ID : 20632335
در گفت گو با الحیات عنوان شد؛

دنیس راس: برجام عملی تجاری است نه تحولی؛ چراکه ایدئولوژی رهبری ایران تغییر نکرد


دنیس راس در گفتگو با روزنامه سعودی الحیات گفت: ایدئولوژی رهبر ایران تغییر نکرد و در توافق هسته ای تهدیدی برای این ایدئولوژی وجود دارد.

به گزارش یزدرسا به نقل از راه دانا؛  «دنیس راس»، مسئول بارز در سه دولت سابق آمریکا، در گفتگو با روزنامه سعودی «الحیات»، ضمن تشریح راهبرد آمریکا در نحوه دست یابی به توافق هسته ای با ایران به نحوه رفتار آمریکا در منطقه در برابر ایران پرداخت.

وی در این گفتگو با اشاره به راهبرد آمریکا در حصول برجام اظهار داشت: « برخلاف آنچه که برخی در دولت اوباما به آن امیدوار بودند؛ منطق توافق هسته ای این بود که فشار بر ایران زیاد شود و راه خروج برای آن باقی بماند، اگر بخواهیم این امر را بر رفتار ایران در منطقه تطبیق کنیم؛ می توانیم با افزایش هزینه رفتار (ایران در منطقه)، آن را تغییر دهیم».

این دیپلمات ارشد آمریکایی با اعتراف به عدم تغییر مواضع مقام معظم رهبری بعد از برجام در قبال آمریکا افزود: «ایران برای رفع تحریم ها توافق را پذیرفت. پس از آن رهبری موضعی سخت تر در برابر ما اتخاذ کرد».

راس که تا سال 2011 بر پرونده هسته ای ایران نظارت داشت، در رابطه با نحوه بهره برداری از برجام خاطر نشان کرد: «این توافق 15 سال (از تعلیق پیشرفت برنامه هسته ایران) برای ما فراهم می آورد و تا حدود زیادی بستگی به این مسئله دارد که چگونه از آن استفاده کنیم و توان بازدارندگی را بعد از انتهای مدت زمان آن افزایش دهیم».

لازم به ذکر است دنیس راس در گذشته مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور خلیج فارس و همچنین مشاور هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا بوده است. از جمله دیگر مسئولیت های وی می توان به نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران و همچنین مسئولیت بررسی پرونده هسته ای ایران تا سال 2011 اشاره کرد.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.