در حال حاضر ۶۲ سال سن دارد ولی او را شهید زنده حمله تروریستی آذر ۱۳۸۹ میشناسند که در یک سو قصد، منتسب به عوامل موساد، در میدان دانشجوی تهران نزدیک دانشگاه شهید بهشتی مجروح شد.
فریدون عباسی دوانی در حال حاضر نماینده کازرون و رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم است.
وی میگوید که موافقان برجام اعلام کردند که امضای کری تضمین است اما این سؤال باقی است که کری الان کجاست و اصلاً او چهکاره است؛ نمیتوانیم بگوییم که چون او رفیق ما بوده میتوانیم دست در جیب یکدیگر کنیم؛ امضای کری برای جمهوری اسلامی سند محسوب نمیشود.
عباسی میافزاید کهگامهای کاهش تعهدات برجامی ایران مانند راه افتادن بچهها و به زمین افتادن آنها بعد از چند قدم برداشتن است که اصلاً گام نبوده و بسیار ضعیف است و حتی طرف مقابل هم آن را حس نکرد.
وی میگوید که آمریکاییها هم اکنون شرایطی را ندارند که بتوانند با ایران بجنگند زیرا آنها حربه بالاتری به نام تحریمها و فشارها را دارند که مشکلاتی را برای ما در حوزه اقتصادی، حمل و نقل، و تامین غذا و دارو و تحریم کشتیرانی و بانکی به وجود آورده است اما هم اکنون دشمن خیلی زیاد روی بحرانهای داخلی ایران حساب باز میکند و این کار را کم هزینهتر از جنگ میداند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار میدارد که ساماندهی منابع انسانی از نظر آموزشهای تخصصی و واجدین شرایط جذب و ساماندهی نظام حقوق و دستمزد را مدنظر کمیسیون قرار داده و به دنبال اصلاح آن هستیم و در همین راستا ۱۰۶ هزار نیروی کارگری تعیین تکلیف و کد کارگاهی اخذ شده است.
عباسی میافزاید که «شاهد فقدان مدیریت منسجم در کشور هستیم» و تاسف میخورد که چرا وزیر نفت باید مرتب در معرض حمله قرار گیرد در حالی که بایستی به رئیسجمهور حمله شود زیرا او باید انسجام بین وزرا و صندوق و دیگر بخشهای قوه مجریه را ایجاد کند.
وی میگوید که شنیده است برخی اقدامات کاهش فعالیتهای هستهای ایران پیش از آغاز رسمی برجام انجام شده است لذا دستگاه نظارتی باید به این قضیه وارد شده و مشخص کنند افرادی که قبل از اجرای برجام اقدام به جمعآوری تجهیزات هستهای مان کرده و یا حتی ممکن است خیلی از این تجهیزات تخریب شده باشد را شناسایی کنند و حتما این موضوع در آینده از سوی کمیسیون انرژی مجلس پیگیری خواهد شد.
نماینده کازرون در مجلس اظهار میدارد که باید بررسی شود چه کسانی سهل انگاری کردند که مواد منفجره در دفعات مختلف وارد سایت هستهای نطنز شود؛ به نظر میرسد این سختگیریها مخصوص ایرانیهاست اما عدهای به راحتی خرابکاریهای صنعتی انجام میدهند و ویروس میآید و مواد منفجره کوچک و بزرگ وارد سیستم میشود؛ کمیسیون انرژی مجلس حتما این موضوعات را دنبال خواهد کرد. متن گفتوگو با فریدون عباسی به شرح ذیل است:
در چند روز اخیر شاهد اقدام غیرقانونی یکجانبه آمریکا در بازگشت تحریمهای ایران با وجود مخالفت اعضای شورای امنیت هستیم؛ آیا این موضوع با برجام ادعایی دولت حسن روحانی تناقض دارد؟
عباسی: ما باید نخست برجام را بشناسیم؛ تعبیر من آن است که برجام به معنای مجازات مجرم است. یعنی موضوعی به نام پرونده هستهای ایران مطرح بوده است. پرونده هستهای ایران از آنجایی شروع شد که آژانس بینالمللی انرژی اتمی به دلیل گزارشاتی که برخی از اعضای آژانس دادند مسئلهای را به نام ابعاد احتمالی نظامی در فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران بوجود آوردند و مدتها ما با این جمله در دولت نهم و دهم مواجه بودیم؛ مسئولان اجرایی کشور نمیپذیرفتند و تیم مذاکره کننده ما بحث نظامی را نمیپذیرفت و موضوع در همان PMD باقی مانده بود.
***پرونده PMD ایران تبدیل به MD شده
در دولت یازدهم موضوع برعکس شد؛ سال ۲۰۱۵ آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارشی منتشر کرده و نظرش را در باره ابعاد احتمالی نظامی در فعالیـتهای هستهای مطرح کرد ولی بعد از آنکه در سال ۲۰۱۱ گزارش شماره ۶۵ آمانو منتشر شد که ریز مسائل نظامی در آن مطرح و البته بعد از مدتی در سال ۲۰۱۴ مجدداً این موضوع را تأیید کرد.
این موضوع مقدمهای برای آغاز مذاکرات در دولت یازدهم شد که مسئله PMD تبدیل به MD شده است. یعنی اینکه آژانس نظر خود را بیان کرده است و در حقیقت آژانس با این اقدام خود ایران را از زمره فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه این شورا میتواند مجوز اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی را صادر کند خارج کرد و در حقیقت در این موضوع تخفیف قائل شده و گفته است که این اطلاعات در حد امکانسنجی و مطالعات علمی کار نظامی بوده است.
*** برجام یعنی مجازات مجرم؛ انتظار سیب و گلابی از آن دارید؟
همه فشارهای وارده به جمهوری اسلامی مبنی براینکه بیش از این تعداد سانتریفوژ نداشته باشید، آب سنگین نداشته باشید، راکتور اراک را تعطیل کنید و ... برای آن است که ما را از دستیابی به سلاح دور کنند و در حقیقت این موضوع بهانه آنها است.
زیربنای برجام بر مبنای گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۵ است و سپس با قطعنامه ۲۲۳۱ محکمکاری شده است و بیانیه ۵+۱ هم به آن اضافه شده است و حالا ما باید بدانیم که از مجازات یک مجرم چه انتظاری دارید؟ انتظار دارید باغ سیب و گلابی آقای روحانی را به ما دهند که جواب منفی است، چرا که مجازات، مجازات است و قرار است محدودیت اعمال شود.
