ID : 17723432
معاون کمیسیون لوایح دولت:

حضور مردم در 9 دی بیانگر حمایت از ولایت است/ضرورت شناخت راههای نفوذ دشمن و مقابله با آن


سید مهدی علوی باجگانی گفت:دشمن در قضیه سال 88 ورود و با برنامه به بدنه نظام رخنه کرد و از طرف دیگر نیز یک عده افراد خام وارد صحنه این ماجرا شدند و به تعبیری فتنه را به وجود آوردند.

سید مهدی علوی باجگانی معاون کمیسیون لوایح دولت در گفتگو با خبرنگار بافق خبر؛در خصوص 9 دی گفت:در بحث عوامل شکل گیری فتنه ۸۸ چند نکته کلی مطرح است: اول اینکه  نفوذ دشمن در ساختار نظام است. اساسا اصل وجود دشمن یک امر غیرقابل انکاری است. از ابتدای خلقت بشر, خصایص و ویژگی هایی همچون کبر, حسد و طمع و انگیزه جلب منفعت بیشتر و دفع مضرت زمینه شکل گیری دو جبهه حق و باطل را پدید آورد. دشمن یا طرف باطل همیشه به دنبال نفوذ و رسوخ در طرف مقابل بوده و به ابزارها و شیوه های مختلفی متوسل شده است که مهمترین آنها سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن است.

وی افزود:در تبیین بحث نفوذ دشمن و بروز فتنه یک نگاه حقوقی نسبت به موضوع کمک می کند و آن اینکه برابر قانون اساسی یک ساختار تعریف شده برای نظام داریم که رئیس مملکت و رئیس دولت جداگانه است. رئیس مملکت یا رهبر به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری تحت عنوان ولایت فقیه در راس هرم قدرت قرار گرفته است. رهبر همچون یک نخ تسبیح مهره ها رابه هم وصل می کند و البته در مواقع بحرانی و حساس که نیاز به تصمیم گیری خاص و ویژه دارد ورود پیدا می کند. از جمله مسائل حاد موضوع فتنه ۸۸ است.

علوی تاکید کرد: در اینگونه موارد نگاه ما باید به راس هرم یعنی رهبری جامعه باشد تا بتوانیم انسجام ملی و منافع عمومی جامعه راحفظ کنیم. اساسا قانون مداری و قانون مندی حکم می کند که ما در این چارچوب و ساختار حرکت کنیم. 

معاون کمیسیون لوایح دولت به نظرات رهبری پیرامون فتنه اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند امواج فتنه را با سفینه های نجات بشکافید. این سفینه نجات در مدیریت فعلی جامعه رهبری و ولایت فقیه است. بنابر این وقتی رهبری جامعه این اتفاق را طراحی دشمن که در یک طرف قضیه دشمن خارجی و در سوی دیگر غفلت و گناه بازیگران داخلی عنوان کردند, ما نیز نباید فراتر برویم.

وی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که دشمن خارجی با محاسبات دقیق در قضیه سال 88 ورود پیدا کرد بیان داشت:دشمن با آن برنامه به بدنه نظام رخنه کرد به عنوان کسی که پشت صحنه این جریان را هدایت می کرد  و از طرف دیگر نیز یک عده افراد خام وارد صحنه این ماجرا شدند و به تعبیری فتنه را به وجود آوردند.

سید محمد علوی در خصوص این سوال که تبعات فتنه و پیامدهای 9 دی چیست گفت:اگر چه بروز فتنه هزینه ها و خسارات مادی و معنوی فراوانی برای جامعه ما تحمیل کرد و به نوعی سبب تضعیف اقتدار نظام شد, اما در نهایت حضور گسترده مردم در 9 دی حول پرچم نجات دهنده اسلام حقیقی اولا نقش رهبری و ولایت فقیه و جایگاه مردم در نظام مردم سالار دینی را تقویت کرد که در واقع این رخداد نماد پایبندی مردم به ارزشهای دینی و نهادهای مدنی و مردم سالاری است و ثانیا صریحا به دشمن اعلام شد که با وجود چنین ابزارهای قوی در نظام اسلامی مجدد خیال خام نفوذ را نکند و با اصول و ارزشهای انقلاب در نیفتد.

در عین حال, نکته نهفته در این اتفاقات این است که درس عبرتی برای آینده جامعه باشد. باید راههای نفوذ دشمن و ریشه های بروز فتنه را شناخت و شیوه های جلوگیری از آن را یافت تا دوباره گریبانگیر ما نشود. چرا که مومن از یک سوراخ نباید دو مرتبه گزیده شود.

وی در ادامه افزود:عقل حکم می کند که درمواجهه با هجمه نفوذ دشمن اولا به تعبیر مقام معظم رهبری به دشمنی که به  طورمکرر متوسل به مکر و حیله شده است اعتماد نکنیم و لازم است در مواجهه با این پدیده و برای دفع آن شناختی از دشمن داشته باشیم. شناخت دشمن برای حفظ امنیت و بقای جامعه است. درکنار شناخت دشمن ما باید اهداف و راههای نفوذ دشمن را بشناسیم تا متقابلا روشهای مقابله و مواجهه و طرد دشمن را پیداکنیم.

علوی اظهار داشت: دشمن را به هیچ عنوان نباید کوچک بشماریم هرچندکه ضعیف و حقیر باشد. البته دشمن گاهی بارز و آشکار است که مواجهه با آنها آسان و ساده است اما دشمن پنهان به شکل نرم وارد حوزه جامعه می شود و شناخت آن سخت و دشوار است و باید شدیدا از آن حذر کرد. در این فرض است که حق و باطل با هم مشتبه می شود و در نتیجه شناخت حق از باطل مشکل می شود. در این قبیل موارد همانگونه که حضرت علی (ع) فرمودند حق و باطل را با شخصیت افراد نمی شود شناخت بلکه برای شناخت حق و باطل باید خود حق و باطل را بشناسیم تا بتوانیم به مقصود برسیم.

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.