ID : 12169897
گزارش/آقای هاشمی!ظلم بزرگ را فتنه‌گران و حامیانشان درسال88 مرتکب شدند

حاج احمدآقا:تلخ‌ترین خاطره عمر امام پذیرش قطعنامه۵۹۸ بود/توسلی:دیگرخنده برلبان امام ندیدیم/تاثیر محاکمه «مهدی» بر رفتار پدر


روز گذشته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این گونه عنوان کرد که امام(ره) دو ـ سه ماه بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به وی گفته‌اند «جام زهر برای من شیرین شد». اما روایت صریح مرحوم سیداحمدآقا خمینی از نگاه حضرت امام(ره) به ماجرای پذیرش قطعنامه با روایت آقای هاشمی بسیار متفاوت است.

به گزارش یزد رسا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیروز در سخنانی در همایش بانوی انقلاب در خصوص پذیرش قطعنامه توسط حضرت امام(ره) و توصیف جام زهر روایت تازه‌ای را مطرح کرد و گفت:«امام(ره) به این نتیجه رسید که باید تا قبل از خودشان جنگ را تمام کند البته گفتند جام زهر را نوشیدم اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر برای من شیرین شد».

خبرگزاری فارس برای روشن شدن صحت و سقم ادعای «آیت‌الله»، تنها به بازخوانی گوشه‌ای از تاریخ در آن مقطع حساس زمانی با ترتیب توالی زمان می‌پردازد، این در حالی است که هم در پیام تاریخی امام خمینی(ره) در پذیرش قطعنامه و هم در خاطرات مرحوم سید احمد آقا خمینی به عنوان اعّز اشخاص نزد حضرت امام و نزدیک‌ترین فرد به ایشان صحت چنین ادعایی تایید نمی‌شود:

 

 

*پیام تاریخی امام خمینی در 29 تیر 1367 در مورد پذیرش قطعنامه:

«..... در مورد قبول قطعنامه که حقیقتاً مسئله بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصاً برای من بود، این است که من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می‌دیدم؛ ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلًا خودداری می‌کنم، و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور، که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش‌بس موافقت نمودم... خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش. خوشا به حال شما ملت! خوشا به حال شما زنان و مردان! خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‌های معظم شهدا! و بدا به حال من که هنوز مانده‌ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده‌ام، و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می‌کنم...

صحیفه امام ج 1 صفحه 24

* 7 آبان 67 و پنج ماه پس از قبول قطعنامه :

 

تذکر به اعضای دفتر برای لغو دیدارها و سخنرانیها

«توجه داشته باشید که باید دور سخن گفتن مرا ولو یک جمله دعا خط بکشید مجاری تنفس من بیمار است، و حالا هم که جنگ در کار نیست، زحمت به من ندهید از اینکه مثلاً خانواده شهدا و امثال آن بیایند و من دستی تکان دهم، مضایقه ندارم»

صحیفه امام ، ج 21 ، ص 171

*تلخ‌ترین خاطره عمر امام به روایت  مرحوم سید احمد خمینی

«شما روحیه امام را در نظر بگیرید چه روحیه عزیزی است، وقتی در معادلات به این نتیجه رسیدند که باید (قطعنامه ) را قبول کنند گفتند: من جام زهر قطعنامه را می نوشم. من کنار امام بودم، امام مرتب مشتشان را می زدند روی پایشان، می گفتند: آ، آ. برای اینکه تلویزیون ما داشت رزمندگان را نشان می داد، صحنه های جنگ را نشان می داد؛ اما امام با آن روحیه آمده بودند (قطعنامه ) را قبول کرده بودند.و در آن نامه ای که امام (قطعنامه ) را نوشته بودند فرمودند: خانواده شهدا، خانواده اسراء، من تا به حال جنگیدم و در جنگ عقیده ام این بود که به نفع شماست؛ امروز این عقیده را ندارم و قطعنامه 598 را قبول می کنم.

 


*بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند

خدا می داند بر خانه امام چه گذشت هیچکس جرئت نمی کرد خانه امام برود پیش امام برود. بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند. همه اش می گفتند: خدایا شکرت ما راضی هستیم به رضای تو.

