ID : 13767321
فلاحت پیشه:

شورای عالی امنیت ملی و مجلس در رأس همه مذاکرات قرار دارند


کارشناس مسائل هسته ای با تأکید بر اینکه در نهایت اختیار با ایران است یادآور شد: در صورتی که توافق به یک توافق بد تبدیل بشود، قطعاً‌ طرف ایرانی پذیرای چنین توافقی نخواهد بود؛ چرا که شورای عالی امنیت ملی در رأس این پرونده قرار داشته و مجلس هم به عنوان یک نهاد نظارتی در آخرین اقدام خود قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای کشور را به تصویب رساند.

به گزارش یزدرسا به نقل از دانا ،حشمت الله فلاحت پیشه، کارشناس مسائل سیاسی، در خصوص مذاکرات هسته‌ای و اصولی که تیم هسته ای باید به آن پایبند باشد گفت: آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد این است که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است و طرفین اراده قوی بر پیشبرد این مذاکرات دارند.

 

وی با بیان اینکه طرفین مذاکره کننده نمی‌خواهند تحت هیچ شرایطی مذاکرات با شکست مواجه شود خاطر نشان کرد: طرفین مذاکره ضمن دنبال کردن مواضع خود در مسیر مذاکرات، بعضاً انعطاف هایی را از خود نشان داده تا اینکه شرایط شکست از بین رفته و امکان توافق فراهم شود.

 

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به اینکه همه طرف ها در داخل کشور خود مخالفانی برای مذاکره دارند تصریح کرد: در حال حاضر روح دیپلماسی در مذاکرات جریان دارد و اصل در دیپلماسی توافق است، هرچند این توافق به سختی به دست بیاید.

 

فلاحت پیشه با اشاره به متنی که تا کنون در طول مذاکرات به صورت یک توافق کلی نگارش شده است اظهار داشت: اهمیت این بخش کمتر از اختلافاتی که در پرانتز ها وجود دارد نیست.

 

وی در ادامه افزود: تلاش هایی که در چند روز اخیر صورت گرفته برای تحدید و جلوگیری از پراکندگی نظرات و ورود مسائل اختلافی، تلاشی برای رسیدن به یک توافق است.

 

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به سخنان اخیر جان کری که مسائل نظامی قبلی ایران ربطی به این مذاکرات ندارد خاطرنشان کرد: خیلی از مسائل شکننده در طول مذاکرات وجود داشت که با تلاش طرفین این مسائل حل شده و تبدیل به معضل نشده است.

 

فلاحت پیشه با بیان اینکه طرفین به دنبال حد مقدوری از توافق هستند خاطر نشان کرد: همین که ایران 6 قدرت دنیا را به پای میز مذاکره کشانده است ناشی از قدرت ایران است که سایر کشورها نمی‌توانند این قدرت را نادیده بگیرند.

 

وی با تأکید بر اینکه در نهایت اختیار با ایران است یادآور شد: در صورتی که توافق به یک توافق بد تبدیل بشود، قطعاً‌ طرف ایرانی پذیرای چنین توافقی نخواهد بود؛ چرا که شورای عالی امنیت ملی در رأس این پرونده قرار داشته و مجلس هم به عنوان یک نهاد نظارتی در آخرین اقدام خود قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای کشور را به تصویب رساند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص گره زدن همه مشکلات داخلی به رفع تحریم ها خاطر نشان کرد: مدیریت داخلی و تحریم به طور هم زمان عامل برخی از مشکلات داخلی بوده که نباید در خصوص تحریم ها بزرگنمایی صورت بگیرد ولی در عین حال تحریم ها بر روی کشور بی اثر نبوده است.

 

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.