ID : 39879831
پیشرفت‌های حیرت‌انگیز ایران در عرصه علمی و بهت جهانیان؛

قبل از انقلاب سهم ایران در تولید علم جهانی فقط یک‌صدم درصد بود


بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وب‌ او ساینس‌(Web Of Science)‌ ایران تا پایان دسامبر سال 2017 توانسته است پس از کشورهای چین، آمریکا و هند، رتبه چهارم جهانی را در تولید علم نانو از آن خود کند.

یزدرسا گزارش می‌دهد: پیشرفت‌های کم‌نظیر در عرصه علم و فناوری یکی از واقعیت‌های مبرهن ایران بعد از انقلاب است. به طوری که جایگاه جمهوری اسلامی نسبت به گذشته به طور حیرت‌انگیزی ارتقا داشته است و ایران در سرعت رشد تولید علم رتبه چهارم را در جهان دارد.

تعداد دانشجویان کشور نسبت به قبل از انقلاب 24برابر افزایش پیدا کرده و از 150هزار دانشجو در سال 1357 به بیش از 4میلیون نفر در زمان فعلی رسیده است.

از سهم یک‌صدم درصدی در تولید علم تا رتبه 15 علمی جهان

سهم ایران در تولید علم جهان از یک‌صدم درصد در سال 1357 به 1.81 درصد در سال 1395 رسیده است(یعنی 181 برابر افزایش). همچنین براساس آمارهای منتشر شده، رتبه علمی ایران در جهان در پایگاه اسکوپوس و ISI در سال 2018 پانزدهم دنیا بوده است.

۲۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وب‌ او ساینس‌(Web Of Science)‌ ایران تا پایان دسامبر سال 2017 توانسته است پس از کشورهای چین، آمریکا و هند، رتبه چهارم جهانی را در تولید علم نانو از آن خود کند.

بر اساس گزارش سايماگو رتبه جهاني توليد علم ايران طي سال‌هاي 1996 تا 2015 از 53‌‌اُم به 16‌‌اُم در جهان ارتقاء پیدا کرده و رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته انرژي اتمي از 83 به 11اُم ارتقاء يافته است.

همچنین رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته بيوتکنولوژي از 56 به 14‌اُم جهان ارتقاء يافته و رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته مهندسي هوا و فضا نیز از 43 به 11‌اُم جهان ارتقاء پیدا کرده است. همچنین رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته پزشکي از 54 به 19‌اُم جهان ارتقاء يافته است.

رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته شيمي از 48 به 11‌اُم جهان ارتقاء پیدا کرده و رتبه جهاني توليد علم ايران در رشته فيزيک و نجوم از 64 به 19‍‌اُم جهان ارتقاء يافته است.

سهم کشورهای برتر اسلامی از نظر تولید علم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸

تا سال ۱۳۹۱ بیش از 26هزار و ۱۹۶ اختراع در کشور ثبت شده و بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی آیسسکو، جمهوری اسلامی ایران در میان ۵۷ کشور اسلامی از لحاظ علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در رتبه اول قرار دارد.

موفقیت‌های جهانی در مسابقات روبوتیک، توسعه سخت‌افزاری و ساخت ابررایانه، توسعه نرم‌افزاری و بهره‌برداری گسترده از علوم رایانه‌ای در کشور و کسب ۳۶۲ مدال در المپیادهای مختلف علمی جهان از دیگر نمونه‌هایی است که پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری‌اسلامی در حوزه‌های علمی را نشان می‌دهد.

حضور ایران در بین سردمداران فناوری سلول‌های بنیادی دنیا

جمهوری اسلامی در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی جزء چند کشور بر‌تر جهان محسوب می‌شود و محققان کشورمان توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند و همچنین شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی در پژوهشکده رویان انجام شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

افزون بر این، استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند قرینه چشم، تزریقPRP، تکثیر سلول‌های بنیادی بندناف به‎ ‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات‎ ‎نخاعی، شبیه‌سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشورمان در‎ ‎عرصه فناوری‌های نوین است‎.

در حال حاضر سلول‌های بنیادین جنینی و علم شبیه‌سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه‌سازی حیواناتی چون بز، گوسفند و گوساله در سال‌های اخیر باعث شده جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلول‌های بنیادی در جمع کشورهای مطرح در این زمینه قرار گیرد.

همچنین امروز محققان کشورمان از سلول‌های بنیادی در رفع آسیب‌های نای، ترمیم نارسایی قلبی و کبدی و نارسایی عروق در دیابت استفاده می‌کنند. دستیابی ایران به فناوری فرآوری سلول‌های جنینی با هدف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نیز یکی دیگر از دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه پزشکی است.

طبق آمار جهانی اسکوپوس در سال ۲۰۱۵، جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۵ را در زمینه تولید علم سلول‌های بنیادی در دنیا به خود اختصاص داده است. ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه ۲۳، در سال ۲۰۱۳ رتبه ۲۲، در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۷ و سال 2015 رتبه پانزدهم را کسب کرده است؛ با توجه به آهنگ رشد خیلی سریع جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خیلی زود به رتبه زیر۱۰ در تولید علم حوزه سلول‌های بنیادی برسد.

همچنین جمهوری اسلامی ایران سومین کشور در زمینه استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ (مغز) دندان‌های شیری است و این کار تنها در کشورهایی چون آمریکا و ژاپن در حال انجام است.

همچنین به گفته رئیس پژوهشکده خون و سرطان، ایران جزو یک درصد کشورهای دنیاست که به توانمندی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز دست‌یافته است.

کشورهایی چون سوئد، اتریش، روسیه و ترکیه بعد از ایران از نظر تولید علمی در این حوزه، قرار دارند.

پیمان کیهان‌ور، یکی از مدیران ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری می‌گوید: می‌توانیم بگوییم ایران جزء سردمداران دنیا در این حوزه به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: می‌توان گفت ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و ارائه خدمات به بیماران سرطانی جز کشورهای برجسته در دنیا است؛ در واقع ایران جزء بزرگان جهان در این عرصه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.