فعالیت 30 بازرس افتخاری برای نظارت بر تاکسی داران یزد
به گزارش یزد رسا، سازمان تاکسیرانی یزد برای نظارت بر عملکرد رانندگان تاکسی و کسب رضایت مسافران، درخصوص انتخاب 30 بازرس افتخاری اقدام کرده است.
ناوگان تاکسیرانی شهر یزد آنچنان که باید در خدمت مسافران و شهروندان نیست، البته تاکسیرانان نیز دلایلی را در این خصوص عنوان میکنند که مهمترین آن، استقبال ضعیف یزدیها از ناوگان تاکسی و تمایل به جابهجایی با آژانسهای درون شهری است.
رانندگان تاکسی معتقد هستند که به دلیل کمبود مسافر، گردش در شهر برای جابهجایی شهروندان، مقرون به صرفه نیست و استهلاک خودروی آنها را بالا میبرد.
همین موضوع باعث شده که شکاف عمیقی بین مردم و تاکسیهای شهر ایجاد شود و حلقه اتصال نظارت و بازرسی، برای ارتقای کیفیت خدمات، اینجا ضرورت مییابد.
سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد با توجه به اهمیت نظارت بر عملکرد ناوگان برای جذب مسافر، به انتخاب بازرسان افتخاری اقدام کرده تا با ارزیابی عملکرد رانندگان تاکسی و رفع نواقص، شهروندان را به سمت استفاده از ناوگان تاکسیرانی شهر برای جابهجایی سوق دهد.
صدور کارت شناسایی برای بازرسان
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد گفت: سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد برای نظارت و ارزیابی عملکرد ناوگان تاکسیرانی که بیش از 4 هزار دستگاه خودرو را در بر میگیرد به جذب بازرسان افتخاری، اقدام کرده است.
«حسین صالحیان» با بیان اینکه بازرسان سازمان تاکسیرانی به صورت شبانهروزی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: به طور قطع 3 اکیپ بازرسی که در سازمان مشغول فعالیت هستند برای نظارت بر عملکرد این ناوگان کافی نبوده و نیست.
وی افزود: سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد برای ارتقای کیفی خدمات و رسیدگی به شکایات و مشکلات مسافران، به اعلام فراخوان جذب بازرس افتخاری اقدام کرد.
به گفته صالحیان، 70 نفر از رانندگان تاکسی شهر برای مشارکت در این طرح ثبتنام کردند که در نهایت 30 بازرس افتخاری از بین آنها انتخاب شد تا ضمن هماهنگی با سازمان و دریافت آموزشهای لازم، وظایف خود را انجام دهند.
وی از ارائه آموزش و صدور کارت شناسایی برای این بازرسان خبر داد و گفت: این بازرسان قبل از طرح هر پرونده تخلف و شکایت در هیات انضباطی سازمان تاکسیرانی، در خصوص بررسی تخلفات و رفع شکایات اقدام میکنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد اظهار کرد: بازرسان افتخاری نیز از رانندگان تاکسیهای شهری هستند، با این تفاوت که عنوان بازرس روی خودروهای آنها درج میشود تا مرجع مردم برای طرح شکایت و اعمال تخلف رانندگان تاکسی باشند.
وی از وصول 200 شکایت در سال جاری از عملکرد رانندگان تاکسی خبر داد و افزود: 60 درصد این شکایتها قبل از برگزاری جلسه هیات انضباطی رفع و بقیه برای بررسی نهایی به این هیات ارجاع میشود.
صالحیان ادامه داد: نیمی از مجموع پروندههایی که به هیات انضباطی ارجاع میشود به اعمال قانون و برخورد با رانندگان متخلف میانجامد، به طوری که در سال جاری 45 مورد اعمال قانون برای رانندگان تاکسی متخلف انجام شده است.
وی درباره رسیدگی به تخلفات تاکسیرانها در هیات انضباطی نیز گفت: این هیات متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده شهردار و نماینده تاکسیرانان است که به تخلفات فعالان این ناوگان رسیدگی میکند.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد عمده تخلفاتی که تاکنون در این هیات رسیدگی شده است، مربوط به دریافت کرایه بیش از عرف و برخورد ناشایست رانندگان با مسافر بوده است.
مدیریت مسافران شهر
صالحیان از دیگر برنامههای بازرسان افتخاری تاکسیرانی را مدیریت مسافران شهر و جلوگیری از سوار کردن مسافر بینراهی از سوی خودروهای شخصی و آژانسهای درونشهری اعلام کرد.
وی افزود: این در حالی است که وظیفه جابهجایی مسافر در شهر به عهده ناوگان تاکسیرانی است و رانندههای تاکسی همیشه با کمبود مسافر مواجه هستند.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد با بیان اینکه برخی از مسافربرهای شخصی، مسافران تاکسیها را سوار میکنند، گفت: اگر شهروندان از عواقب جابهجایی با این خودروها باخبر بودند، هرگز این کار را انجام نمیدادند.
وی تاکید کرد: ناوگان تاکسیرانی شهر یزد توانایی کافی برای جابهجایی مسافران را دارد اما متاسفانه این ناوگان کمتر مورد اقبال عمومی مردم است.
صالحیان با تاکید بر اینکه شهروندان یزد به جابهجایی با اتومبیلهای کرایهای عادت کردهاند، اضافه کرد: این وضعیت باعث شده که تاکسیهای گردشگری شهر با کمبود مسافر مواجه شوند و به جابهجایی مسافران به صورت دربستی روی آورند.
همشهری نوشت: شهر یزد 1088 دستگاه تاکسی شهری دارد اما ناوگان سازمان تاکسیرانی یزد در کنار وسایل حمل و نقلی مانند آژانسهای درون شهری و سرویس مدارس حدود 4 هزار خودرو را در برمیگیرد. بروز برخی تخلفات و حتی درگیریها بین راننده و مسافر، باعث اعلام شکایت به سازمان تاکسیرانی شهرداری میشود و این سازمان برای رسیدگی بهتر به این شکایات، به انتخاب بازرسان افتخاری اقدام کرده است. اکنون 30 بازرس افتخاری با کارت شناسایی و خودروهای شناخته شده در شهر یزد فعال شدهاند تا به مشکلات ناوگان و شکایات مردمی رسیدگی کنند تا در نتیجه آن، خدمات بهتری به مسافران ناوگان تاکسیرانی ارائه شود.
انتهای پیام/س*