه های تاریخی و کاروا نسراها و قلعه های تاریخی و تبدیل آنها به مجموعه های گردشگری در طول این 42سال انقلاب اسلامی هم فرهنگ وهنر گذشتگان را حفظ و هم باعث جذب گردشگران گردیده اند.

شیرینی های سنتی و ترمه  یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی استان است که توانسته با ایجاد و دایر نگه داشتن واحدهای سنتی شیرینی سازی ، کیفیت سابق خود را حفظ نماید.

آموزش و بهداشت:

شاخص های مختلف کمی و کیفی بخش بهداشت ودرمان  در کنار مزیت های خاص استان به لحاظ بالا بودن کیفیت خدمات بهداشتی و در مانی  قابل ارائه و کم هزینه تر بودن بودن آن نسبت به سایر مناطق کشور و حتی در برخی موارد مانند خدمات مرتبط با درمان نازایی در مقایسه با سطوح فراملی، تخصص و تجربه قابل توجه پزشکان متخصص استان و مشارکت جدی مردم و خیرین در توسعه زیرساختهای مورد نیاز این بخش و نیز حسن شهرت پزشکان یزدی، استان یزد به یکی از قطب های ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی بهداشتی و درمانی تبدیل کرده است..

وجود مراکز تحقیقاتی درمانی و پژوهشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی به ویژه مرکز تحقیقاتی درمانی ناباوری، مرکز تحقیقات قلب و مرکز تحقیقات دیابت استان، وجود بیمارستانها ومراکز درمانی مناسب در مرکز استان وشهرستانها، وجود اعضا هیات علمی توانمند با مدارج علمی مناسب باعث شده استان یزد به عنوان استان معین برای استانهای همجوار و جنوب شرق کشور در مواقع اظطراری معرفی شود.

همچنین کیفیت بالای خدمات آموزشی و پرورشی و وجود مراکز علمی وپژوهشی و مراکز آموزش عالی دولتی وغیر دولتی متعدد باعث شده25سال بالاترین درصد قبولی در کنکور های سراسری به استان یزد اختصاص یابد.

انرژی:

در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاههای موجود استان بیش از میزان مصرف برق استان می باشد که باتوجه به سرمایه گذاری های در حال انجام در بخش زیر ساختهای انتقال و فوق توزیع برق، ظرفیت موجود در حال توسعه می باشدوتوانایی پاسخگویی به سرمایه گذاری بالا در حوزه صنعت را دارا می باشدکه باعث شده استان یزد در زمینه تولید برق جز استانهای برتر کشور باشد.

استان یزد به عنوان چهار راه انرژی کشور از طریق خطوط 400کیلوات با استانهای خراسان، کرمان واصفهان و از طریق خط 230 کیلو ولت با استان فارس تبادل انرژی دارد.

در حال حاضر تمامی روستاهای بالای ده خانوار یزدی به برق دسترسی داشته و امکان دسترسی به برق  برای 73/99درصد مردم فراهم شده است.

در زمینه گاز نیز در راستای سیاستهای دولت در جایگزینی سوخت مصرفی از سوختهای فسیلی به گاز طبیعی در حال حاضر بالای 99درصد مردم یزد به گاز دسترسی دارند. حتی اکثر مراکز اقتصادی و شهرکهای صنعتی و گلخانه ای به شبکه گاز متصل می باشند که باعث صرفه جویی واحدهای استان را فراهم آورده است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.