خیلی از کارشناسان و منتقدین به متن برجام و ضعف حقوق ملت ایران در آن ایراد دارند؛ چرا این بی دقتی از سوی تیم مذاکره کننده هستهای صورت گرفته است؟
عباسی: مطمئناً اگر برجام به درستی نوشته نشده باشد و افرادی در مذاکرات شرکت کنند که آنها هم افراد خبرهای در مسائل مختلف و حتی در زبان انگلیسی نباشند و معنا و مفهوم کلمات را به درستی درک نکنند و بنا داشته باشند هر طور که شده توافق کنند چه انتظاری دارید؟؛ یک نظریه بر آنها حاکم است که هر طور که شده میخواهند توافق کنند.
*** تا انتقاد میکنند میگویند بهانه را از دست دشمنان گرفتیم
البته منظور ما این نیست که آنها خائن هستند بلکه میگوییم آنها معتقد به این نظریه که هستند که هر آنچه دارند مقابل دیگران بگذارند تا صورت مسئله پاک شود. متأسفانه این عده دقت نکردند که کجاهای برجام امکان نقض دارد. مانند همین مکانیسم ماشه که اگر یکی از طرفها شکایت کند تحریمها مجدداً باز میگردد لذا کاملاً مشخص است که منطقی حاکم نیست، معلوم نیست تیم مذاکره کننده کشورمان چگونه آن را پذیرفتهاند که محدودیتی به کشور اعمال شود.
متأسفانه داوطلبانه پروتکل الحاقی را ما بیش از اندازه ای که کشورهای دیگر رعایت میکنند اجرایی کردیم، هر چند که عده ای دلیل این کار را گرفتن بهانه از دشمن عنوان کردند. هر بار که به برجام ایراد میگیریم و انتقاد می کنیم میگویند می خواستیم بهانه را از دست دشمن بگیریم.
*** هزار ساعت مطالعه سعید جلیلی درباره ضعف برجام
اگر هم کسی در سالهای گذشته به برجام انتقاد و قصد راهنمایی داشت آن را نمیپذیرفتند در حالی که سعید جلیلی ۱۲ ساعت ارائه تخصصی در این موضوع در کمیسیون ویژه برجام داشتند و شاید او در حد هزار ساعت وقت گذاشته بود تا گزارش مذکور تهیه شود. آن گزارش موجود و اسلایدهای آن هم مشخص است. ضمن اینکه ریز مشکلات حقوقی، قانونی، علمی، فنی و ... موجود است، اما متأسفانه گوش شنوایی برای این موضوع وجود نداشت زیرا تفکر حاکم بر دستگاه اجرایی بنای آن داشت که تئوری مقاومت را قبول ندارد ضمن اینکه به دنبال تنشزدایی و تکرار اشتباه قبلی است و بر همین مبنا برجام را امضا کرد.
برخیها میگویند طرف مقابل به عهدش وفا نکرد اما چرا باید وفا کند؟ آنها که قسم نخوردند؛ هر چند که موافقین برجام اعلام کردند که امضای کری تضمین است اما این سؤال باقی است که کری الان کجاست و اصلاً او چهکاره است؟ نمیتوانیم بگوییم که چون او رفیق ما بوده میتوانیم دست در جیب یکدیگر کنیم، در حالیکه امضای کری برای جمهوری اسلامی سند محسوب نمیشود.
***اروپا گامهای کاهش تعهدات برجامی ایران را مسخره کرد
طرف مقابل بدعهدی کرده و مفاد برجام را نقض میکند؛ در مقابل ما هیچ کاری نمیتوانیم انجام بدهیم که البته گامهایی هم برداشته شده است اما گامهایی که برمیدارند مانند راه افتادن بچهها و به زمین افتادن آنها بعد از چند قدم برداشتن است و اصلاً گام نبوده و بسیار ضعیف است و حتی طرف مقابل هم آن را حس نکرد؛ حتی موگرینی مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده ایران اصلاً کاری نکرده که ما بخواهیم پاسخ دهیم؛ او با این واکنش، گامهای ایران را عملاً مسخره کرده است.
اصل برجام براساس نظریه تنشزدایی بوده که اصلاً اشتباه است چرا که این نظریه میگوید همه چیز را بگذار و واگذار کن؛ اروپاییها به همین دلیل زیادهخواه شده و مطالبه بیشتری کردند.
استکبار و غرب هیچگاه اجازه نخواهند داد که ما بتوانیم پیشرفت کنیم؛ قطعا آنان با انقلاب اسلامی مشکل دارند و سعی میکنند با حربههای مختلف ما را تضعیف کنند؛ این بار برجام را قبول کردیم ولی زیادهخواهیهای آنها تمامی ندارد؛ نظر شما در این باره چیست؟
عباسی: غربیها جز اینکه جمهوری اسلامی کل برنامه هستهای خود را کنار بگذارد و از منطقه بیرون بیاید و امکانات موشکیاش را حذف کرده و برد آن را کاهش دهد به طوری که حتی به حاشیه جنوبی خلیج فارس نرسد راضی نخواهند شد که البته این خواسته حداقلی آنان است، چرا که آنها به دنبال دست برداشتن ایران از انقلاب اسلامی هستند و بنا دارند تا ما حقوق بشر ساختگی آنها را بپذیریم؛ تبعات بعدی هم آن است که بعد از عقبنشینیها مطالباتی را مطرح میکنند مبنی براینکه باید حقوق زن و حقوق کودک از نگاه غرب را رعایت کرده و حقوق اساسیمان را تغییر داده و اصل ولایت فقیه را حذف کرده و قانون اساسی را طبق نظر آنان تغییر دهیم.
*** دشمن همیشه استخوان در گلوی مسلمانان میگذارد
جنگی که در اوایل انقلاب به جمهوری اسلامی تحمیل شد را نباید فراموش کنیم جوانانی که این جنگ را ندیدهاند نباید موضوع را از اذهان پاک کنند. چرا که باید بررسی شود که چرا این جنگ با این وسعت به ما تحمیل شد. این جنگ به خاطر اختلاف بر سر یک آبراه و یا چند کیلومتر زمین نبوده است چون این اختلاف با مذاکره و ارائه سند قابل حل بود و نیاز به جنگ نبود.
سالها است امارات درباره جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک بحث دارد در حالی که وارد جنگ با ایران نشده است.
دشمنان برخی اوقات موضوعاتی را برای قرار دادن استخوان در زخم و گلو نگه میدارند تا روزی برای آغاز جنگ به کار آید و بهانهای برای آن باشد.
***استکبار به دنبال کودتاهای رسانهای و نظامی علیه انقلاب اسلامی
صدام جنگی گسترده و با وسعتی هزار کیلومتری به راه انداخت و در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با جمهوری اسلامی وارد کارزار جنگ شد؛ او به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی بود که موفق هم نشد.
این موضوع بخشی از شیوههای مرسوم در نظام استکباری است که میکوشند با کودتاهای رسانهای و نظامی و همچنین تحمیل جنگ انقلابیون و یا دولتهای انقلابی را از بین ببرند.
