خبری از بنزین یورو ۴ در اصفهان نیست
به گزارش یزدرسا به نقل از صاحب نیوز؛ از توزیع بنزین پاک در اصفهان حدود سه ماه میگذرد. فارغ از مسایل زیست محیطی، بحث تولید این بنزین در اصفهان و مسایل اقتصادی آن میتواند قابل توجه باشد.
به گفته محمد علی رشادی، عضو انجمن صنفی جایگاه داران سوخت استان اصفهان، تعداد جایگاه های عرضه سوخت در استان اصفهان ۲۲۰ جایگاه است که از این تعداد حدود یکصد جایگاه در شهر اصفهان قرار دارد و ۳۳واحد آن در حال توزیع بنزین پاک است.
هر چند که سال گذشته با آغاز زمزمه های توزیع بنزین یورو ۴ صدای اعتراض جایگاه داران پایتخت مبنی بر افزایش پرت و نرخ تبخیر این بنزین، بر بی کیفیتی آن اعتراض کردند اما رشادی معتقد است که با توزیع این بنزین در اصفهان نه تنها وضعیت آلودگی هوا بهبود یافته که نرخ تبخیر کاهش و بی کیفیتی بنزین نیز برطرف شده است.
*بودجه ای۲۴۰میلیون یورویی
به گفته مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان، بودجه پیشبینی شده برای تولید یورو ۴ در اصفهان ۲۴۰ میلیون یورو بوده که با رقم ۱۹۰ میلیون یورو به صورت ارزی و ۱۵۹ میلیارد تومان معادل حدود ۴۰ میلیون یورو با مقداری تأخیر و در طول پنج سال به نتیجه رسید.
در بحث استانداردسازی، بنزین یورو ۴ در برخی از پالایشگاهها مانند پالایشگاه اراک زودتر از اصفهان تولید شد و هدف عمده از اجرای این طرح تولید بر اساس استانداردهای روز دنیا به ویژه از جنبههای زیست محیطی بودهاست.
لطفعلی چاوشی اظهار میدارد که ۳۷۰تا۳۸۰هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه تصفیه میشود اما ظرفیت نهایی پالایشگاه بر روی ۳۶۰ هزار بشکه تثبیت شده که محصولات مرغوب و با کیفیتتر تولید میشود.
او از پروژه بهینه سازی میگوید که بر مبنای آن مجموعه بنزین پالایشگاه یورو شده و ۱۰تا۱۱میلیون لیتر بنزین بنزین تولیدی روزانه این پالایشگاه را با کیفیت و مرغوب ساخته است.
*از بنزین پاک تا یورو۴
عضو انجمن صنفی جایگاه داران سوخت استان اصفهان درباره بنزین توزیع شده در جایگاههای شهر می گوید:"این بنزین ترکیبی از بنزین معمولی با بنزین سوپر است که کیفیتی مطلوب دارد و با همان قیمت مصوب بنزین معمولی در حال توزیع است."
حاج محمد رضا،رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور درباره فرمولاسیون بنزین یورو ۴ نظر دیگری دارد. به گفته او تاکنون چندین بار از وزارت نفت خواسته شده که فرمول بنزین یورو ۴ را اعلام کند زیرا در اروپا این بنزین دارای استاندارهایی است و اگر فرمول وزارت نفت اعلام شود می توان این دو را با هم مقایسه کرد تا مردم بدانند بنزین یورو ۴ تولید داخل از چه اجزایی تشکیل شده است.
او معتقد است که شنیده ها حاکی از وجود بنزن در تولید بنزین یورو ۴ داخل کشور است که برای روان سوزی استفاده شده که در واقع این ماده موجب تولید رشته های وسیع دود به صورت نوارهای حلقوی است و موجب از بین رفتن گیاهان شده و در انسان باعث سرطان ریه می شود.
وی تاکید می کند که در فرمول بنزین یورو ۴ اروپا،بنزن وجود ندارد اما متاسفانه در بنزین ایران این ماده وجود دارد.
مدیر عامل پالایشگاه نفت اصفهان در این خصوص به ایسنا می گوید:"میتوانیم بنزین پاک بسیار نزدیک به یورو ۴ که پالایشگاه تولید میکند را توزیع کنیم. برای تبدیل بنزین پاک به یورو ۴، تنها در بخش آرماتیک مشکل داریم." میتوان نتیجه گرفت که آنچه در اصفهان در حال توزیع است بنزین پاک است که با یورو۴ تفاوت دارد.
