ID : 8674986

شهرک صنعتی «پایتخت» در انتظار تدبیر دولت امید/ نعمت‌زاده: شما چه کار به مشکلات این شهرک دارید؟


وزیر صنعت در جریان بازدید از نمایشگاه صنعت تهران در پاسخ به در خواست یکی از غرفه‌داران مبنی بر تعیین وضعیت شهرک پایتخت گفت: چون من خودم این شهرک را احداث کرده‌ام، می‌دانم که نصف شهرک در تهران واقع شده و گاهی تهرانی‌ها زور می‌گویند. اصلا شما چه کار دارید؟ شما کار خودتان را انجام بدهید!

به گزارش یزدرسا  به نقل از مهندس نیوز، ساکنان و صنعتگران شهرک صنعتی پایتخت یا علی‌آباد که همواره به دنبال راهی برای درمیان گذاشتن خواسته خود با مسئولان دولتی هستند، اینبار فرصت نمایشگاه صنعت تهران را غنیمت دانسته و در بازدید محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت از این نمایشگاه، مطالبه همیشگی خود از دولت یعنی الحاق شهرک صنعتی پایتخت به استان تهران را با وی مطرح کردند.



وزیر صنعت در جریان بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران در پاسخ به در خواست یکی از غرفه داران مبنی بر تعیین وضعیت شهرک پایتخت، اظهار داشت: چون من خودم این شهرک را احداث کرده ام، می دانم که نصف شهرک در تهران واقع شده و گاهی تهرانی ها زور می گویند. اصلا شما چه کار دارید؟ شما کار خودتان را انجام بدهید!



در ادامه مسئول غرفه گفت "ما باید برای انجام کارهای اداری خود هم به تهران مراجعه کنیم و هم به سمنان؛ مگر چقدر زمان داریم؟ به دنبال تولید باشیم یا کارهای اداری؟" که نعمت زاده پاسخ داد: مگر اینکه تقسیمات استانی را جابجا کنیم که آن هم شدنی نیست.

تمام صنعتگران شهرک صنعتی «پایتخت» تهرانی هستند

رضا صفدریان که صاحب یک کارخانه در شهرک صنعتی پایتخت است در حالی که از پاسخ‌های وزیر صنعت قانع نشده بود، به خبرنگار مهندس نیوز گفت: تمام صنعتگران شهرک پایتخت تهرانی هستند و حتی یک کارخانه دار سمنانی در این شهرک وجود ندارد اما به دلیل فشار فرماندار و استاندار سمنان، شهرک صنعتی وضعیت نامعلومی پیدا کرده است.

وی در ادامه با تشریح وضعیت کارخانه‌داران این شهرک گفت: اداره برق ما در سمنان است در حالی که گاز و نفت ما از تهران تامین می‌شود. بیمه هم تاکنون در سمنان بود که جدیدا به تهران منتقل شده اما باز می گویند باید به سمنان مراجعه کنید.

این صنعتگر همچنین افزود: ما اگر قرار بود که در استان سمنان باشیم، از همان ابتدا باید از 5 سال معافیت مالیاتی استفاده می‌کردیم اما خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران نیستیم و از سال اول مالیات پرداخت کرده ایم. این شهرک صنعتی رونق نمی‌گیرد به این دلیل که وضعیتش مشخص نیست.

سرگردانی اولین شهرک صنعتی استان تهران
شهرک صنعتی پایتخت (علی آباد) به عنوان اولین شهرک صنعتی استان تهران از سال 1370 با مصوبه مجلس شورای اسلامی و به منظور کاهش آلاینده های استان تهران در 45 کیلومتری جاده تهران – گرمسار تاسیس شد. صاحبان صنایع و ساکنان این شهرک صنعتی که از همان ابتدای امر با بی توجهی مسئولان سمنان نسبت به حل مشکلات خود مواجه شده بودند تلاش خود را برای جدایی این شهرک از استان سمنان و الحاق آن به تهران آغاز کردند.

