دعوا سر لحاف چهل تكه آموزش عالي است
به گزارش یزدرسا به نقل از جوان آنلاین ،برنامههاي دستگاههاي مختلف براي سال پيش رو معرف دغدغههاي مانده از سال پيش يا اولويتهاي سال نو است كه ميتواند در ارتقاي عملكرد آن دستگاه مؤثر باشد. طرح بحث ساماندهي آموزش عالي از سوي اعضاي كميسيون آموزش مجلس نيز اگرچه زماني صورت گرفته كه از عمر دوره نهم فعاليت مجلس شوراي اسلامي براي مطالعه مبنايي در حوزه آموزش عالي بسيار اندك باقي مانده، با اين حال بيانگر همهگيري حساسيت بر سر ابعاد گوناگون آموزش عالي در ميان مستأجران خانه ملت است.
ساماندهي با آموزش عالي شوخي ندارد
جواد هروي، رئيس كميته آموزش عالي و آموزش پزشكي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس روز گذشته در گفت و گو با رسانهها با بيان اينكه پيگيري ساماندهي آموزش عالي به طور جدي در دستور كار اين كميته قرار دارد، اظهار كرد: طي سال جاري كميته آموزش عالي كميسيون مجلس به شدت پيگير ساماندهي وضعيت آموزش عالي خواهد بود و با توجه به بازديدهايي كه هرازچندگاهي انجام داده، انتظار ميرود بتواند آن اطلاعات و آگاهيهايي را كه به دست ميآورد در اختيار كميسيون قرار دهد تا كميسيون آموزش بتواند ديدگاههاي خود را به وزارتخانههاي علوم و بهداشت و تمام آموزش عالي غيردولتي ابلاغ كند.
وي با اشاره به اينكه در بحث آموزش عالي در سال 94 بسيار جدي ورود خواهيم كرد، گفت: قطعاً نقطهنظرات خودمان را با وزرا و مسئولان امر در ميان خواهيم گذاشت و انتظار داريم آموزش عالي مادر بستري نو و تازه با هدف دستيابي به اهدافي عظيمتر نائل شود.
هروي همچنين درباره پيگيري وضعيت بورسيهها نيز بيان كرد: نسبت به وضعيت بورسيهها هنوز اطلاعات موثقي پيدا نكردهام اما در خصوص روند كند آن گلهمند هستم، به هر حال معتقدم وزارتخانه بايد پاسخگو باشد.
مجلس مجري و بياطلاع!
بيان اين مطلب از سوي اين عضو كميسيون آموزش دچار اشكالي است كه اغلب گريبان بسياري از اظهارنظرات معطوف به فرد نمايندگان مجلس را ميگيرد و آن اين است كه در بيان و رسانهاي كردن طرحها و برنامهها، عدم هماهنگي ميان نمايندگان، حداقل در سطح كميسيون و حتي كميتههاي مربوطه به چشم ميخورد به طوري كه طرح و برنامه مزبور حتي به گوش بسياري از نمايندگان مجلس نرسيده است.
قاسم جعفري، عضو ديگر كميسيون آموزش با تأييد اينكه طرحي در مورد ساماندهي آموزش عالي نه تنها در كميسيون، بلكه در هيئت رئيسه كميسيون مطرح نشده و جزئيات آن ارائه نشده، به «جوان» ميگويد: كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري هنوز جلسهاي براي جمعبندي اولويتهاي كاري سال جديد نداشته است اما چند مسئله شاخص در حوزه آموزش عالي وجود دارد كه نميتواند ناديده گرفته شود.
البته اين ابهام همچنان باقي است كه چطور نمايندگان مجلس از اقدام خانه ملت در يك حوزه خاص صحبت ميكنند، در حالي كه گروه ديگري از همكاران بهارستاني آنها از آن طرح و برنامه بياطلاعند، آن هم در مجلسي كه رسيدن به اجماع براي انجام يك مأموريت شرط لازم است.
برنامه ششبندي ساماندهي و راهبرد تبليغاتي!
جعفري ادامه ميدهد: اول موضوع پاياننامه فروشي و كپي است كه به بدنه علمي كشور لطمه ميزند و مجلس از وزارت علوم انتظار دارد اقدام جدي در اينباره صورت دهد و لايحهاي ارائه كند، در غيراينصورت ما موضوع را در قالب طرح بررسي ميكنيم. وي اعزام دانشجو به خارج كشور از طريق آژانسهاي خصوصي را مسئله قابل پيگيري ديگري در حوزه آموزش عالي ميداند و خاطرنشان ميكند: اعزام بدون قاعده دانشجو به خارج كشور، ضايعات علمي، فرهنگي و اجتماعي متعددي متوجه جامعه ما ميكند.
سخنگوي كميسيون آموزش ميافزايد: بيان طرح جامع آموزشهاي مهارتي و فني و حرفهاي كه در كميسيون مصوب شد در صحن علني مجلس نيز براي روزهاي پيش روي سال 94 در دستور كار نمايندگان مجلس است، چون اين بخش به صورت جدي نياز به ساماندهي و سياستگذاري كلان دارد، به طوري كه هم خلأها پر شوند و هم موازيكاريها كاهش يابند.
جعفري ادامه بررسي پرونده بورسيهها و احقاق حق افراد، موضوع فضاي فرهنگي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و همچنين ساماندهي رشتههاي تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد را از جمله موارد اولويتدار در حوزه آموزش عالي برشمرد كه امسال مورد بررسي قرار ميگيرند.
وي همچنين بر ادامه روند نظارتهاي ميداني و سفرهاي استاني اعضاي كميسيون آموزش تأكيد و بيان ميكند: در اين مدت توجه بيشتري به بعد نظارتي كميسيون آموزش براي اعمال نظارتهاي دقيقتر و روانتر ميشود.
بنابر اين گزارش، در عين حال گروهي نيز ترجيح ميدهند انتخاب آموزش عالي براي ساماندهي از سوي نمايندگان مجلس، در آخرين ماههاي فعاليت مجلس نهم را اتخاذ يك راهبرد تبليغاتي از سوي نمايندگان بدانند.
انتهای پیام/ص
Related Assets:
- جلسه کمیسیون آموزش برای بررسی صلاحیت «دانش آشتیانی» برگزار نشد
- هیات امنای دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش مجلس حاضر نشد
- هفته پُرکار وزرای دولت در کمیسیونهای مجلس/ حضور ۴ وزیر و ۳ سرپرست
- اعضای کمیسیون آموزش از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند
- اظهارات زیباکلام نشان از درستی تصمیم مجلس برای استیضاح فرجیدانا دارد
- مسئولین برای جلب رضایت «شیطان بزرگ» ارزشها را زیر سوال نبرند
- با آبروی بورسیهها بازی کردند اما به مسئلهدارها مجوز دادند