ID : 10325492
مدیر‌کل راه آهن استان یزد:

سرعت قطارهای سریع السیر یزد-تهران افزایش می‌یابد/ کاهش تاخیر در قطارهای یزد از 30 به 17 دقیقه


مدیرکل راه آهن استان یزد با اشاره به کیفیت خطوط ریلی یزد، از افزایش سرعت قطارهای سریع السیر یزد در مسیر تهران خبر داد.

به گزارش یزد رسا، محمد دهقان پور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه راه آهن یزد یکی از قدیمی‌ترین ادارات کل در سطح کشور است، اظهار داشت: در سال 1351 بهره‌برداری از این اداره کل و فعالیت ریلی در یزد شروع شد.
وی افزود: در ابتدا برای حمل بار این راه آهن مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن با توجه به توسعه‌ای که در بخش حمل و نقل ریلی و معادنی که داشتیم، راه‌آهن یزد به نقاط مختلف کشور مرتبط شد و اهمیت اداره کل راه آهن یزد هر زمان با احداث این شبکه‌ها بیشتر و بیشتر شد به طوری که امروزه اداره کل راه آهن یزد با وسعت 702 کیلومتر خط و حدود 30 ایستگاه پر اهمیت‌ترین ایستگاه در بخش بار و حتی مسافری است.
مدیر کل راه آهن استان یزد خاطرنشان کرد: 4 اداره کل اصفهان، راه آهن شرق، کرمان و هرمزگان به راه آهن یزد متصل شده‌اند و علاوه بر اینکه وظیفه جابجایی بار در سطح استان داریم، وظیفه ترانزیت و اتصال این نواحی و شبکه‌های ریلی هم بر عهده ما هست.
دهقان پور افزود: ایستگاه‌های یزد، بافق، اردکان و میبد ایستگاه‌های تشکیلاتی هستند که در این اداره کل در بخش مسافر فعالیت دارند و ایستگاه‌های چادرملو، چغارت و کندله سازی اردکان هم ایستگاه‌هایی هستند که در بخش بارگیری و بار اهمیت بسیار زیادی برای راه آهن دارند.
وی با اشاره به اینکه راه آهن یزد با سهم حدود 30 درصد حمل و نقل ریلی کشور در بخش بار در سنوات گذشته داشته و سال‌های سال این رتبه را حفظ کرده، ادامه داد: بعد از استان یزد، هرمزگان، شرق و اصفهان قرار دارند.
مدیرکل راه آهن استان یزد بیان کرد: در مجموع ادارات کل اطراف ما تقریبا بخش اعظمی از سهم بار راه آهن را به عهده دارند و یکی از پر ترافیک‌ترین مسیرهای ریلی کشور به ویژه در بخش بار را به خود اختصاص داده است.
دهقان‌پور افزود: در زمینه جابجایی مسافر هم جایگاه خوبی داریم و حدود 28 رام قطار مسافری در شبانه روز از این مسیر عبور می‌کنند که باید به آنها خدمات‌رسانی انجام شود. بخشی از این قطارها مرتبط با خود یزد و بخشی هم قطارهای عبوری هستند.
وی ادامه داد: تقریبا تمام قطارهایی که از این استان عبور می‌کنند، حداقل یک وعده اقامه نماز در استان یزد را دارند و ما به همین دلیل، تعداد 9 نمازخانه در سطح اداره کل داریم که مجهز به وسائل مورد نیاز هستند.
مدیرکل راه آهن استان یزد با اشاره به مراکز سی تی سی راه آهن یزد، عنوان کرد: قطار از محمدیه قم که خارج می‌شود تحت پوشش این مرکز قرار می‌گیرد و کل منطقه اصفهان و یزد تحت پوشش مرکز سی تی سی یزد قرار دارند. همچنین بخشی از مسیر کرمان هم تحت نظر این اداره قرار می‌گیرد.
دهقان پور گفت: به دلیل بالا بودن ترافیک این مسیر و پر بودن ظرفیت خطوط، با تاکیدات و سفارشات مقام معظم رهبری و مسئولان، موضوع اهمیت توسعه راه آهن جدی گرفته شده و به صورت جدی پیگیری می‌شود. در این زمینه یزد یکی از اولویت‌های اول کشور است.
