ID : 6952806
گزارش/وقتی خانواده‌ها به رغم برنامه‌ریزی ازسفرهای خود بازمی‌مانند

عقب گرد ناوگان حمل و نقل یزد/ بی‌احترامی مهمانداران و کارکنان به مسافران


یزد که از شهرهای صنعتی و دانشگاهی است، نیاز بسیار شدیدی به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری از هواپیما و قطار گرفته تا اتوبوس دارد اما متاسفانه در سال جاری، مردم یزد هر روز شاهد پس‌رفت این ناوگان هستند.

به گزارش یزد رسا، مسیر یزد - تهران و بالعکس از مسیرهای پرتردد استان یزد به شمار می‌رود و روزانه شاید بیش از 2 هزار مسافر با وسایل مختلف حمل و نقل از جمله هواپیما، قطار و اتوبوس در این مسیر تردد می‌کنند.

به گزارش فارس، بسیاری از اساتید پروازی، پزشکان، دانشجویان، کارمندان و اقشار مختلف مردم سفرهای متعددی برای انجام امور خود به تهران انجام می‌دهند اما مشکلات موجود به شدت گلایه مردم یزد را طی هفته‌های اخیر برانگیخته است و هر چه مردم و رسانه‌های یزد در این زمینه سکوت کرده و نجابت و صبوری به خرج می‌دهند، اوضاع و شرایط بدتر می‌شود.

این موضوع بیشتر گریبانگیر قطار و هواپیماهای یزد است و البته کم‌کم به ناوگان اتوبوس‌رانی بین شهری نیز تسری یافته است.

 

قطارهای پردیس یزد امسال تقریبا در همه سفرهای خود با مشکل مواجه بوده‌اند

قطار سریع‌السیر (پردیس) یزد - تهران و بالعکس، تا قبل از آغاز سال 1393، یکی از بهترین، سریع‌ترین و منظم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری بود و مردم حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌ بودند اما در سال جدید، کمتر حرکتی از این قطارها بدون مشکل انجام شده و جالب اینجاست که مسئولان دائم این امر را منکر می‌شوند.

طی هفته‌های اخیر، تماس‌های مکرری از سوی مردم با دفاتر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های فعال در سطح استان انجام شده که خبرگزاری فارس نیز طی دو هفته اخیر، تماس‌های بسیاری از گلایه‌های مردم در مورد تاخیر در حرکت قطارها و هواپیماها از یک سو و کاهش شدید خدمات و افت کیفیت این وسایل را شاهد بوده است.

یکی از همکاران رسانه‌ای استان یزد که حداقل ماهی چند بار، خود یا خانواده‌اش با قطار و هواپیما به تهران سفر می‌کنند، در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال جاری، هر بار با قطار یا هواپیما به تهران سفر کرده‌ام، با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌ام که یکی از آنها تاخیر در حرکت و تاخیر در رسیدن به مقصد بوده است.

شیوا اسدی بیان کرد: در آخرین سفر خود که طی روزهای اخیر انجام شد،‌ قطار باید راس ساعت 15:20 از ایستگاه یزد حرکت می‌کرد اما تا ساعت 16 در یک محیط کاملا نامناسب، گرم، بدون تهویه و کوچک، تعداد زیادی از مسافران را منتظر نگه داشتند که این شرایط برای نوزادان و کودکان و سالمندان بسیار غیرقابل تحمل بود.

 

وقتی خانواده‌ها به رغم برنامه‌ریزی از سفرهای خود باز می‌مانند

وی افزود: ساعت از 16 گذشته بود که قطار برای سوار کردن مسافران آماده شد اما پس از سوار شدن، اعلام کردند که تهویه‌های قطار کار نمی‌کند و هرکس با این موضوع مشکل دارد، می‌تواند پیاده شود و عین مبلغ بلیط نیز به او بازگردانده می‌شود.

اسدی ادامه داد: برخی خانواده‌ها به دلیل همراه داشتن افراد سالمند و کودکان پیاده شدند اما عده زیادی نیز به دلیل اینکه باید شب را در تهران می‌بودند و به کارهای خود رسیدگی می‌کردند، پیاده نشدند و قطار به مسیر خود ادامه داد اما در ایستگاه اردکان متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: ظاهرا قطار خراب شده بود و ماموران فنی قطار دائم این اصطلاح که "فلکسی بل ترکیده" را بین خود تکرار می‌کردند اما هیچ

توضیحی به مردم نمی‌دادند و آنها را ساعت‌ها سرگردان رها کردند.