 

 

*بعد از پذیرش قطعنامه امام دیگر در جماران سخنرانی نکردند

شما فرزندان امام روحیه امام را بهتر از هر کس دیگر می دانید. بعد از (قطعنامه ) امام دیگر سخنرانی نکردند. دیگر برای سخنرانی به حسینیه جماران نیامدند، تا مریض شدند و به بیمارستان رفتند. یک پسر بچه ای من دارم، کوچک است نامش علی است؛ با او خیلی مانوس بودند. آن روزهای آخر، این بچه ای که بیش از سه سالش نبود می خواست خدمت امام برود. امام از اینکه ساعات آخر را می خواست با خدای خودش راز و نیاز کند، به مادر این بچه گفت:ما اصلا نخوابیده و همه اش نماز خوانده و بعد پیغام داد برای مردم، که مردم شما شهید دادید، شما اسیر دادید، شما مجروح و معلول دادید از خدا بخواهید که مرا قبول کند.

تلخ‌ترین خاطره‌ای که از امام به یاد دارم پذیرش قطعنامه و شیرین‌ترین خاطره فتح خرمشهر است.

مجموعه آثار یادگار امام(جلد 1)

سردار غلامعلی رشید نیز در سخنانی عنوان می‌کند: «مرحوم سید احمد خمینی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کردند که پس از پذیرش قطعنامه 598 و حمله مجدد عراق به ایران و اعزام خیل بی شمار نیروهای مردمی به جبهه، امام فرمودند اگر می‌دانستم مردم این گونه به جبهه می‌آیند، قطعنامه را قبول نمی‌کردم.»

*بعد از قطعنامه دیگر خنده بر لب امام ندیدم

«حاج عیسی(خادم امام خمینی) می‌گفت که امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند و وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم امام من را در بغل گرفت و یک ساعت گریه کرد و گفت حاج عیسی! شهدا به مقامی که بخواهند می‌رسند، جانبازان اجرشان را می‌گیرند، اسرا هم برمی‌گردند. اما من چه کار کنم؟»

مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه می‌گوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم.»

 

 

شکست‌های پی در پی هاشمی را دچار بحران روحی کرده/ تاثیر محاکمه «مهدی» بر رفتار پدر
سید حمید روحانی گفت: هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شرکت کرد و شکست خورد؛ بنابراین هاشمی با وجود این شکست‌ها دچار بحران روحی شده و به سوی کسانی روی آورده که بر خلاف منافع ملت و مصالح کشور گام برمی‌دارند.
خبرگزاری فارس: شکست‌های پی در پی هاشمی را دچار بحران روحی کرده/ تاثیر محاکمه «مهدی» بر رفتار پدر
Tweet
سید حمید روحانی، رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان اینکه خاطراتی که از سوی هاشمی رفسنجانی مطرح می شود مخدوش و خلاف واقع است، گفت: آقای هاشمی قبلا هم دروغ هایی را به امام (ره) نسبت داده بود و نمونه بارز آن ادعای حذف شعار مرگ بر آمریکا بود که آقای هاشمی به نقل از امام(ره) گفت که شخص امام خمینی(ره) فرمودند که شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود؛ این در حالی است که رهبر کبیر انقلاب بعد از آن تاریخی که مدنظر آقای هاشمی هست نیز بارها بر شعار مرگ بر آمریکا تاکید کرده اند و حتی در وصیت نامه خودشان به این موضوع توصیه داشتند که تنها یزید دوران امام حسین (ع) را لعن نکنید و یزید زمان خودتان را نیز لعن کنید؛ این نشان می دهد  که آقای هاشمی رفسنجانی در ذکر مطالب، موازین شرعی را در نظر نمی گیرد و اعتمادی به حرف ایشان نمی توان داشت. بنابراین به آنچه که آقای هاشمی می گوید نه می توان اعتماد داشت و نه می توان آن را باور کرد.
این مورخ انقلاب اسلامی همچنین به ذکر سوالی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و اظهار داشت: چرا آقای هاشمی خاطرات خود را همیشه به افرادی نسبت می دهند که در قید حیات نیستند. همسر امام (ره) تا زمانی که در قید حیات بودند چرا آقای هاشمی چنین مطالبی را از زبان ایشان مطرح نکردند. قائدتا آقای هاشمی نگران این مسئله بوده که این مطالب از سوی همسر امام(ره) تکذیب شود. همین که آقای هاشمی خاطرات خود را از درگذشتگان مطرح می کنند نشان دهنده این است که این خاطرات نمی تواند واقعیت داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی دچار بحران روحی شده است، گفت: آقای هاشمی به خاطر شکست هایی که داشته دچار بحران روحی شده است. وی تمام تلاشش این بود که ایران را به اردوگاه غرب کشانده و با رژیم های جنایتکاری مانند آل سعود نزدیک سازد، اما در این توطئه ها شکست خورد. هاشمی تلاش می کرد با حذف شعار مرگ بر آمریکا، فرش قرمز برای استکبار جهانی در ایران پهن کند و آنها را به ایران باز گرداند اما در این توطئه هم شکست خورد. هاشمی تلاش داشت که کشور را در چنگ خودش داشته باشد و در راه مقاصد و امیال شخصی و خانوادگی، کشور را اداره کند و نظامی هزار فامیلی ایجاد کند، اما در این مسیر هم شکست خورد. هاشمی رفسنجانی با نامه بی سلام و امضا و بی ادبانه ای که به رهبر معظم انقلاب نوشت، فتنه 88 را کلید زد و تلاش کرد که انقلاب و رهبری را به چالش بکشاند اما در این توطئه هم شکست خورد. آقای هاشمی می خواست در کشور دیدگاهی ایجاد کند که حرف اول و آخر را خودش بزند و همه دنباله رو وی باشند اما در این توطئه هم شکست خورد. این شکست های پیاپی بوده که وی را دچار بحران روحی کرده و در میان نیروهای انقلابی، مردمی و قابل اعتماد ملت، اعتبار خود را از دست داده است.

