ID : 22072593

دیپلماسی لبخند و گستاخی دولت های مرتجع


رابطه با عربستان برای دولت یازدهم به قدری اهمیت دارد که بعد از حمله عده ای به سفارت عربستان در واکنش به اعدام شیخ باقر النمر؛ رئیس جمهور در بیانیه ای شدید الحن نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و بر لزوم برخورد جدی با این افراد تاکید کرد.

به گزارش یزد رسا، اجلاس یک روزه اتحادیه عرب که چند روز قبل در نواکشوط پایتخت موریتانی، با حضور سران 9 کشور عربی و ذیل سایه سنگین عربستان سعودی برگزار شد؛ باز هم خصومت آل‌سعود نسبت به جمهوری اسلامی ایران را نشان داد. به طوری که در بخشی از بیانیه پایانی این اجلاس به محکومیت دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی به ویژه از سوی ایران پرداخته شده و سعودی ها و برخی دیگر از کشورهای ناشناخته و کوچک به خود اجازه داده اند ایران را مورد هجمه قرار دهند. 
آل سعود به ویژه در این چند سال اخیر نسبت به جمهوری اسلامی به شدت ابراز خشم کرده و مواضع تندی را اتخاذ و تلاش کرده عقده شکست های مداومش در منطقه را با خصومت ورزی نسبت به ایران خالی کند. هماهنگی با آمریکا برای کاهش قیمت نفت با هدف ضربه زدن به جمهوری اسلامی، رخدادهای فرودگاه جده، فاجعه منا در حج سال قبل، قطع رابطه با ایران، عدم امکان حضور زائران کشورمان در حج تمتع امسال و... از جمله مواردی است که آل سعود به واسطه آن ها خصومت خود در قبال ملت ایران را به نمایش گذاشته است. 
اما این خصومت های شدید حکام آل سعود در قبال ایران در حالی است که مقامات دولت ایران در سه سال اخیر همواره بر لزوم همکاری و هماهنگی با عربستان تاکید داشته اند و آقای روحانی در همان روزهای آغازین ریاست جمهوری خود، رابطه با عربستان را از برنامه های اصلی خود عنوان کرد و تئورسین های دولت نیز بر روی رابطه با عربستان حساب ویژه ای باز کرده اند. رابطه با عربستان برای دولت یازدهم به قدری اهمیت دارد که بعد از حمله عده ای به سفارت عربستان در واکنش به اعدام شیخ باقر النمر؛ رئیس جمهور در بیانیه ای شدید الحن نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و بر لزوم برخورد جدی با این افراد تاکید کرد و بعد از آن نیز بارها این مسئله را پیگیری کرد؛ این در حالی است که در قبال انواع جنایت های آل سعود نسبت به ایران، هیچ گاه دولت موضع قاطعی اتخاذ نکرده است!
سبک مواجهه عربستان سعودی و برخی از کشورهای هم پیمان با عربستان نسبت به ایران و همچنین رویکردی که دولت یازدهم در عرصه‌ی خارجی و در مواجهه با کشورهای یاد شده، در طول سه سال اخیر داشته، نشان داده است که این برخوردهای خصمانه و تحقیرآمیز از سوی کشورهایی چون عربستان و همچنین کشورهایی کوچکی مانند جیبوتی و مالدیو و امثالهم؛ بیش از هر چیز نتیجه انفعال دستگاه دیپلماسی است. 
بدون تردید اگر مسئولان دولت یازدهم، بجای پیشه کردن سیاست لبخند و خوشبینی مفرط در قبال سعودی ها؛ از موضع عزتمندانه و مبتنی بر واقعیت های عرصه‌ی دیپلماسی عمومی، با آن ها برخورد می کردند، یقینا شاهد این نوع برخوردها نبودیم. 
نکته قابل توجه اینکه، برخی از دولتی ها لزوم همکاری با آمریکا و درخواست از آن ها برای مهار عربستان را طرح کرده و با تمسک به چنین روش هایی به دنبال حل مسئله عربستان هستند. این دیدگاه مضحکانه در حالی است که ایالات متحده خود دشمن شماره یک مردم ایران مسحوب می‌شود و اقدامات خصمانه سعودی‌ها نسبت به ایران نیز با رضایت آمریکایی‌ها است.
وحید سالار
انتهای پیام/س*



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.