ID : 8536284

خودفروشی به سبک وزیر امور خارجه/ پاس گل ظریف به غربی ها


اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در شرایطی مطرح شده که بیشتر به یک خودفروشی آشکار شباهت دارد. ظریف در این اظهارات خود چنان خود را در تیم غربی ها جای داده که گویا این جملات از سوی یکی از کارشناسان کشورهای غربی یا آمریکایی بیان شده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از راه دانا ، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، مردم همانند سال 2005 در پای صندوق‌های رای به دولت پاسخ خواهند داد. اروپا و آمریکا نسبت به پیامی که رفتارشان به ایران ارسال می‌کند دقت داشته باشند." این اظهارات عجیب و غریب را محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی آمریکا و در گفتگو با هاله اسفندیاری مطرح کرده و پاس گلی که ظریف به آمریکایی ها داده این روزها به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده و تعجب همگان را در بر داشته است.



ظریف در آن جلسه در پاسخ به این سوال که «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود؟ اگر بله، چگونه؟ البته می‌دانم که این حوزه مربوط به شما نیست» گفته بود: مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های 2004 و 2005، توافق‌هایی کردیم که تلاش ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و افرادی در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع هرگونه توافق شدند. همینطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود، قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. در آن زمان مردم با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت (احمدی‌نژاد) به دلیل شکست (در مذاکرات) به ما پاداش دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد. حالا بار دیگر من زنده شده‌ام. به نظر من جامعه بین‌المللی و بویژه غرب در انتقال پیامی که می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای نگاه به آینده داشتن، با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رأی نشان خواهند داد.



این اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در شرایطی مطرح شده که بیشتر به یک خودفروشی آشکار شباهت دارد. ظریف در این اظهارات خود چنان خود را در تیم غربی ها جای داده که گویا این جملات از سوی یکی از کارشناسان کشورهای غربی یا آمریکایی بیان شده است.



در این خصوص اما سوالاتی در این باب از وزیر امور خارجه کشورمان مطرح می شود. اول اینکه مگر رویه دولت یازدهم در سیاست خارجه به جز منافع ملی کشور در زمینه غرب ستیزی و مبارزه با استکبار است؟ آیا دولت تدبیر و امید به کج فهمی های غرب از مواضع جمهوری اسلامی شک دارد که اینگونه از اروپا و آمریکا درخواست می کند که مراقب پیام رفتارشان به مردم ایران باشند؟

سوال دیگری که در این باره مطرح است اینجاست که آیا در ایران فقط این جریان متعلق به دولت یازدهم است که فهم سیاسی و بین المللی دارد و مابقی جریان های فعال در کشور بی تدبیرند؟ شاید ظریف و اهالی دولت یازدهم بر این باورند که اداره کشور و مذاکره کردن با کشورهای غربی تنها کاری است که از عهده ایشان برمی آید و دیگران قادر به اداره کشور نیستند. این اما در شرایطی است که دولت یازدهم بیش از یکسال است که تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای چیده و بعد از گذشت این مدت، کار به جایی می رسد که رئیس امور خارجه کشورمان برای جلب نظر غربی ها دست به خود فروشی منافع ملی می زند.



البته این اظهارات ظریف مسبوق به سابقه نیز بوده است. ظریف بعد از مذاکرات وین 5 در توئیتر و در آستانه مذاکرات وین 6 در قالب یک پیام ویدئویی به‌صورت تلویحی دغدغه‌های حزبی خود را مطرح کرده بود. او همچنین در سال 2004 و در حاشیه مذاکرات سعدآباد نیز در گفت‌وگو با محمدالبرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دغدغه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری نهم را در میان گذاشته بود.

 

از سوی دیگر نیز هنوز فراموش نکرده ایم که رئیس دولت اصلاحات نیز در گذشته چنین عملکردهایی را از خود نشان داد و در ارتباطات گوناگون خود با سران کشورهای غربی، اظهاراتی را مطرح کرد که بیشتر رنگ و بویی ضد منافع ملی داشت.

حال انتظاری که افکار عمومی از وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص مطالب مطرح شده در شورای روابط خارجی آمریکا دارند این است که یا در مورد این اظهارات شاذ توضیحاتی ارائه داده و قصد و نیت خود را بازگو کند و یا اینکه بابت این سخنان مطرح شده از مردم ایران عذرخواهی کند.


انتهای پیام/ص
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.