وی خاطرنشان کرد: 50 کیلومتر از بافق به سمت یزد برای دو خطه شدن زیر‌سازی شده و پیمانکار بخشی از این مسیر انتخاب شده و زیرسازی آن آغاز و به موقع کار را تحویل می‌دهد.
مدیر کل راه آهن یزد بیان کرد: راه آهن در بخش قطارهای باری و مسافری مالکیتی با توجه به اصل 44 ندارد و کلیه واگن‌های باری و مسافری به بخش خصوصی واگذار شده و تنها درصدی به عنوان حق دسترسی از آنها دریافت می‌شود.
وی بیان کرد: سامانه‌ای در سالن‌های ایستگاه‌ها داریم که هر زمانی مسافر می‌تواند با شماره 0215149 تماس گرفته و مشکلات و شکایات خود را در ارتباط با راه آهن، مسافرت و قطارها بیان کند. این سامانه موضوع را پیگیری کرده و پس از بررسی، نتیجه را به اطلاع تماس گیرنده می‌رساند.
دهقان پور عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، با توجه به اینکه راه آهن اجازه خرید واگن چه در بخش بار و چه در بخش مسافری ندارد، مشوق‌هایی برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش قرار داده شده است. با اعتبارها و حمایت‌های خوبی هم که مجلس انجام می‌دهد، آینده توسعه ریلی کشور بسیار امید بخش است.
وی افزود: به دلیل استقبالی که برای مسافرت با قطار شده، توان جوابگویی به همه مخاطبان را نداریم و در نتیجه تعداد زیادی از کسانی که قصد مسافرت با قطار را دارند ممکن است موفق به این کار نشوند برای همین با کمبود ناوگان مواجه هستیم. همچنین یکی از قطارها هم فرسوده بود و برای همین در نظر گرفته شد که قطار مسافربری اتوبوسی استفاده شود که اعتراض‌هایی به دلیل صندلی‌های آن به وجود آمد.
وی افزود: در این زمینه یک تعداد ظرفیت برای خواب این واگن‌ها در نظر گرفته شده که مسافر اگر زود بلیط خود را تهیه کند، این مشکل را در سفر خود ندارد.
دهقانی اضافه کرد: ریل‌های استان یزد جزو ریل‌های مناسب در کشور هستند و با توجه به آزمایش‌هایی که انجام شده، سرعت قطار سریع السیر ما از 150 کیلومتر، به 160 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند که تاثیر خوبی بر زمان سفر در این مسیر دارد.
وی با اشاره به اینکه سکوی دوم ایستگاه‌های اردکان و میبد با پیشرفت حدود 60 درصد در حال تکمیل است، گفت: اسناد سکوی دوم بافق هم در مرحله مناقصه قرار دارد که پس از مشخص شدن پیمانکار، این طرح شروع به کار می‌کند.

مدیرکل راه آهن یزد با اشاره به تاخیر در حرکت قطارها که در مقطعی رخ داد و مورد اعتراض مسافران قرار گرفت، یادآور شد: هر قطار به هر دلیلی در طول مسیر یک خط خراب یا متوقف شود، بر روی حرکت قطارهای قبل و بعد خود تاثیر خواهد داشت و این علت اصلی تاخیرهای طولانی در برخی از سفرها بوده است.

وی عنوان کرد: راه آهن یزد خود را متعهد کرده تا در صورت تاخیر بیش از یک بازه زمانی، درصدی از خسارت را به مشتریان پرداخت کند اما در مجموع متوسط تاخیر قطارهای یزد از 30 دقیقه به 17 دقیقه رسیده است.

دهقان‌پور با بیان اینکه برخی از اتفاقات ناگزیر است، تصریح کرد: به طور قطع نمی‌توان 100 درصد تاخیرها را به صفر رساند اما همه تلاش خود را برای کاهش زمان تاخیرها به کار خواهیم گرفت.

منابع: تسنیم و فارس و مهر
انتهای پیام/ ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.