ما در ابتدای انقلاب اسلامی در حال تثبیت سیاسی حاکمیت و تثبیت سرزمینی بودیم و هماکنون هم در حال تثبیت علم و فناوری هستیم؛ مطمئناً فشارها نوعی دیگری علیهمان خواهد بود که با جنگ تحمیلی سازگاری ندارد و به آن شکل هم نخواهد بود، لذا باید بکوشیم در مجامع سیاسی و یا مجامع بینالمللی که دست استکبار جهانی است حداکثر استفاده را از آن ظرفیت کرده تا فشار به کشورمان نیاید.
***بازگشت تحریمها تهدیدی علیه کشورمان نیست
البته این فشارها عوامل داخلی هم دارد و متأسفانه عدهای در دستگاه اجرایی همنظر با دشمنان برای فشار علیه جمهوری اسلامی هستند.
من فعالسازی مکانیسم ماشه یا بازگشت تحریمها را تهدیدی علیه کشورمان نمیبینم چرا که بنیه دفاعی ما بسیار قوی است؛ خودم شواهدی دارم که بنیه دفاعی ایران قبل از انقلاب و بنیه دفاعی ما در دوران دفاع مقدس با بنیه دفاعی فعلی قابل مقایسه نیست که البته وقتی به ظرفیتهای داخلی ایران تکیه کردیم وضعیت دفاعی بهتر شد و پیشرفت چشمگیری کردیم.
ما در چند ماهه ابتدای جنگ، زمین را از دست دادیم ولی وقتی انسجام مدیریت پیدا کردیم فتوحات اسلام بیشتر شد و دشمن را عقب راندیم در نهایت ما پیروز جنگ شدیم. هر چند که غرامت جنگی را تا کنون دریافت نکردهایم ولی این غرامت به کویتیها از محل درآمدهای نفت عراق پرداخت میشود اما ما تاکنون عایدی از این بابت نداریم. ضمن اینکه برخی اوقات هم دولت عراق همراهی لازم را با ما ندارد.
مدیریت فرماندهی کل قوا کاری کرد که تجهیزاتمان با مدیریت فعلی سازگاری پیدا کرد و همین اقدام هوشمندانه موجب دفاع نامتقارن شده است.
فتنهها اخیر را در کشور که دشمنان برای آن برنامهریزی گسترده کرده بودند و حتی پیاده نظام داشتند را چگونه تحلیل میکنید؟ چرا باید بحرانهای داخلی زیاد شود؟
عباسی: آمریکاییها هم اکنون شرایطی را ندارند که بتوانند با ایران بجنگند زیرا آنها حربه بالاتری به نام تحریمها و فشارها را دارند که مشکلاتی را برای ما در حوزه اقتصادی، حمل و نقل، و تامین غذا و دارو و تحریم کشتیرانی و بانکی به وجود آورده است.
*** بحرانهای داخلی ایران کم هزینهتر از جنگ است
متاسفانه دشمن در داخل کشورمان از برخی جناحهای سیاسی، قومیتی و فرقهای نیرو گرفته و حتی برخی از آنها را شکل داده و حمایت میکند تا بتواند ما را از درون متلاشی کند و بنا دارند این فشارها را حفظ کنند که نمونه آن را در آبان ۹۸، مرداد ۹۷ و دی ۹۶ و سال ۸۸ مشاهده کردیم؛ متاسفانه در طول سالهای اخیر هم از خودمان نیرو گرفتهاند و قدرت جذب از درون را افزایش دادند که البته دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای این کارها دارند.
دشمن خیلی زیاد روی بحرانهای داخلی ایران حساب باز میکند و این کار را کم هزینهتر از جنگ میداند.
توافق آمریکا با ایران در موضوع برجام نفعی برای ترامپ نداشت و اگر او دنبال توافق بود که نباید از برجام خارج میشد. آمریکا نمیخواهد جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت نوظهور و جهانی بشناسد ولی آیا ما بنا داریم که قدرت نباشیم و موشک نقطهزن ۲ هزار کیلومتری نداشته باشیم؟
***دموکراتها خطرناکتر از جمهوریخواهان هستند
آیا آمریکا بنا دارد با گذشت از خوی خودش با جمهوری اسلامی رفتار کند؟ اگر بنای مذاکره با آمریکا باشد و ایالات متحده بپذیرد که خسارات زیادی به ایران در کودتا، جنگ تحمیلی، سقوط هواپیمای مسافربری، حکومت پهلوی و ... وارد کرده و حاضر باشد آن خسارت را بپذیرد در آن صورت می توانیم با آنها مذاکره کنیم؛ ما که چنین تغییری را در سیاست آمریکا و افکار هیأت حاکمه آن مشاهده نمیکنیم لذا توافق و مذاکره آمریکا با ایران شعار ترامپ است که مصرف داخلی حتی برای او هم ندارد.
من دموکراتها را خطرناکتر از جمهوریخواهان در آمریکا میدانم زیرا جمهوریخواهان سیاست جنگ طلبانه داشته و صریحتر با طرف مقابل بازی میکند اما دموکراتها مکر و نظامیگری را با هم دارند و عملا آنها هم حیلهگری و امنیتیگری انگلیسیها را دارند و هم سلاح در دست دارند.
آمریکاییها برای ساقط کردن رژیم صدام در ابتدا او را تحقیر کرده و شکاندند و از او نیرو و توان گرفتند و حتی افراد ناراضی داخل رژیم صدام را جذب کرده و سپس به این کشور حمله کردند.
*** نباید درباره رفت و آمد روسای جمهور آمریکا برنامهریزی کنیم
مغز متفکر و مرکزیت تصمیمگیریها در آمریکاییها بر اساس منافع ایالات متحده تصمیم گرفته و دولتها را تغییر میدهد؛ ممکن است یک روز دموکراتها بر مسند قدرت قرار گیرند و یک روز جمهوریخواهان؛ بر همین اساس ممکن است یک روز ترامپ نقش مرد دیوانه را بازی کند و یک روز هم ممکن است اوباما با وجههای از اسلام و با نام حسین و رنگینپوست این کار را بکند.
امروز نوبت کاراکتر ترامپ است که بحثهای نژاد پرستانه را مطرح کرده و از جامعه مرکزی آمریکا حمایت کند ولی ما نباید اصلا روی رفت و آمد جمهوریخواهان و دموکراتها برنامهریزی کنیم.
