ID : 32241042
انتقادهای تند اصلاح‌طلبان از «امید»های مجلس؛

فراکسیون امید و افول از روز اول


معاون اول دولت اصلاحات که موفق شده بود بالاترین رأی تهران را به خود اختصاص دهد در رقابت با نفر دوم شهر قم عرصه را واگذار کرد.

به گزارش یزدرسا، کافی است به هفته بعد از برگزاری انتخابات مجلس دهم بازگردیم و فضای رسانه‌های اصلاح‌طلبان در آن برهه را به یاد بیاوریم تا به اهمیت شرایطی که این روزها اعضای فراکسیون امید دارند بیشتر پی ببریم. بعد از انتخابات مجلس دهم، رسانه‌های پرتعداد اصلاح‌طلبان از تغییر در ترکیب سیاسی مجلس نوشتند و پیروزی قطعی جریان متبوع خود را اعلام کردند و خیلی زود بر طبل شادانه کوبیدند!

اما این بازی رسانه‌ای خیلی طول نکشید چرا که برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس واقعیت را آشکار کرد و وزن واقعی اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس را به نمایش گذاشت. معاون اول دولت اصلاحات که موفق شده بود بالاترین رأی تهران را به خود اختصاص دهد در رقابت با نفر دوم شهر قم عرصه را واگذار کرد و مجلس دهم که رسانه‌های اصلاح‌طلب تغییر آن را وعده داده بودند، رئیسش همان رئیس مجلس قبلی ماند.  

محمدرضا عارف سرلیست فهرست امید نه تنها موفق نشد به ریاست مجلس برسد که حتی از ریاست مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون آموزش هم بازماند و این چنین بود که افول فراکسیون امید از همان روزهای آغازین مجلس شروع شد.

در طول یکسال و نیم گذشته عملکرد فراکسیون امید در مجلس به قدری غیرقابل دفاع بوده که انتقادهای گسترده اصلاح‌طلبان را به همراه داشته و علاوه بر بدنه این جریان که در شبکه‌های اجتماعی با سرخودرگی مواجه شده و به انتقادهای تند علیه فراکسیون امید پرداخته‌اند، رسانه‌های رسمی و چهره‌‌های مشهور اصلاح‌طلبان هم نتوانستند ناکارآمدی امیدی‌ها را انکار کنند.

صادق زیباکلام در این رابطه می‌گوید: «این 110 تا 150 نماینده‌ای که بعنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس دهم جمع شده‌اند، ظرف این دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت شمار. عملکرد فراکسیون امید را از بسیار جهات می‌توان ناامیدکننده خواند. اصلاح طلبان و فراکسیون امید قطعا به پالایش درونی نیاز دارند. واقع مطلب این است که به جز یک تعداد انگشت شمار، مابقیشان چنگی به دل نمی‌زنند.»

محمد قوچانی از چهره‌های اصلی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان نیز در انتقاد به محمدرضا عارف و فراکسیون امید نوشت: «روحانی به خوبی اهمیت نقش علی لاریجانی در رأی اعتماد بالا به دولت دوازدهم را می‌داند. در حالی که محمدرضا عارف نتوانست برای یک وزیر اصلاح‌طلب همشهری خویش رای جمع کند.»

محمد عطریانفر نیز در این رابطه گفت: «ما به عنوان چهره های اصلاح طلب در جبهه اصلاحات، اطلاعات دقیقی از آنچه در فراکسیون امید و پارلمان می گذرد، نداریم. اما پیام هایی که از سوی برخی نمایندگان شنیده ایم، نشان می دهد که عملکرد مدیریت فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرا، چندان رضایت بخش نبوده است. مجموع دیدگاه‎ها دلالت بر آن دارد که فراکسیون امید در مدیریت نیازمند بازنگری است و باید ظرفیت ها دوباره ارزیابی و تجدید ساختار شوند تا امکان اعتماد قطعی به این فراکسیون در برخی بزنگاه ها فراهم شود.»

عبدالله ناصری از دیگر چهره های اصلاح طلب برخلاف اعلام رسانه های اصلاح طلب، تعداد اعضای فراکسیون امید را کمتر از 100 نفر دانست و گفت: «افراد زیادی از طریق لیست امید وارد مجلس شدند اما مسیر دیگری انتخاب کردند. واقعیت این است که اعضای فراکسیون امید زیر 100 نفر هستند.»

همچنین حجت الاسلام منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره عملکرد این فراکسیون می‌گوید:‌ «عملکرد فراکسیون امید مجلس قابل دفاع نیست. روز یکشنبه در رای اعتماد به وزیر علوم نشان دادند که انسجام کافی را ندارند. این عملکرد نامنسجم به این دلیل است که فراکسیون امید حزبی نیست. فراکسیون سیاسی است، ولی عملکرد حزبی ندارد. بنابراین، چون حزبی نیست کارآمد هم نخواهد بود. همچنین شورای شهر ما نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند، چون شورای شهر هم حزبی نیست.»

فاضل میبدی از چهره‌های اصلاح‌طلبان با انتقاد از نمایندگان لیست امید اظهار داشت: «اگر در 4 سال آینده ضربه‌ای بخوریم، از مجلس می‌خوریم. من شخصا معتقدم لیستی که در این دوره برای مجلس ارائه کردند، لیست عقلانی نبود و بیشتر احساساتی بود. متاسفانه افرادی برای حضور در لیست امید انتخاب شدند که اگر شاید سراغ برخی از اصولگرایان معتدل می‌رفتیم، بهتر بود. برخی از این آقایان، بیشتر از اینکه دنبال اصلاح‌طلبی باشند، دنبال منافع خود هستند.»

علی نظری، نماینده‌ی اصلاح طلب مجلس ششم در یادداشتی تلگرامی با عنوان "عملکرد افتضاح فراکسیون امید و دکتر عارف در رأی اعتماد قابل توجیه است؟!" نوشت: «ناکارآمدی فراکسیون امید مجلس در حساس‌ترین آزمون در رأی اعتماد به کابینه دوم روحانی نشان داد؛ لشگر بی خاصیت فراکسیون امید به رهبری محمد رضا عارف آنقدر نا کارآمد و غیر مؤثر است که در چنین آزمونی عملاً کسانی که نام امید برخویش نهاده به نماد زدودن امید درفضای سیاسی کشور تبدیل شده‌اند.

عارف رییس فراکسیون امید که غرق در توهم خدایگانی در فراکسیون امید است به‌وضوح نشان داد که هیچ گونه درایت و قابلیتی در اداره تشکیلاتی برجسته‌ترین فراکسیون مجلس دهم را ندارد و عملاً با چنین رأی اعتمادی به وزراء، ابهت و اقتدار تشکیلاتی فراکسیون امید هم زیر سئوال رفت.»

نشریه صدا از اصلی ترین رسانه های جریان اصلاحات نیز در ارتباط با عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس نوشت: «بیطرف،‌ قربانی بی‌عملی فراکسیون امید شد. در طول دو سال گذشته یک رفتار حسابی از امیدی‌ها سر نزد. از ناعملی سیاسی فراکسیون امید در دو سال گذشته رنج بردیم. فراکسیون امید به مانند هرمی است که راس ندارد. در ماجرای رای اعتماد به وزرا نه درایتی از فراکسیون امید دیدیم و نه رفتار سیاسی و پخته از آن‌ها.»




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.