تلاش هایی که در سال 1389 به ثمر رسید و منجر به بازدید سرزده رییس جمهور وقت «دکتر احمدی نژاد» از این شهرک صنعتی شد و با پپیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفت در نهایت این شرکت صنعتی با مصوبه مورخ 2/8/1391 هیئت دولت، از بخش ایوانکی شهرستان گرمسار استان سمنان جدا و به بخش شریف آباد شهرستان پاکدشت استان تهران الحاق شد. مصوبه ای که هیچگاه رنگ اجرایی شدن را به خود ندید و حتی به اندازه دو سال هم دوام نیاورد.بازگشت شهرک صنعتی پایتخت به گرمسار

پس از گذشت کمتر از یکسال از روی کار آمدن دولت یازدهم، هیئت دولت مصوبه الحاق شهرک صنعتی پایتخت به استان تهران را لغو کرد تا بار دیگر این شهرک صنعتی به دامان شهرستان گرمسار بازگردد.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با ابراز رضایت از لغو این مصوبه، اظهار داشت: در حدود 30 سال گذشته نزدیک به 60 میلیارد تومان برای زیر ساخت های این شهرک از منابع و اعتبارات شهرستان گرمسار هزینه شده بود.

وی در عین حال تاکید کرده بود که واحدهای صنعتی نباید احساس کنند که خدمات دهی به آنان در استان تهران بهتر از سمنان است و می طلبد ادارات مالیات و تامین اجتماعی برخورد و خدمات ناسب تری در مواجهه با صاحبان صنایع در این شهرک داشته باشند.

نامه اعتراضی صنعتگران علی‌آباد خطاب به رییس جمهور
الحاق دوباره شهرک صنعتی پایتخت (علی آباد) به استان سمنان باعث شد تا صاحبان صنایع در این شهرک با ارسال نامه ای به دکتر روحانی نسبت به دخالت های مسئولین استان سمنان در امور این شهرک که به بهانه مصوبه اخیر هیئت دولت درباره این شهرک، صورت می گیرد، اعتراض کنند.
در بخشی از این نامه که در شهریور ماه 93 منتشر شد، آمده است: " نگارش اشتباه مصوبه دولت دهم این ذهنیت را برای مسئولین استان سمنان ایجاد کرد که گویی شهرک متعلق به سمنان بوده و با این مصوبه به تهران الحاق شده است لذا نماینده محترم گرمسار خواهان ابطال آن شد وهیئت محترم دولت درمورخ28/2/93آنرا لغو کرد در صورتی که شهرک صنعتی علی آباد از ابتدا جزء 17 پلاک مصوب دولت برای احداث شهرک صنعتی و انتقال صنایع آلاینده تهران بوده است."

فعالین این شهرک صنعتی همچنین در بخش پایانی نامه خود خطاب به رییس جمهور آورده‌اند "ما صنعتگران شهرک صنعتی پایتخت (علی آباد) به وضعیت فعلی و سرگردانی بیست ساله ناشی از دواستانی و عدم اجرای صحیح سیستم دولتی درانجام تعهدات و وظایف اعتراض داریم وازجنابعالی درخواست مینمائیم و انتظار داریم همانطور که نام این دولت ( تدبیر وامید ) لقب گرفته است با درایت و تدبیراین معضل بیست ساله صنعت رامرتفع  فرمائید. 

بنا بر اظهارات تولیدکنندگان و صنعتگران شهرک پایتخت دو راه اساسی برای حل مشکلات اولین شهرک صنعتی استان تهران در پیش روی دولت قرار دارد. نخست اینکه هیئت دولت در لغو مصوبه دولت دهم بازنگری کرده و به الحاق این شهرک به استان تهران رای دوباره بدهد. راه حل دوم، خرید کارگاه‌ها، کارخانه ها و واحدهای صنعتی این شهرک با کمک سرمایه‌گذاران سمنانی است تا صنعتگران تهرانی بتوانند به یکی دیگر از شهرک‌های صنعتی استان تهران نقل مکان کنند. البته پیش از ارائه هرگونه راه حلی باید به این نکته توجه داشت که حل مشکلات این شهرک صنعتی به عزم و تصمیم مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بستگی دارد.

انتهای پیام/خ




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.