ID : 1827737
کارشناس آسیب های اجتماعی و جنگ نرم:

رسانه ها با تاثیرگذاری عمیق، نقش محوری در تربیت فرزندان بر عهده گرفته اند


کارشناس آسیب های اجتماعی و جنگ نرم در ششمین جلسه اولیاء و مربیان بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین(ع) گفت: رسانه ها و بالاخص ماهواره با ورودی پرقدرت به حریم خانواده ها با تاثیرگذاری عمیق، نقشی محوری در تربیت فرزندان به عهده گرفته اند.

به گزارش یزد رسا به نقل از سرو ابرکوه، ششمین جلسه انجمن اولیاء و معلمان مدارس بشارت و مهد قرآن وابسته به بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمومنین(ع) ابرکوه با موضوع "کودک، رسانه، فرصت ها و تهدیدها" با حضور حجت الاسلام والمسلمین امیرحسین ناصاری کارشناس آسیب های اجتماعی و جنگ نرم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصاری در جمع کثیری از والدین اظهار داشت: با فراگیرشدن وسایل ارتباط جمعی، علاقه کودکان و نوجوانان به استفاده از این وسایل بیشتر شده، بازی های گروهی با دوستان به بازی های کامپیوتری تبدیل شده است.

حجت الاسلام ناصاری افزود: رسانه ها و بالاخص ماهواره با ورودی پرقدرت به حریم خانواده ها با تاثیرگذاری عمیق، نقشی محوری در تربیت فرزندان به عهده گرفته اند. اما والدین از این غافل شده اند که وجود ماهواره در خانه به معنای پذیرفتن وهابیون و سلفی های تکفیری در جمع خانواده است و زمانی چنان خانواده را متلاشی می کند که دیگر فرصتی برای جبران نیست.

ناصاری ضمن معرفی بازی های خشن و مبتذل رایانه ای که کودکان را تهدید می کند بیان داشت: جذابیت بیش از حد این گونه بازی ها کودک به طور کامل از محیط اطراف خود غافل می کند و آسیب هایی از قبیل: خشونت، ابتذال، فساد اخلاقی، عدم کنترل رفتار هنگام بازی با همسالان، تعارض فرهنگی و ... را به دنبال دارد. در این موقعیت وظیفه و هنر والدین است که این تهدیدات را به فرصت بدل کنند و به بهترین شکل کودکان را کنترل نمایند.

وی تصریح کرد: والدین باید در وهله اول سطح اطلاعات خود را در رابطه با بازی های رایانه ای و استفاده از رایانه افزایش دهند و در مرحله بعد، درک کودک را نسبت به تمیز خوب از بد بالا ببرند که این مهم جز از طریق آموزش اخلاقیات و آموزه های دینی میسر نخواهد شد. در کارتون ها و بازی های کامپیوتری کودک فقط با مضامین منفی رو به روست. از این رو باید با طیف وسیعی از خوب ها و بد ها آشنا باشد تا زمانی که با این مضامین برخوردمی کند متوجه آن شود و بتواند نقطه مقابل آن را در ذهن تداعی کند.

کارشناس آسیب های اجتماعی و جنگ نرم در پایان بیان داشت: والدین وظیفه دارند در چهارچوب دین، فرزندان خود را در ابعاد جسمی، علمی، مهارتی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی تربیت کنند. بدون تردید همراه با متحول شدن جوامع، مقوله تربیت نیز با الزامات و شرایط جدیدی مواجه خواهد بود. در عصر حاضر شاهدیم فرزندان از ظرفیت تربیتی خانواده با مفهوم عام آن مشتمل بر اقوام و بستگان، محروم و این نهاد اجتماعی به جزیره کوچکی بدل شده است.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.