وزیر نفت اخیرا اعلام کرده است که ساخت پالایشگاه کثافت کاری است در حالی که کشورهای توسعه یافته با واردات نفت، ارزش افزوده زیادی را کسب میکنند؛ چرا در زمینه ساخت پالایشگاه اقدام لازم را نکردیم تا بتوانیم با درآمدهای آن اقتصادمان را بهبود ببخشیم؟
عباسی: آقای زنگنه مهندس است و چندین سال مدیر جمهوری اسلامی بوده و بعید است که نظرش آن باشد که ساخت پالایشگاه، کشور را به کثافت میکشد؛ احتمالا وی یک موضوع کلی در ذهنش بوده زیرا بعید است که یک فرد تحصیلکرده بگوید ساخت پالایشگاه کثافت کاری است.
***خود تحریمی را جایگزین رفع تحریم کردهایم
هر صنعتی آلودگیهای خاص خود را دارد و بهتر است که ما به آن آلودگیها توجه کنیم و محیط زیست را تا حد ممکن آلوده نکنیم.
عدهای در کشورمان میگویند انرژی هستهای به چه کارمان میآید چرا که ما نفت و گاز داریم در حالی که باید از همه انرژیها استفاده کنیم ضمن اینکه ما به بنزین، نفت سفید، گازوئیل، سوخت هواپیما و وکیوم باتوم که ماده اولیه قیر است نیاز داریم.
تولیدات قیر در کشور محدود است و در حدود ۶ میلیون تن در سال است و اگر ما پیشرفت میخواهیم باید مواد لازم را برای این کار فراهم کنیم و با توجه به تحریمی که داریم اگر نتوانیم سوخت ناوگان حمل و نقلمان را تامین کنیم و به اندازهای اضافه نداشته باشیم که بتوانیم کشورهای همسایه را تغذیه کنیم و درآمد داشته باشیم مرتکب کار اشتباهی شده و سرمایه کشورمان را از بین بردهایم و عملا خود تحریمی را جایگزین رفع تحریم کردهایم ولی اگر ما بگوییم مازوت را نسوزانیم تا بتوانیم با آن برق تولید کنیم این حرف درستی است یا اینکه بگوییم باید گاز فلر را کنترل کنیم.
***در زمینه جلوگیری از اتلاف گاز فلر کارهای خوبی صورت گرفته
هم اکنون در رنکینگ جهانی شرکتهای آلوده کننده محیط زیست را دستهبندی میکنند که اگر در این زمینه مدیریت لازم را داشته باشیم میتوانیم جایگاه مناسبی را کسب کنیم و اگر تعداد شرکتهای ایرانی در این زمینه زیاد شود خیلی خوب است.
درباره ممانعت از اتلاف گاز فلر کارهای خوبی صورت گرفته است و اخیرا با مذاکراتی که با مسئولان وزارت نفت داشتیم آنها در حال تسریع اقداماتی هستند که گاز فلر را به فرآورده تبدیل کنند تا از آن انرژی تولید شود.
در طول ماههای اخیر اعتراضاتی از سوی کارکنان صنعت نفت برای اعمال ماده ۱۰ اختیارات وزارت نفت صورت گرفته و آنها خواستار تعیین تکلیف اجرای این قانون شدهاند؛ چرا در این وزارتخانه به مشکلات نیروی انسانی توجهی نمیشود؟ هر چند که کمیسیون انرژی مجلس هم در این باره کارهایی را انجام داده است.
عباسی: مشکلات نفت ما در ابتدا به منابع انسانی بازمیگردد یعنی نیروی انسانی زیادی روی دست وزارت نفت قرار دارد که در دولتهای مختلف به این وزارتخانه وارد شدهاند و عملا وزارت نفت با مازاد نیرو مواجه است.
ما در جاهای دیگر اشتغال ایجاد نکردیم به ویژه در مناطق نفت خیز به صنایع پایین دستی نفت و گاز توجهی نکرده و نتوانستهایم محصولات پتروشیمی را به محصولات خرد در خودرو و لوازم خانگی تبدیل کنیم. همین امر باعث شده اشتغالزایی در اقصی نقاط کشور به مسئله اساسی تبدیل شود.
در ماههای پایانی هر دوره مجلس شاهد تلاش و رایزنی و لابی نمایندگان برای حضور در وزارت نفت هستیم؛ نظر شما در این باره چیست؟ آیا آنها برای صرفا حقوق و مزایای بیشتر به این وزارتخانه میروند؟
عباسی: ما نباید به همه دولتها ایراد بگیریم در حالی که باید به نمایندگان مجلس هم دقت کنیم زیرا در هر دورهای تعدادی از این نمایندگان به وزارت نفت فشار میآورند که این موکل مرا استخدام کنید که واقعا تبدیل به مسئلهای خاص شده است.
*** توان مدیریت ۳۶۰۰ نماینده مجلس در ۵۰ سال را نداریم؟
من از سالها پیش معتقد بودم که توان مدیریت نمایندگان مجلس بعد از پایان ماموریتشان و به کارگیری آنها در بخشهای مختلف کشور را داریم؛ یعنی جمهوری اسلامی آنقدر توان ندارد که در ۵۰ سال بتواند ۳۶۰۰ نماینده مجلس را در دورههای مختلف اداره کند؟ تعداد زیادی نماینده وارد مجلس میشوند و بعد از پایان ماموریتشان جامعه باید احترام این افراد که متخصص هستند را نگه داشته و از تجارب مدیریتیشان حداکثر استفاده را بکند لذا جذب در دستگاه دولتی و وزارتخانهها اشکال خاصی ندارد ولی آیا اینکه در حال حاضر چنین روشی استفاده میشود و چگونه کار میشود نمیگویم که حتما درست است اما در مجموع در هر دوره مجلس که در دست یک عده جناح خاص است فقط عدهای به دستگاههای اجرایی میروند.
در شان صنعت نفت که صنعت برتر جامعه ما محسوب میشود نیست که کارمند و کارگر با قراردادهای متعدد و عناوین مختلف مشغول کار باشند. ما باید زودتر به ساماندهی نیروی انسانی و نظام حقوق و دستمزد و فرایند بازنشستگی آنان و خدماتی که آنها باید بعد از بازنشستگی دریافت کنند، بپردازیم زیرا ما باید به جوانان کشور آینده مثبتی را نشان دهیم.
***ساماندهی نظام حقوق و دستمزد صنعت نفتیها در کمیسیون انرژی
این موضوع در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس است که ساماندهی منابع انسانی از نظر آموزشهای تخصصی و واجدین شرایط جذب و ساماندهی نظام حقوق و دستمزد را مدنظر قرار داده و به دنبال اصلاح آن هستیم.
ما چندین جلسه با معاون منابع انسانی وزیر نفت جلسه برگزار کرده و انواع عضویتها و مواردی که باید اعمال میشد را بررسی کردیم. که البته این بررسیها هنوز خاتمه پیدا نکرده ولی در مجموع روند بررسی مثبت است.
در همین راستا ۱۰۶ هزار نیروی کارگری تعیین تکلیف شد و کد کارگاهی اخذ شد؛ باید مشخص شود که کدام پیمانکار باید این کارگران را اداره کند. زیرا نظرمان آن است که میتوان یک شرکت کلی داشت.
