ID : 12059560
معاون فنی محیط زیست استان یزد تشرح کرد

زيستگاه‌هاي غیرجنگلی یزدموردهجمه معدنکاوی/ ماجرای دست درازی به منطقه حفاظت شده خاتم وارزش هردرخت قطع شده


معاون فنی محیط زیست استان یزد در یک گفتگوی تفصیلی، لایه های پنهان دست درازی شکارچیان محیط زیست به منطقه حفاظت شده درختان بَنِه شهرستان خاتم را تشریح کرد و گفت : تا کنون عمده مناطق غیر جنگلی استان یزد مورد هجمه معدن کاوان قرار گرفته است.

به گزارش یزد رسا، حسن اکبری در گفتگو با یزدبانو در مورد لایه های پنهان حادثه قطع درختان بَنِه شهرستان خاتم اظهار کرد : یک هفته قبل ازنوروز، مأمورین محیط زیست و منابع طبیعی درمنطقه باغ شادی شهرستان خاتم مستقر بودند که متوجه می شوند در قسمت جنوب جنگل باغ شادی حوالی چاه منج تعدادی درخت بَنِه قطع شده اند.


اکبری افزود: یک هفته بعد، پس از یک دوره کمین طولانی موفق به دستگیری چهار نفر متخلف می شوند که از استان فارس وارد این منطقه شده و حدود 50 اصل درخت بَنِه را قطع کردند.


این مسئول افزود: با تلاش مأمورین محیط زیست و منابع طبیعی مستقر در منطقه شکارچیان به هدف خود نرسیده وتحویل مقام قضایی شدند.


اکبری هدف متهمین از انجام چنین اقدامی را فراهم نمودن شرایط برای ثبت معدن عنوان نمود و گفت: این در حالی است که تقریبا عمده زیستگاه های غیرجنگلی استان به جزء مناطق حفاظت شده برای معدن کاوی مورد هجمه قرار گرفته است.


وی، راهکار اخیر را فتح بابی برای هجمه بیشتر نسبت به معدود رویش های جنگلی استان بیان کرد وگفت: پوشش گیاهی مهمترین عامل تداوم حیات درشرایط کویری استان یزد است.


معاون فنی محیط زیست استان هرگونه تخریب پوشش گیاهی از بوته های کویری تا درختان جنگلی را برابر آسیب جدی به مؤلفه های حیات و از هم پاشیدن اکوسیستم دانست .


اکبری احیای دوباره چنین درختان بَنِه آن هم در حاشیه کویری استان یزد را تقریبا ناممکن دانست و افزود: زیرا شرایط رطوبتی و نیز قرق کافی برای زاد آوری و همچنین رشد مطلوب درخت برای رسیدن به سن دیرزیستی فراهم نیست.


وی گفت: بَنِه  جزء درختان با ارزش جنگل های زاگرس ایران است با توجه به این که زادآوری این درخت در مناطقی که دام وجود دارد پایین است وضرورت دارد که درختان بَنِه بویژه پایه های کهنسال آن حفظ شود.


معاون فنی محیط زیست استان ادامه داد: اکثر درختان قطع شده جزء پایه ها و با سن بالا و بعضا به سن دیرزیستی رسیده بودند که حفظ آنها در این منطقه خاص که نزدیک به یک اکوسیستم بینابینی ناحیه رویشی زاگرس وناحیه ایرانو-تورانی هست بسیار مهم وحائزاهمیت است.


اکبری تصریح کرد : براساس مطالعاتی که در هندوستان انجام شده ارزش هر درخت 50 ساله بَنِه 200 هزار دلار برآورد شده است که آن هم در شرایط کشور هندوستان که رطوبت و پارامترهای محیطی لازم برای احیای دوباره درختان مهیا می باشد.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.