ID : 39386472
خسارت خشکسالی بر استان یزد؛

خشک شدن ۶ هزار هکتار از باغات استان یزد/ خشکسالی محصول زراعی در استان یزد را برمی‌چیند


بنا به اعلام جهاد کشاورزی استان یزد خشکسالی با شدت و ضعف طی۱۷ سال گذشته بخش قابل توجهی از باغات یزد را در سطحی حدود ۶ هزار هکتار خشک کرده است.

به گزارش یزدرسا، سال‌ها خشکسالی در یزد وضعیت این استان را به ویژه در روستاها به شدت نگران‌کننده کرده و خشکسالی خسارت‌هایی شدیدی به کشاورزی، منابع آبی و … وارد کرده به نحوی که مردم از خشکسالی به عنوان یک بلا و آفت یاد می‌کنند.

آسیبی که خشکسالی طی بیش از دو دهه اخیر به استان یزد وارد کرده، بسیار سخت‌ و سهمگین است و نخستین تبعات این خشکسالی‌های پی در پی، از دست رفتن جمعیت روستاها و شهرنشینی و حاشیه‌نشینی بسیاری از روستاها است که البته تبعات و آسیب‌های آن در نوع خود قابل تامل است.

 امسال نیز از جمله سال‌هایی است که استان یزد با کاهش شدید بارندگی مواجه بوده و از طرفی افزایش شدید دما موجب شده که اثرات خشکسالی و کم آبی در استان بیشتر نمود پیدا کند و تاثیر آن را بیش از پیش به خصوص در حوزه کشاورزی شاهد باشیم.


رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: فصل بهار امسال در استان یزد یکی از خشک ترین فصل های بهار چند سال اخیر بود به گونه‌ای که میانگین بارندگی در این فصل حدود ۱۰ میلیمتر بود و این میزان بارندگی نسبت به بلند مدت با کاهش ۶۲ درصدی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی در فصل بهار امسال حتی نسبت به بارندگی سال گذشته با ۷۴ میلیمتر که جز یکی از سالهای کم بارش ذکر می شد کمتر بوده است.

کاهش ۳۸ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت دوره مشابه قبل

برهانی میانگین بارندگی در سال زراعی جاری استان یزد را ۶۴ میلیمتر عنوان کرد و ادامه داد: میانگین بارندگی در بلند مدت برای استان یزد تقریبا ۹۳ میلیمتر بوده که میزان بارندگی امسال ۳۱درصد کاهش بارندگی نسبت به این عدد را نشان می‌دهد.

وی در خصوص افزایش دما در استان یزد نیز گفت: میانگین دمایی استان یزد در خردادماه امسال ۲۶ درجه بوده که این دما نسبت به دمای بلند مدت خرداد در استان یزد افزایش دمای حدود ۲.۷ درجه ای داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد همچنین عنوان کرد: در۱۹ روز از خرداد امسال یزد دمای بالای ۴۰ به ثبت رسید که این دما در سال ۹۹ تنها در ۸ روز و در سال ۹۸ تنها ۷ روز به ثبت رسیده است.

گزارش‌های ارائه شده در سازمان هواشناسی استان یزد نیز نشان می‌دهد میانگین بارندگی سال جاری استان یعنی از اول مهرماه سال ۱۳۹۹ تا اول تیرماه ۱۴۰۰ به میزان ۶۴ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال زارعی قبل ۳۸ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه در حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است.

تبعات خشکسالی در سال‌های متوالی بر کشت محصولات زارعی و باغی استان و روستاهای استان نیز تاثیر زیادی گذاشته است به گونه‌ای که رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی از خشکسالی سطح زیادی از باغات استان طی این خشکسالی‌ها خبر داد.

خشک شدن ۶هزار هکتار از باغات استان یزد

علی اکبر رضایی رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد در این خصوص در مصاحبه با یزدرسا گفت: خشکسالی با شدت و ضعف طی۱۷ سال گذشته بخش قابل توجهی از باغات استان به ویژه باغات بادام و گردو را در سطحی حدود ۶ هزار هکتار خشک کرده است.

 وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی درسال زراعی جاری موجب کاهش تولید محصولات باغی در سطحی بالغ بر ۷هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات استان و کاهش تولید حدود ۲۶هزار تن محصول گردیده است.

 رضایی در خصوص تاثیر خشکسالی بر مناطق ییلاقی استان یزد تصریح کرد: در صورت تداوم وضع موجود و عدم اتخاذ راهکارهای مناسب  پیش بینی می‌شود آینده مناطق ییلاقی استان به سرعت به سوی خشکسالی حرکت و با بحران جدی مواجه گردند.

بحران خشکسالی‌ها در ۷۵ درصد روستاهای استان یزد

 وی ادامه داد: روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز به طور میانگین ۷۵ درصد دچار بحران و سایر روستاهای استان حدود ۶۰ درصد با بحران خشکسالی مواجه هستند.

وی همچنین در خصوص تاثیر خشکسالی بر قنوات استان گفت: بالغ بر ۹۰ درصد قنوات استان با کاهش آبدهی مواجه شده‌اند این در حالی است که آبیاری حدود ۲۰ درصد از سطح زیر کشت اراضی باغی و زراعی استان  توسط قنوات انجام می‌گردد.

صدر پور کوثری مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان یزد نیز در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به تاثیر خشکسالی بر محصولات زراعی نیز گفت: با وجود ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم در استان یزد در سال جاری اما به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، عملاً ۸هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی به برداشت رسید و مابقی بدون اینکه به محصول برسد به صورت علوفه برداشت شدند.

وی ادامه داد: معمولاً تولید سالیانه گندم در استان برای سال‌هایی که بارندگی خوبی در استان داشته باشیم به ازای هر هکتار به طور میانگین ۴ تن در هر هکتار و در مجموع ۳۶ هزار تن گندم است اما امسال به دلیل خشکسالی بیش از ۲۰ هزار تن گندم برداشت نخواهیم داشت چرا که برخی از اراضی به بهره‌برداری نرسید.

خشکسالی محصول زراعی در استان یزد را برمی‌چیند

پورکوثری عنوان کرد: خشکسالی، کاهش بارندگی و سرمازدگی بهاره در استان یزد موجب شد که عملکرد برداشت گندم از هر هکتار که به طور میانگین ۴ تن بود به ۲ تا ۲۵۰۰ تن کاهش یابد و در واقع در مزارع استان حداقل ۳۰ درصد کاهش عملکرد داشتیم و در برخی مزارع این کاهش عملکرد به بیش از ۵۰ درصد هم رسید.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت محصول گندم در استان یزد در سال ۷۵، ۲۸ هزار هکتار بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۰ به تقریباً ۹ هزار هکتار رسیده که نشان می‌دهد سطح زیر کشت گندم در استان یزد در ۲۵ سال گذشته تقریباً ۷۰ درصد کاهش داشته البته طی این مدت سطح زیر کشت محصولات باغی در استان افزایش داشته است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارندگی در استان یزد که کاهش و افت سفره‌های آب زیر زمینی را در پی داشته چنانچه طرح تعدیل برداشت از سفره‌ها به طور کامل در استان یزد اجرایی شود با توجه به خاموشی چاه‌های کشاروزی به طور کل محصولات زراعی در استان برچیده خواهد شد و دیگری چیزی به عنوان محصول زراعی در استان یزد نخواهیم داشت.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.