ID : 16544835
یادداشت/

علل گرایش جوانان اروپایی به داعش


انسان امروز با از دست دادن معنا در زندگی، دچار سرخوردگی و بحران های شخصیتی شده و در پاسخ به سوالات خود، سرگردان است و این در حالی است که ماجراجویی، داشتن افکار معترضانه، چالش های فکری و هیجانات مختلف، قدرت طلبی ونیاز به هویت یابی به منظور ایجاد تصویری جامع از خویشتن، بخش انکار ناپذیر دوره نوجوانی و جوانی محسوب می‌شود.

یزدرسا؛ تمایل بسیاری از جوانان اروپایی به عضویت در گروه های افراطی از جمله داعش به دسته ای ازعوامل بیرونی ودرونی روانشناختی، اجتماعی و...بستگی دارد.

مشکلات اقتصادی و اجتماعی،فرهنگی، فقر و تامین نشدن نیازهای اولیه برخی جوانان در شرایط نابسامان کنونی جهان و از طرفی فراهم آوردن فضایی برای تامین این نیازها حتی نیازهای جنسی از طرف این گروه ها، بسیاری از جوانان نیازمند را به سمت آنها می کشاند.

اما جالب اینجاست که ماجرا به همین مسائل ساده ختم نمی شود.داعش و بسیاری دیگر از گروه های تروریستی با مطرح کردن ایدئولوژی ای فراتر از زندگی مادی، بخشی از جوانان آرمان گرا، مرفه و برخوردار از شرایط خوب اقتصادی واجتماعی را هم به سوی خود سوق می‌دهد. در دهه های گذشته، جهان غرب به این نتجه رسید که پیشرفت های علمی و مادی و دسترسی به تکنولوژی و گسترش زندگی صنعتی می تواند یک  مدینه فاضله را برای بشرفراهم سازد. اما امروزه، غرب با دستیابی به این هدف خود، از مهم ترین فاکتور برای رسیدن به سعادت وخوشبختی یعنی « معنا در زندگی» فاصله گرفت.

انسان امروز با از دست دادن معنا در زندگی، دچار سرخوردگی و بحران های شخصیتی شده و به دنبال پاسخ سوالات خود، سرگردان است و این در حالی است که ماجراجویی، داشتن افکار معترضانه، چالش های فکری و هیجانات مختلف، قدرت طلبی ونیاز به هویت یابی به منظور ایجاد تصویری جامع از خویشتن، بخش انکار ناپذیر دوره نوجوانی و جوانی است.

بنابراین گروه های افراطی_تروریستی  داعش با استفاده از خلا ایجاد شده عدم معنا در زندگی غرب – که ریشه در فطرت و ذات آدمیت دارد- ومد نظر قرار دادن خصوصیات خاص دوران جوانی، فضایی آرمانی را برای افراد فراهم می کنند. فضایی که نه تنها در آن به راحتی نیازهای اساسی انسان از جمله نیاز جنسی تامین می شود بلکه با ارائه تفکراتی، این بازخورد را به وی می‌دهد که او می‌تواند بخشی از یک کل و نظام با اهدافی فرامادی باشد.

از طرفی رسانه و نقش تبلیغات وتاثیرپذیری بشر از آنها  در جامعه مدرن امروز بسیار پررنگ و انکارناپذیر است و داعش با استفاده از ابزار قدرتمند رسانه و تبلیغات رنگ و لعاب دار به بهترین نحو ممکن، خود و ایدئولوژی اش را به جهان معرفی می کند و با فعالیت عظیم خود در این زمینه، قبح بسیاری از حرکات خشونت آمیز خود را در جامعه از بین می برد و جوان نیازمند به تخلیه هیجانی با تاثیر از این نمایش ها فضایی را برای رفع این نیاز خود می یابد.این  در حالی است که متاسفانه اسلام در غرب، بیشتر توسط مراکز وهابی معرفی  و قرائت شده و اسلام ناب به آنها عرضه نمی گردد وهمین امر می تواند به فاجعه حرکت جوانان ناراضی از شرایط غرب به سمت داعش دامن بزند.

نویسنده: ناهید عمویی/ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.