روحانی در ادامه یادآور شد: هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد شکست خورد، در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و با شکست سختی مواجه شد و نفر 32 شد. بنابراین هاشمی با این شکست ها متوجه شده که دیگر در میان مردم ایران اعتبار ندارد و بحران روحی ناشی از این شکست ها نیز موجب شده که هاشمی به سوی کسانی روی آورد که بر خلاف منافع ملت و مصالح کشور گام برمی دارند.

وی همچنین افزود: اینکه هاشمی امروز از بدحجاب ها حمایت می کند و ژست روشنفکری به خود می گیرد و سعی دارد از مسائلی حرف بزند که فقط عده ای افراد خود باخته و غرب زده از آن خوششان می آید نشان می دهد که وی دیگر در میان توده های مردم و ملت انقلابی و مسلمان ایران اعتباری ندارد. به همین دلیل است که با این موضع گیری ها و اظهارات دست و پا می زند تا در میان افراد غرب زده و اشرافی که دنبال امیال و اغراض شخصی هستند، برای خودش موقعیت و جایگاهی کسب کند.

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان به تاثیرات سوء محاکمه مهدی هاشمی بر رفتار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: هاشمی وقتی می بیند نور چشم و فرزند عزیزش به میز محاکمه کشانده شده، دست به چنین اقداماتی می زند چراکه هاشمی گمان می کرد که مردم فرزندش را روی دست گرفته و وی را حلوا حلوا می کنند. اما خیانت های وی مشخص و وارد مرحله محاکمه شده و همین امر موجب شده تا هاشمی رفسنجانی امروز روی به مطرح کردن خاطرات خود ساخته و فریبنده آورد.

رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه این روشی که هاشمی در پیش گرفته، روشی است که افراد ورشکسته و جاه طلب در پایان عمر خود با آن روبرو می شوند، عنوان کرد: من متاسفم که آقای هاشمی با سخنانی که بر زبان می آورد باعث رسوایی و بی آبرویی خودش می شود. یادم هست چند سال پیش هاشمی در یکی از سخنرانی های خود عنوان کرد که زمینی در قم دارم اما پولی در بساط ندارم که آن را تبدیل به خانه کنم. دانشجویان دانشگاه تهران هم همین مسئله را دست گرفته بودند و صندوقی در دانشگاه تهران برای کمک به ساخت خانه آقای هاشمی گذاشتند. این نشان می دهد که یک شخصیت تا چه حد می تواند با اظهاراتش، خود را بی اعتبار کند.