*** نباید حقوق پرداختی به کارگر و کارمند با رقم قرارداد متفاوت باشد
شرکتهای پیمانکاری ممکن است کارشان تامین نیروی انسانی باشد و با اینکه قراردادی را با کارگر منعقد میکنند ممکن است حقوق پرداختی به وی با رقم قرارداد متفاوت باشد. البته لازم است نظارت دستگاهی هم باشد ولی معمولا در نظارتها غل و غش پیش میآید و اختلاف و تخلف وجود دارد که پرسنل هم ناراحت خواهند شد.
ما در صنعت هستهای موضوع را به شکلی دیگر حل کردیم و افراد را رسمی نکرده و یا قرارداد مستقیم با دستگاه منعقد نکردیم بلکه یک شرکت تحت حاکمیت سازمان انرژی اتمی تاسیس شد که قوانین کار را به درستی اجرا میکرد و تلاش میکرد حق پرسنل را ضایع نکند. در جذب پرسنل هم دقت کرده و آموزشهای بدو خدمت را طی میکردند که همین پیشنهاد را به وزارت نفت هم دادیم ولی آنها باید سازوکار قانونی مطابق خود را اعلام کنند.
در مجلس دهم تلاشهایی برای اصلاح اساسنامه شرکت ملی گاز صورت گرفت؛ آیا در مجلس یازدهم اقدامی در این باره صورت گرفته است یا منتظر دولت هستید؟
عباسی: هم اکنون ما یک کتابچه به عنوان پیشنهادات اصلاح اساسنامه شرکت ملی گاز داریم ولی هنوز این موضوع را در کمیسیون انرژی بررسی نکردیم چرا که باید این موضوع به صورت رسمی از سوی هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون انرژی ارجاع شود.
خودمان برنامهریزی کردهایم که کمیته گاز کمیسیون بررسی خواهد کرد و افرادی که صاحب نظر در این موضوع هستند و میتوانیم از آنها مشاوره بگیریم را استفاده کرده و تلاش میکنیم تا هر چه سریعتر اساسنامه شرکت ملی گاز تصویب شود.
اخیرا نامهای از سوی شما به عنوان رئیس کمیسیون انرژی مجلس به آقای زنگنه وزیر نفت درباره چرایی عدم اجرای قانون پتروپالایشگاهها نوشته شده است. پاسخی دریافت کردید؟ آیا میتوان امیدوار به توسعه این بخش باشیم؟
عباسی: من در مورد آخرین وضعیت پترو پالایشگاهها به آقای زنگنه نوشتم و وی پاسخ صحیحی را به نامه مکتوب من داد و او در این نامه آن چیزی که قانون مشخص کرده بود را که میبایست وزارت نفت آن را انجام میداد توضیح داد که عملا این وزارتخانه آن کارها را انجام داده است ضمن اینکه شرکتهایی هم که باید در این قضیه فعالیت میکردند و از نظر تخصصی هم اهلیّت لازم را داشتند و منابع مالی لازم را هم دارند مشخص شده است و این شرکتها نباید ممنوع المعامله باشد و رعایت شده است؛ فقط اختلاف موجود در این قضیه مربوط به تشکیل جلسه صندوق توسعه ملی است که میبایست این جلسه تشکیل شود تا تصمیمگیری در این باره اتخاذ شده و درباره نحوه تخصیص اعتبار لازم برای شرکتهایی که انتخاب شدهاند گرفته شود.
*** به جای حمله به وزیر نفت به رئیس جمهور باید حمله شود
متاسفانه ما خیلی اوقات شاهد فقدان مدیریت منسجم در کشور هستیم این در حالی است که ما در یک جا میبینیم کاری انجام میشود ولی جای دیگری قضیه گیر میکند؛ من تاسف میخورم که چرا وزیر نفت باید مرتب در معرض حمله قرار گیرد در حالی که بایستی به رئیسجمهور حمله شود زیرا او باید انسجام بین وزرا و صندوق و دیگر بخشهای قوه مجریه را ایجاد کند ضمن اینکه معاون اول رئیس جمهور هم در این باره میتواند تعیین تکلیف کند، اما ما این موضوع را مشاهده نمیکنیم که من میتوانم به موضوع کشاورزی، خودرو و ... را بیان کنم که عملا ما شاهد انسجام مدیریتی لازم نیستیم.
گفته میشود عدهای پیش از آغاز رسمی اجرای تعهدات ایران در برجام اقداماتی را برای کاهش فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی انجام داده بودند؛ شما در این زمینه تحقیقاتی را انجام دادهاید و کمیسیون انرژی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد؟
عباسی: عدهای به ما میگویند که دولت پیش از اجرای برجام کارها و اقداماتی انجام داده است که من در این باره چیزهای را شنیدهام. هر چند که بعد از پایان مسئولیتم در سازمان انرژی اتمی به این سازمان رفت و آمدی نکردم ضمن اینکه شنیدهام برخی اقدامات کاهش فعالیتهای هستهای ایران پیش از آغاز رسمی برجام انجام شده است اما میدانم که این موضوع دست خود سازمان انرژی اتمی هم نبوده زیرا از کاراکتر آقای صالحی بعید بود چنین اقداماتی انجام دهد و به نظر میرسد که عواملی در آنجا بودند که این کار را مدیریت کردند.
*** جمعآوری پیش از موعد فعالیتهای هستهای قبل از برجام را پیگیری میکنیم
دستگاه نظارتی باید به این قضیه وارد شده و مشخص کنند افرادی که قبل از اجرای برجام اقدام به جمعآوری تجهیزات هستهای مان کرده و یا حتی در جریان جمعآوری به علت سهلانگاری موجب تخریب تجهیزات شده باشند را شناسایی کنند.
این موضوع حتما در آینده از سوی کمیسیون انرژی مجلس پیگیری خواهد شد و باید مشخص شود که چه کسانی بودند که برنامه هستهای ما را به سمت برجام بردهاند. ضمن اینکه حتی آنها که در بحث برجام ادعا کردند که قهرمان دیپلماسی هستند و زبانشان خیلی خوب است و سواد دارند هم بایستی بازنگری در مورد آنها صورت گیرد که چرا متن برجام با این ضعفها و اشتباهاتی که دارد را امضا کردند و به نقد عمومی نگذاشتهاند و به حرفهای منتقدین توجهی نکردند.