به گفته چاووشی، محدودیت های سختی که بر روی بنزین گذاشته شده از سال ۹۳ به بعد بوده که در استاندارد یورو ۲ هیچ محدودیتی روی ترکیبات آروماتیک وجود نداشت و فقط بنزین باید حداکثر پنج درصد میبود اما از یورو ۳ به بعد میزان آروماتیک را محدود کردند.
او واحدهای تولید بنزین پاک در پالایشگاه اصفهان را اینگونه توضیح میدهد:" سه واحد NHD و CCR و ISO در مهرماه سال ۱۳۹۲ کامل شد. واحد های اول و دوم بنزین با کیفیت نزدیک به بنزین یورو ۴ تولید میکنند. واحد سوم (ISO) به دلیل مشکلات کاتالیستی به طور کامل به بهره برداری نرسیده است و نمیتوان با آن به استاندارد یورو ۴ دست یافت."
به گفته چاوشی، اصفهان با تولید ۳۷۵ هزار بشکه نفت در روز، در رتبه دوم کشور قرار دارد و بنزینی با ارزش دو تا دو و نیم میلیون یورو در روز در حد یورو ۴ در پالایشگاه اصفهان تولید شده که در سطح شهر توزیع شده است.
این مقام مسوول مشخصههای بنزین یورو ۴ تولیدی در اصفهان را این گونه توضیح میدهد:"اوکتان بنزین تولیدی در اصفهان ۹۱-۹۲ است. میزان گوگرد موجود در بنزین اصفهان ۲۰ppm ، بنزن هشت دهم، آرماتیک زیر ۳۰ درصد و اولفینی یک درصد است." که البته تا کنون فرمول بنزین یورو۴ اعلام نشده تا بتوان این اعداد را با آن مقایسه کرد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان به پروژه تولید گازوییل با استاندارد یورو ۴ اشاره میکند که از ۲۰ میلیون گازوئیل تولیدی، دو میلیون به استاندارد یورو ۴ تبدیل شد و ۱۸ میلیون لیتر دیگر باقی است که باید با اجرای پروژه ها تمام گازوییل تولیدی را به استاندارد یورو ۴ تبدیل کرد. اما گویا چنین امکانی موجود نیست چرا که پروژه مربوط به تولید گازوئیل تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشته و به دلیل مشکلات زیست محیطی از پالایشگاه اصفهان شکایت شده است که محکوم شدهاند.
*خداحافظی با صف گاز
تا قبل از موضوع بنزین پاک، از سی ان جی به عنوان سوخت پاک یاد میشد و به سبب قیمت مناسب و جایگاههای کم، صفوف طولانی بیرون از جایگاههای گاز سوژه همیشگی رسانه ها بود.
امروز اما اوضاع فرق کرده چرا که به گفته رشادی با گران شده قیمت سی ان جی و نزدیک شدن نرخ آن به بنزین، صفوف گاز نیز کاهش یافته است.
در حال حاضر قیمت هر۱٫۳۵مترمکعب سی ان جی که معادل یک لیتر بنزین محسوب میشود، ۶۰۰تومان است و بنابراین طبیعی است که رانندگان بنزین را ترجیح دهند.
انتهای پیام/ص
Related Assets:
- اقدام عجیب پس از روشنگری درباره پشتپرده بنزین یورو ۴ +سند
- هوای ناپاک با بنزین وارداتی پاک؟!
- سهمیههای بنزین پائیز واریز شد/ سقوط آزاد مصرف بنزین 400 تومانی
- از پارازیت تا بنزین!
- عقبنشینی اجباری سخنگوی دولت در ماجرای بنزین تولید داخلی
- ادعای نادرست زنگنه و ابتکار، ۱۳۵۷ میلیارد تومان به جیب خارجیها ریخت +جدول
- بنزینی که به «سیاست» آلوده شد/ اصرار از «ابتکار» انکار از همه
- سازمان استاندارد می گوید بنزین ها پاک است/ تست ها نشان می دهد فقط در یک مورد جزئی مشکل وجود دارد!