ID : 1049016
گفتگوی تفصیلی با شاعر عاشورایی کشور؛

شعر عاشورایی، علمدار میدان عاشور است/ توجه ائمه اطهار به اشعار عاشورایی


عالیه مهرابی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا گفت: عاشورا،تجلی عشق و معرفت است و شعر عاشورایی ، علمدار میدان عاشورا و گسترده ترین بخش ادبیات شیعه است.

به گزارش خبرنگار حوزه زنان یزد رسا، به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی و استفاده مداحان از اشعار مرتبط با این ایام بر آن شدیم تا با خانم عالیه مهرابی یکی از شاعران با سابقه یزدی در زمینه سرودن اشعار عاشورایی که در سطح کشوری نیز شناخته شده است گفتگوی تفصیلی را در این زمینه انجام دهیم.

یزد رسا: خانم مهرابی بفرمایید ادبیات عاشورا یی چه ویژگی دارد؟

مهرابی: عاشورا،تجلی عشق  و معرفت است و شعر عاشورایی ، علمدار میدان عاشوراست .شعر عاشورایی گسترده ترین بخش ادبیات شیعه را شکل می دهد .

یزد رساتاریخ پیدایش شعر عاشورایی به چه زمانی برمی گردد؟

شعری که  تاریخ پیدایش آن را باید در دشت کربلا جست . آن هنگام که یاران امام حسین "ع " هر کدام در میدان نبرد ، با رجزهای خویش لرزه بر جان دشمنان می انداختند . رجزهای بسیار زیبا و پر صلابتی که از  حضرت علی اکبر ، حضرت عباس، امام حسین "ع" و دیگر شهدای کربلا به جا مانده است ، زیباترین حماسه ها را به تصویر کشیده است . با قدری تامل می توان به نقش پررنگ و بی بدیل  شعر پی برد . شعر در میدان جنگ ، همگام با امام حسین و یارانش ،حماسه ها آفرید .و حتی پس از واقعه عاشورا نیز از پای ننشست چرا که پس از آن حادثه عظیم ،هم ناله ی مادران شهدا ، لب به مرثیه گشود.  اری شعر عاشورا ، گاه ،حماسه ها آفرید و گاه از عمیق جان گریست . چه تلفیق زیبایی است : حماسه و اشک، اسارت و آزادگی، ...

یزد رسادر شعر عاشورایی به دنبال چه هدفی باشیم؟

شعر به دنبال زیبایی هاست . به دنبال کشف افقهای تازه و چه صحنه ای زیباتر و تازه تر از کربلا که هنوز پس از چندین قرن، هرسال تازه تر می شود و زیبایی اش را به رخ می کشد . مگر شاعر به دنبال چیست جز زیبایی ؟ و مگر کربلا چیزی به غیر از زیبایی است ؟

"ما رایت الّا جمیلا"

آری حضرت زینب ، خود بعد از آن همه مرارت و داغ و هجران، فرمودند" من چیزی به غیر از زیبایی ندیدم"

یزد رساکارامدی قالب و زبان شعر در انتقال مفاهیم  از کجاست؟

شعر، با بهره گیری از عناصر مختلف تکنیکی ، اعم از وزن و قافیه و آرایه ها و...شیواترین و زیباترین نوع سخن را می آفریند . بستری مناسب برای انتقال مفاهیم ، ارزشها و حقایق . متعالی ترین نوع سخن برای متعالی ترین مضامین و  اندیشه ها .

نقش شعر درترویج مفاهیم و آموزه های  اسلامی بسیار پررنگ و درخشان بوده است و با قدری تامل در زندگی ائمه اطهار پی می بریم که در موارد گوناگون، خود از این ابزار بهره می بردند .

یزد رساشعر عاشورایی بعد از واقعه عاشورا از دیدگاه ائمه اطهار چگونه بوده است؟

عاشورا اسلام را زنده نگهداشته است و شعر عاشورایی ،تجلی حماسه های عاشوراست و به همین دلیل امامان معصوم، توجهی ویژه به شعر عاشورایی داشتند. دعبل خزاعي، شاعر ولايي و مداح اهل بيت عصمت و طهارت نقل مي كند:
روزي خدمت سرور و مقتدايم امام رضا(ع) رسيدم . آن حضرت به همراه ياران خويش غمگین نشسته بودند. هنگامي كه چشم آن حضرت به من افتاد فرمودند: "مرحبا به دعبل. آفرين بر كسي كه با دست و زبان خويش ما را ياري مي كند"
آنگاه آن حضرت مرا در كنار خود نشانده و فرمودند:" اي دعبل از تو مي خواهم شعر بسرايي، به خاطر اينكه اين روزها براي اهل بيت، روزهاي حزن و اندوه است و براي دشمنان ما به خصوص بني اميه روزهاي شادي و سرور مي باشد.
اي دعبل! هر كس در مصيبت جدّ من حسين(ع) اشك بريزد، البته خداوند گناهانش را مورد عفو و آمرزش قرار مي دهد".
سپس آن حضرت دستور دادند تا بين ما و اهل خانه پرده اي بياويزند و امر فرمودند كه در پشت پرده بنشينيند و در عزا و مصيبت جدّ خويش گريه و ناله سر دهند و به من نيز فرمودند:
"اي دعبل! براي امام حسين (ع) مرثيه بخوان، تا وقتي كه تو زنده اي، يار و ياور ما هستي، پس تا جايي كه مي تواني از ياري ما دریغ مکن."




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.