***سیب و گلابی برجام همان دلار ۳۰ هزار تومانی است
شخص رئیسجمهور در این موضوع بسیار مقصر است چرا که هر وقت هر منتقدی که خواست اظهار نظر کند با حرفهای حسن روحانی مبنی بر اینکه «بروید به جهنم »، «بیسواد» و ... حمله کرد ولی در شرایط فعلی میگویند برجام برای ما نیست بلکه برای مردم است و اگر اشکالی دارد به موضوع دیگری بازمیگردد. در حالی که قرار بود ما سیب و گلابی آن را ببینیم و به نظر میرسد این سیب و گلابی برجام همان دلار ۳۰ هزار تومانی است و تحریمهای بیشتر و خروج آمریکا از برجام است؛ بوی برجام بسیار متعفن است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به منتقدان برجام گفته بود که ظرف ۲ هفته میتوانیم به شرایط قبل از برجام بازگردیم؛ شما در دولت آقای احمدی نژاد ریاست سازمان انرژی را بر عهده داشتید؛ آیا چنین ظرفیتی وجود دارد؟
عباسی: آقای صالحی گفته ظرف دو هفته به قبل از برجام برمیگردیم اما من میگویم در همین مدت شاید فقط آقای صالحی بتواند تصمیم بگیرد ضمن اینکه این سؤال را دارم که چگونه میتوان ۱۰ تن اورانیوم غنی شده را دوباره تولید کرد. و چقدر زمان میبرد این کار را انجام دهیم؛ چه تعداد ماشین سانتریفیوژ داریم و با چه اطمینانی طرف این حرف را میزند.
*** چرا باید بتوانند مواد منفجره را در دفعات مختلف وارد تاسیسات اتمی کنند؟
در حالی که شاهد آن انفجار در نطنز بودیم. لذا این موضوع هم باید بررسی شود که چرا افرادی در این زمینه سهل انگاری کردند که بتوانند مواد منفجره را در دفعات مختلف وارد تاسیسات اتمی ایران [اشاره به نطنز] کنند. به نظر میرسد این سختگیریها مخصوص ایرانیهاست. و دانشجویی که میخواهد به آنجا برود و بنا دارد از این سرمایه ملی استفاده کند بایستی از هزار پیچ و خم بگذرد و عدهای هم آنجا نشستهاند که میگویند موضوع امنیتی است. در حالی که کجای کار علمی موضوعات امنیتی دارد؟ ما از طریق کمیسیون انرژی مجلس حتما این موضوعات را دنبال خواهیم کرد.
***سایه امنیتی روی مسائل هستهای مسائل را خراب کرده
البته موضوعات امنیتی به حوزه کاری کمیسیون امنیت ملی مجلس بازمیگردد اما این اشکال به آنها هم وارد است که به حوزه فنی هم وارد میشوند لذا تداخل مسئولیتها در حوزه کمیسیونها هم در زمره مشکلات مدیریت است که امیدواریم این موضوع طبق برنامهریزی صورت گرفته حل و فصل شود.
کمیسیون اصلی در حوزه انرژی اتمی کمیسیون انرژی مجلس است و فقط موضوعات سیاسی و امنیتی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازمیگردد که میتوانم به مذاکره اشاره کنم اما بحثهای تخصصی آن به کمیسیون انرژی مجلس مربوط است و این ممنوعیتها و خرابکاریها از موضوعاتی است که ما میتوانیم به صورت تخصصی به آن ورود کنیم.
ما مقدماتی را برای این کار آغاز کرده و در حال جمعآوری اسناد هستیم ولی سایه امنیتی که روی مسائل هستهای کشور گذاشته شده خیلی از مسائل را خراب کرده که میتوانم به این موضوع انفجارات اشاره کنم.
***کیفیت و انگیزه نیروی انسانی در بازگشت به قبل از برجام موثر است
وقتی از ما سؤال میکنند چه زمانی میتوانیم به قبل از برجام برگردیم به دلیل همین ملاحظات امنیتی است. و من پاسخ میدهم که ما بایستی شرایط را بررسی کرده و بر مبنای آن زمان بگوییم. یعنی کیفیت نیروی انسانی، انگیزههای نیروی انسانی، ترددها، و راحتی دسترسی به امکانات و تجهیزات، درگیر شدن سایر صنایع کشور به این موضوع و کمک به یکدیگر از موضوعاتی است که اگر بدانیم چه میزان است در آن صورت میتوانیم زمان دقیق بازگشت به قبل از برجام را بیان کنیم.
کمیسیون امنیت در باره خرابکاری صورت گرفته در صنایع هستهای بررسیهایی کرده است و بایستی با رئیس این کمیسیون در نشستی حرفهای خود را یکی کنیم و بعد اقدام لازم را انجام دهیم.
*** بی دقتی و عجله در جمعآوری سانتریفیوژها را بررسی خواهیم کرد
عدهای میگویند که قبل از آغاز برجام سانتریفیوژها را با سرعت زیادی جمع کردند و این کار باعث تخریب آنها شده اما من نمیتوانم به قطعیت این موضوع را بیان کنم. «روتور» سانتریفیوژ که با سرعت و دقت بالایی میچرخد از اهمیت بالایی برخوردار است و بستگی دارد چه کسی سانتریفیوژ را جمعآوری کرده است.
اگر سانتریفیوژ با دقت جمعآوری شده باشد و درون جعبه قرار داده شده باشد و ضربهگیرهای لازم در درون جعبه قرار گیرد ممکن است آسیب ندیده باشد ولی ممکن است هر دستگاهی بعد از «دمونتاژ» شدن میتواند آسیب ببیند به خصوص آنکه اگر عجله در آن باشد که در مورد جمعآوری سانتریفیوژهای ما چنین وضعیتی بوده است ممکن است آسیب ایجاد شده باشد چرا که میخواستند به غرب نشان دهند ما خیلی شیک هستیم و همه چیز را کنار گذاشتیم و مسئله را پذیرفته و موضوع را حل و فصل کنیم، اما این سیاهرویی برای آنها ماند ولی آنقدر پررو هستند که حاضر نیستند از این کار دست بردارند.
مقام معظم رهبری تاکید بر رسیدن ایران به ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی سازی داشتهاند و مجلس و دولت هم مصوباتی در این باره دارند اما این رقم برای زمانی است که ماشینهای سانتریفیوژهای نسل یک و ۲ داشتیم ولی به دنبال استفاده از ماشینهای نسل ۸ هستیم؛ آیا قرار نیست در این رقم بازنگری صورت بگیرد؟
عباسی: من معتقدم که بایستی بر اساس نیازمان تولید کنیم و هر آنچه سرمایه ملی نیاز دارد باید تولید شود؛ اگر ما میخواهیم کشوری باشیم که توانایی هستهای را داشته باشیم بایستی ظرفیت لازم برای دستیابی به مواد غنی شده در کشور را با هر غنایی و در هر حدی ایجاد کنیم و اگر این ظرفیت را ایجاد کنیم ما مشکلی نخواهیم داشت.