روحانی در بخش پایانی اظهارات خود خاطر نشان کرد: الان معلوم می شود زمانی که هاشمی حرکت های مسلحانه منافقان را تایید می کرد یا آن زمانی که وی از انقلاب و از امام(ره) حرف می زد نان را به نرخ روز می خورد و الان هم نان را به نرخ روز می خورد و هیچ وقت بر اصول پایبند نبوده است. هاشمی همواره دنبال این بوده که چگونه رفتار کند که بتواند سری در بین سرها داشته باشد. بنابراین برای آقای هاشمی فقط باید اظهار تاسف کرد.

 

آقای هاشمی! ظلم بزرگ را فتنه‌گران و حامیانشان در سال 88 مرتکب شدند

با وجود حمایت‌های هاشمی رفسنجانی از فتنه‌گران در سال 88 و سکوت معنادار ایشان مقابل نسبت دروغ تقلب به نظام اسلامی، ایشان باردیگر نظام ونهادهای قانونی نظام را متهم به تضییع حق‌الناس کردند.
مشرق نوشت: نه از سخنان شدیداللحن درباره تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده خبری بود و نه از تمایل به اخراج سفیر عربستان؛ گویا دیروز هاشمی‌رفسنجانی برخلاف بهارستان‌نشینان تمایلی به واکنش شدید در قبال سعودی‌ها نداشت و تاوان آن را «دلواپسان» داخلی دادند.

حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی امروز صبح در همایش بانوی انقلاب در سالن اجلاس سران به روایت آنچه از منظر ایشان «ظلم» تلقی می‌شود، پرداخت که با این سخنان بار دیگر فضای افکار عمومی را از مطالبه واکنش حداکثری دولت یازدهم به رفتارهای ضد اسلامی و ضد انسانی سعودی‌ها منحرف سازد.

آقای هاشمی دامن شما در فتنه 88 لکه‌دار شده استچرا هاشمی رفسنجانی درباره حمایت خود از فتنه 88 سخن نمی‌گوید؟آقای هاشمی ظلم بزرگ را فتنه‌گران و حامیانشان در سال 88 مرتکب شدندبار دیگر حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در اظهارات اخیر خود به نحوی وارونه به تحلیل فضای سیاسی کشور پرداختند؛ ایشان اظهار داشتند «رهبری در زمان انتخابات (92) با صراحت گفتند رأی مردم حق‌الناس است. این به این معناست که اگر کسی حقی بر گردن کسی داشته باشد این حق ساقط نمی‌شود و خدا هم نمی‌بخشد چون خدا عادل است پس چطور به خودمان حق می‌دهیم آن کسی که مردم می‌خواهند وارد شود (رأی بیاورد) نگذاریم بیاید و آن کسی که مردم نمی‌خواهند را مسلط کنیم؟ این حق‌الناس (رأی مردم) بزرگ‌ترین ظلم و منکر است»[1] 

این سخنان از سوی رییس مجمع تشخیص مصلحت درحالی بیان می‌شود که گویا ایشان مقطع زمانی انتخابات 1388 را از حافظه تاریخی خود پاک کرده‌اند و تمایلی به اظهار نظر پیرامون آن ندارند. در حالی‌که فتنه‌گران و حامیانشان در سال 88 به تعبیر رهبر معظم انقلاب با تهمت تقلب ظلم بزرگی به نظام کردند و ایشان امیدوار کردن دشمنان، تمکین نکردن به رأی مردم و ضربه به نظام اسلامی از درون از جمله گناهان صورت گرفته توسط فتنه‌گران دانستند.