بی‌احترامی مهمانداران و کارکنان قطار به مسافران/ مردم توضیح می‌خواهند

اسدی عنوان کرد: مهمانداران نیز با بی‌احترامی تمام با مسافران برخورد می‌کردند و حتی برخی از آنها با مسافران درگیری‌های لفظی پیدا می‌کردند و بدون پذیرش هیچ مسئولیتی از آنها می‌خواستند که اگر ناراحتند قطار را ترک کنند و بدون هیچ توضیحی دائم مردم را ترغیب به پیاده شدن از قطار می‌کردند.

وی ادامه داد: عده‌ای پیاده شدند و در ایستگاه نامناسب اردکان به انتظار نشستند، عده‌ای در قطار منتظر ماندند و عده‌ای نیز به ناچار با تاکسی‌هایی که از مردم 50هزار تومان دریافت کردند تا آنها را به یزد بازگردانند، عطای سفر را به لقایش بخشیدند.

اسدی با اشاره به گرمای شدید هوا عنوان کرد: در این شرایط مردم دو ساعت در هوای گرم بدون تهویه و بدون اینکه رئیس قطار توضیحی به آنها بدهد، منتظر ماندند و قطار در نهایت به راه افتاد اما بسیار کند حرکت می‌کرد و دائم بوی دود فضای قطار بدون تهویه را پر می‌کرد.

 

تاخیر 5 ساعته قطار در گرما و شرایط سخت

وی ادامه داد: قطاری که باید حداکثر ساعت 9 شب به تهران می‌رسید، 2:30 بامداد وارد ایستگاه تهران شد و حتی یک عذرخواهی ساده نیز از مردم و مسافران انجام نشد.

اسدی یادآور شد: شبیه همین شرایط را دو روز بعد با قطار برگشت به سمت یزد تجربه کردیم و قطار ساعت‌ها در بیابان توقف می‌کرد و با تاخیرهای طولانی به مقصد رسیدیم.

یکی دیگر از مسافران قطارهای یزد نیز به خبرنگار فارس گفت: چندی پیش قطار یزد در حالی که باید مسافران خود را در ایستگاه تهران پیاده می‌کرد،

در ایستگاه محمدیه قم توقف کرد و بدون هیچ توضیحی از مسافران خواست تا پیاده شوند و با وسایل نقلیه دیگر خود را به تهران برسانند.

 

در ازای اذیت‌هایی که مردم می‌شوند، نیمی از هزینه بلیط ها بازگردانده می‌شود

مریم امیری عنوان کرد: در ازای این همه معطلی، گرما، کلافگی و مشکلاتی که برای مسافران به دنبال تاخیرهای طولانی پیش آمد، به گفتن این جمله که 50 درصد هزینه بلیط را مسترد می‌کنیم، اکتفا می‌کنند.

همه این مشکلات در حالی مطرح می‌شود که مسئولان راه آهن استان یزد، در مصاحبه‌های انجام شده، منکر این مسائل شده‌اند و به همین دلیل نیز در این گزارش بیشتر تلاش شده تا به شرح مشکلات مردم پرداخته شود تا پاسخ مسئولان زیرا به طور قطع یا خرابی قطار و نبود لوازم یدکی به دلیل تحریم‌ها مطرح می‌شود یا به طور کل منکر اتفاقات رخ داده می‌شوند.

نظیر این مسئله در فرودگاه یزد نیز به وفور به چشم می‌خورد به نحوی که رسانه‌ها دیگر از درج اخبار تاخیرهای چند ساعته خسته شده‌اند و انگار این تاخیرها برای رسانه‌ها نیز عادی شده است.

اما در آخرین مورد، هواپیمایی که باید ساعت 8 صبح از فرودگاه حرکت می‌کرد، ساعت یک بامداد پرواز کرد و در تمام این مدت مردم معطل و بلاتکلیف بودند.

این تاخیرها برنامه‌های بسیاری از مردم که برای مسائل کاری یا درمانی عازم تهران می‌شوند را به هم می‌ریزد و عده‌ای ناچارند به رغم آنکه به وسایل نقلیه عمومی اعتماد کرده‌اند، برای رسیدن خود به مقصد مبالغ هنگفتی هزینه کنند.

اکنون اتوبوس‌های بین شهری از وضعیت مناسب‌تری برخوردارند اما ساعت‌های طولانی در اتوبوس نشستن برای همه مردم مقدور نیست و لازم است مسئولان استان هرچه سریع‌تر فکری اساسی برای قطار و هواپیماهای یزد کنند.

به نظر می‌رسد اگر مشکلی نیز در این زمینه وجود دارد، توضیح آن به مردم و قائل شدن این حق و احترام برای آنها، بتواند تا حدی از نارضایتی آنها بکاهد در حالی که مسئولان یزد از مدیران کل فرودگاه و راه‌آهن تا مهمانداران، در مقابل مردم تنها سکوت پیشه کرده‌اند و برخی از آنها نیز با بی‌احترامی با مردم برخورد می‌کنند.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.