من به عنوان رئیس کمیسیون انرژی مجلس نامهای به معاون سوخت سازمان انرژی اتمی در مورد ذخایر و همچنین در مورد پروژه توریوم نوشتم.
*** دولت روحانی پروژه توریوم را تعطیل کرده
زمانی که من در سازمان انرژی اتمی در دولت دهم مسئولیت داشتم پروژه توریوم شروع شده بود که این کار در پژوهشکده چرخه سوخت انجام میشد که نزدیک به ۷ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته بودیم؛ حتی قسط اول هم پرداخت شده بود یعنی شرکت ساخت سوخت هستهای ایران (سوره) قراردادی با پژوهشکده مذکور منعقد کرده و حتی فعالیتهای هم کرده بود که در سال ۹۲ و دولت یازدهم این پروژه متوقف شده و پولی هم به آن ندادند و حتی تا مدتها هم با همان اعتباری که به آنها در دوران گذشته داده بودند کارهای خود را پیش میبردند؛ با آنکه این موضوع در زمره کارهایی بود که ما آینده را میدیدیم تا بتوانیم از توریوم استفاده کرده و اورانیوم ۲۳۳ تولید کنیم اما عدهای میگویند ما اورانیوم نداریم ولی ما با اجرای این پروژه میتوانیم رآکتور با تولید بالای نوترون در کشور بسازیم و با کنار هم قرار دادن توریوم بخواهیم اورانیوم ۲۳۳ تولید کنیم که رفتاری مشابه اورانیوم ۲۳۵ و پلوتونیوم ۲۳۹ دارد؛ این در حالی است که دولت فعلی برنامهای برای هستهای ندارد.
***قرارداد راهاندازی راکتور با روسها چه شد؟
توافقی با روسها برای راه اندازی رآکتور را که قبلا منعقد کرده بودیم هم اکنون می بایست میتواند مورد بهره برداری قرار گرفته و امکان تولید برق را از آن داشتیم؛ هم اکنون زمان لازم برای ساخت رآکتور تمام شده در حالی که این قرارداد مربوط به سال ۹۲ بود و دولت فعلی عملا در زمینه اجرای این قرارداد ما را ۵ سال عقب برد و هم اکنون هم این رآکتور با مشکل بودجه مواجه بوده و کسی آن را تغذیه مالی نکرده است. هر چند که مسئولین فعلی سازمان انرژی اتمی میتوانند حرف مرا تصحیح کرده و اخبار خوشحال کننده به مردم بدهند و بگویند بودجه آن تامین شده است.
اگر دولت بودجه لازم برای پیشرفت فیزیکی این رآکتور را در لایحه سال بعد به مجلس نگنجاند کمیسیون انرژی مجلس حتما این موضوع را به صورت طرح پیگیری خواهد کرد و ان شاءالله مورد تائید شورای نگهبان هم قرار میگیرد.
در سالهای اخیر شاهد وقوع سیلهای زیادی هستیم که برخی کارشناسان دلیل آن را اِهمال وزارت نیرو در مدیریت آبها و سدها میدانند؛ وزارت نیرو یکی از حوزههای کاری کمیسیون انرژی است در این باره چه اقدام نظارتی کردهاید؟
عباسی: در حوزه وزارت نیرو ما متخصصان خوبی در زمینه آب، برق، سدسازی و انرژیهای نو داریم ولی ما در کشور از نبودن راهبرد رنج میبریم که این فقدان راهبرد در زمینه نفت، گاز و نیرو است. و همین طوری نمیتوانیم بگوییم که وزیر نیرو مقصر است، لذا باید ببینیم چه چیزی دست وزیر نیرو دادهایم. مشخص نیست که هر چه پول آب و برق در قبوض مردم است کجا میرود و چقدر به وزارت نیرو میدهند؟
*** دولت سهم وزارت نیرو از قبوض نمیدهد
وزارت نیرو چرا باید به نیروگاههای خصوصی بدهیهای کلان داشته باشد و این نیروگاهها در حد بخور و نمیر پول بگیرند. و عملا نتوانند راندمان خود را افزایش دهند ضمن اینکه آنها نمیتوانند تعمیرات خود را عملیاتی کنند و حتی در باره پرداخت حقوق نیروهایشان مشکل دارند.
از یک طرف میگویند برون سپاری میکنیم و کار را به پیمانکار میدهند ولی عملا به آنها پولی نمیدهند و او هم به امور آب شهرستانی پول نمیدهد و آنها هم به لایروبی کانالها نمیپردازند و نیروهایشان از مردم پول گرفته و به عبارتی از دیگران ارتزاق میکنند تا بتوانند زندگی خود را بگردانند. که این موضع اجحاف در حق مردم است.
مدیران وزارت نیرو مستاصل شدند و چه دلیلی دارد که همه پول قبوض به هدفمندی یارانهها برود و پولی برای شبکههای فرسوده و اصلاح آن داده نمیشود.
*** در دولت انسجام لازم نیست
اگر آماری از ترکیدگی روزانه لولههای آب به شما بدهند شما تعجب میکنید و من حتی شهرستانی را سراغ دارم که بین ۵ تا ۷ ترکیدگی لوله آب در روز دارد. در حالی که باید لولههای این شبکههای فرسوده تعویض شده و لولههای بهتر با عمر ماندگاری بیشتر جایگزین شود.
ما در قرن ۲۱ قرار داریم اما متاسفانه در بخش فاضلاب شهرهای اصلی دچار مشکل هستیم و حتی قطر لولههای آب با واحدهای مسکونی ساخته شده جدید استاندارد نیست.
مسئولان وزارت نیرو این مشکلات را میبینند اما ما در دولت انسجام لازم را نداریم؛ پول قبوض آب و برق وقتی جمع میشود چرا سهم دقیق وزارت نیرو به آنها پرداخت نمیشود تا این وزارتخانه بتواند آن را سهم توسعه و کم کردن اتلاف در حوزههای آب و برق کند ضمن اینکه وزارت نیرو میتواند تکنولوژیهای جدید و کنتورهای هوشمند هم با افزایش اعتبارات بیاورد.
*** چهار کمیسیون مجلس به دنبال تعیین راهبردهای آب، برق، نفت و گاز
تعیین راهبرد در حوزههای مختلف آب، برق و نفت و گاز باید به صورت مشترک از سوی کمیسیون صنایع، اقتصاد و بودجه تدوین شود و بر همین اساس هماهنگیهای خوبی بین رؤسای کمیسیونها ایجاد شده تا مسائل بین کمیسیونی سریعتر حل و فصل شود و حتی جلسات هفتگی با یکدیگر داشته و این جلسات هفتگی حتی به صورت جداگانه با هیأت رئیسه مجلس هم برگزار میشود و به همین دلیل مجلس از انسجام خوبی برخوردار شده و مواضع مشترک خوبی گرفته میشود.