· فتنه 88، تعدی به حق الناس

اولین تعدی به حق الناس با رمز آشوب «تقلب» در کارزار انتخابات در سال 1388 رقم خورد؛ پس از اعلام نتایج در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، در برخی از خیابان‌های تهران شاهد حضور افرادی بودیم که در اثر سخنان سران فتنه و حامیان سیاسی آنان و «سکوت» برخی از خواص، ذهنیت تقلب در اذهان آن شکل گرفته بود و پس از روشنگری‌های رهبرمعظم انقلاب و رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی بسیار از افراد متقاعد شدند و تعداد معدودی از فتنه‌گران همچنان اصرار به ایجاد آشوب در مناطق مختلف را داشتند.

حال این سؤال پیش می‌آید که الگوی رفتاری حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی و خانواده ایشان در قبال این تعدی آشکار چگونه بوده است؟

هاشمی رفسنجانی در 19 خرداد 1388 در نامه‌ای بدون سلام به رهبر معظم انقلاب خبر از «آتش در جریان انتخابات و پس از آن» دادند[2] و اولین گام را برای ایجاد آشوب فراهم ساختند و پس از رفتارهای آشوب آمیز در سطح شهر تهران ایشان «سکوت» را بر دفاع از رأی مردم و حق‌الناس ترجیح دادند و همچنین ایشان در نماز جمعه 26 تیرماه 1388 شورای نگهبان را به عمل نکردن به وظیفه خود در روند انتخابات متهم ساخت و شرایط را بحرانی معرفی و با ابراز تردید نسبت به انتخابات گفت: «این انتخابات اگر مشکلاتی در آن پیش نمی‌آمد ما در 30 سالگی انقلاب بهترین گام را در جهت تحقق جمهوری اسلامی بر می‌داشتیم. من نمی‌گویم که این اتفاق نیفتاده است، اما ما از اواخر دوران تبلیغات دچار تردید شدیم. افرادی تردید کردند، تبلیغات نادرست و عمل نادرست صدا و سیما باعث شد، بذر تردید در دل مردم به وجود بیاید که مثل خوره به جان ما افتاده است» اما در روزهای مهم منتهی به انتخابات و پس از آن بذر «تردیدها» از سوی خانواده آقای هاشمی و دیگر افراد حامی فتنه بر افکار عمومی پاشیده شد؛ عفت مرعشی در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه آرمان‌امروز آشنایی مردم با وی را در دو حادثه می‌داند که یکی از آن «حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ که جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندروها شد.»[3] وی در آن مقطع زمانی اظهار داشته بود«اگر «تقلب» کردند، بریزند تو خیابون‌ها!»[4] عفت مرعشی حتی با پس از گذشته چندسال در حاشیه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات فرزندش مهدی هاشمی اظهار داشت «انتخاباتی وجود ندارد، مگر برای این‌ها کاری دارد که رأی‌ها را عوض کنند.»[5]

· پاسخ به رفتارهای متناقض‌نما

در طول حیات پربرکت جمهوری اسلامی ایران همواره رأی مردم در انتخابات از اهمیت بسیار مهمی برخوردار بوده است و خدشه به نظر مردم به عنوان «حق الناس» هیچ‌گانه پذیرفته نبوده است. به نظر می‌رسد، حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی به جای آن‌که رأی مردم را به مثابه «حق‌الناس» محدود به انتخابات 92 بدانند به پاسخ چرایی «سکوت» خود برابر هجمه به «حق‌الناس» در سال 1388 پاسخ بدهند و به جای آن‌که منتقدان سیاست‌های دولت را روزی همصدا با اسرائیل و روزی اذیت‌کننده امام خمینی (ره) تلقی نمایند به مروری بر رفتارهای هم‌گرایانه فتنه‌گران در سال 88 و سکوت برابر ظلم ایشان و همفکرانشان نسبت دروغ به نظام اسلامی، بپردازد.

از سوی دیگر، استفاده از ادبیات سخیف جریان مردود 88 توسط رییس سابق و عضو فعلی مجلس خبرگان نه تنها سبب افت جایگاه وی در افکار عمومی و نخبگان می‌شود، بلکه تصور می‌شود هاشمی رفسنجانی تبدیل به مهره‌ای در دستان فتنه‌گران و مدعیان جمهوریت شده است.

 


[1] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940123000813

[2] - http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=51314

[3] - http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=860

[4] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900620001048

[5] - http://www.rajanews.com/new

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.