وقتی یک موضعگیری از مجلس خارج میشود توسط رؤسای کمیسیونها و هیأت رئیسه کار کارشناسی بهتری انجام میشود.
سوالی درباره اختلاف گازی ایران و ترکمنستان وجود دارد؛ کمیسیون انرژی در این باره ورود کرده و یا جزئیات آن را از وزارت نفت خواستهاید؟
عباسی: من درخواست حضور سفیر ترکمنستان را در مجلس دادم که اولین حرکت دیپلماسی پارلمانی در مجلس یازدهم است و این کار را سلسله مراتب اداری انجام دادم و به همین دلیل نامهای را به حسین امیرعبداللهیان مدیرکل روابط بینالملل مجلس ارسال کرده و از او خواستم از طریق وزارت خارجه مقدمات حضور سفیر ترکمنستان در مجلس را فراهم کنند اما متاسفانه همکاران وزارت خارجه از این اقدام ترسیدهاند و فکر کردند من قرار است از سفیر ترکمنستان و یک فرد خارجی دیتا و اطلاعات گرفته و بر علیه زنگنه از آنها استفاده کنم و عدهای بنا دارند ذهن آقای جواد ظریف را خراب کنند؛ وزارت خارجه به ما گفت ما مصلحت نمیدانیم سفیر ترکمنستان به مجلس بیاید لذا من گفتم شما چه کارهاید که مصلحت نمیدانید؟ مجلس کاملا مستقل است و دولت حق ندارد در امور پارلمان دخالت کند.
*** حضور سفیر ترکمنستان در مجلس به درخواست کمیسیون انرژی
سفیر ترکمنستان در مجلس حاضر شده و تعدادی از همکاران وزارت خارجه در نشست با ما حضور داشتند. ولی بعد از پایان نشست مدیران وزارت خارجه به من گفتند آقای عباسی شما خیلی خوب در برابر سفیر ترکمنستان صحبت کردید و من به آنها گفتم شما پیسش از این تصور اشتباهی داشتید و من مصلحت ملی را بهتر از شما تشخیص میدهم و شما اداری و تشکیلاتی هستید و ما منافع ملت را پیگیری میکنیم.
سفیر ترکمنستان در این نشست گلایههای خود را مطرح کرد و من گفتم این مسائل مربوط به گذشته است و بهتر است در مورد موضوع روز صحبت کنیم و نباید در گذشته صحبت کنیم؛ ایران میخواهیم کاری اقتصادی داشته و جادهها و راهآهن وصل شده و تردد با توسعه بیشتری انجام شود و ترکمنستان میخواهد به بنادر جنوبی ایران دسترسی پیدا کند؛ ما می خواهیم به شما نفت بفروشیم و شما میخواهید گاز بفروشید و جمهوری اسلامی این گاز را از سرزمین خود عبور خواهد داد ضمن اینکه مسائل فرهنگی و هنری را مطرح کردیم.
به صراحت به او گفتم باید دیپلماسی پارلمانی را توسعه داده و به نفع کشورهای دوطرف کار کنیم؛ متاسفانه برخی دوستان فضا را به سمت مسائل سیاسی سوق میدهند.
من قرارداد ایران و ترکمنستان را از زنگنه خواستم و او در ابتدا متن انگلیسی آن را برای ما ارسال کرد ولی ما متن فارسی را هم خواستیم و وزارت نفت اعلام کرد که این قرارداد نباید از کمیسیون انرژی مجلس خارج شود و ما متن آن را در کمیسیون قرار داده و اعضای کمیسیون آن را مطالعه کردند. ضمن اینکه بعد از بررسیهای متعدد به این نتیجه رسیدیم که تقصیری متوجه آقای زنگنه نیست زیرا او متولی دولت ترکمنستان و متخصصان این کشور نیست. این در حالی است که کیفیت گاز این کشور بد است و دقت لازم را ندارد.
ما نمیتوانیم دستمان را زیر سرمان بگذاریم و بخوابیم در حالی که دشمنان جمهوری اسلامی در ترکمنستان فعالیت کرده و روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنند.
*** پیشنهاد اعطای جنس و کالا به جای بدهی گازی به ترکمنستان
اگر ما در موضوع اختلاف گازی ایران و ترکمنستان از موضع اقتدار برخورد کنیم و از دیپلماسی پارلمانی و رسمی استفاده کنیم موفق خواهیم شد.
من به سفیر ترکمنستان گفتم که ما قبول داریم بدهکاریم اما شما در مقابل، چرا شما از ایران جنس و کالا نمیگیرید؟ و قطعا ترکمنستان با شکایت کاری را پیش نخواهد برد و اگر هم شکایت کرده و بنا دارد که طلبش را بگیرد بهتر است بداند که ما بدهی را قبول داریم و حتی به آنها گفتیم نیازی به شکایت نیست زیرا بانکهای ایران تحریم است و امکان تبادلات بانکی وجود ندارد که بدهی خود را بپردازیم؛ هر چند که من به سفیر ترکمنستان اعلام کردم که به وزارت خارجهاش اعلام کند ایران حاضر است بدهی خود را با جنس و کالا مبادله کند. ضمن اینکه حاضرم با همتراز خود در مجلس ترکمنستان مذاکره کنم.
شما در اظهارات خود به استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی اشاره کردید؛ همکاری خاصی بین کمیسیون انرژی و وزارتخانه وجود دارد؟
عباسی: دستگاه دیپلماسی ما و تفکر آقای ظریف کشور را به گروگان گرفته است؛ سالها این افراد حرف مقام معظم رهبری را که بایستی با کشورهای همسایه فعالیتهای بهتر داشته و روابطمان را توسعه دهیم عملیاتی نکرده و آن را اجرایی نکردند.
***وزارت خارجهایها برجامیزه هستند و مطابق نظریه مقاومت فکر نمیکنند
رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که حل مشکلات کشور در نیویورک، وین و ژنو نیست در حالی که این افراد این حرف صریح مقام معظم رهبری را گوش نداده و هر کاری که میکنیم آنها راه خود را میروند؛ خب چه کارشان کنیم؟ به افغانستان، عراق و سوریه سفر نمیکنند. در دولت احمدینژاد هم وزیر خارجه به سوریه نرفت و وزیر اطلاعات و یکی از نمایندگان مجلس در بحران ابتدایی سوریه به آن کشور رفتند.
افراد خوب و باسواد در وزارت خارجه زیاد است ولی من در جلسات متعدد دیدم که وزارت خارجهایها خیلی برجامیزه هستند و کارشناسان این وزارتخانه مطابق نظریه مقاومت فکر نمیکنند. که البته این اشکال نظری است و با آنکه آدم این مملکت هستند اما در دستگاه دیگری فکر میکنند.