ID : 1083299
حجت الاسلام علیانژاد در چهارمین شب از عزاداری دهه اول صفر 92

قدرت بدون نگاه توحیدی عامل ذلت است/ نماد قدرت؛ احمدی روشن و تهرانی مقدم هستند


حجت الاسلام علیانژاد در چهارمین شب از عزاداری دهه اول صفر گفت: افرادی چون شهید احمدی روشن و شهید تهرانی مقدم نماد قدرت هستند، بنابراین همه انرژی ها باید جمع شود و از ولیّ خدا دفاع شود و دفاع از امام زمان (عج) در دوران غیبت، دفاع از ولی ّ فقیه است.

به گزارش یزد رسا به نقل از دارالذکر، حجت الاسلام علیانژاد در چهارمین شب از عزاداری دهه اول صفر 92اظهار داشت: منبع قدرت و عزت در نگاه توحیدی یکی است. در عالم امکان همه خوبی ها و زیبایی ها از یک منبع صادر می شود و آن منبع، خداوند متعال است. همانطور که در قرآن می فرماید: «إن الله علی کل شی قدیر». یعنی خدایی که در کثرت، زیبایی و توانایی موجودات بی نظیر  است. علم، زیبایی، اندیشه، توانایی های فیزیکی و ... همه قدرت هستند و از نزد خدا می باشند. قدرت فقط و فقط از آن خداست. و این اصل اولیه در بحث است. در دنیای کنونی که عرصه تقابل بین قدرتهاست و مکاتب مختلف و داعیه داران قدرت در زمینه های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و... به دنبال قدرت نمایی هستند و برای این کار تلاش می کنند، اگر انسان منبع قدرت را پیدا کند منحرف نمی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نگاه توحیدی است که می تواند به قدرت جهت بدهد و آن را هدایت کند والّا قدرت عامل ذلت و نابودی انسان می شود. مثل قذافی، صدام و... لذا اگر قدرت از جریان توحید خارج شود خطرناک است.  از منظر اسلام ناب محمدی(ص) قدرت بسیار خوشمزه است و اگر نباشد زندگی بی مزه می شود.  قدرت مورد نظر اسلام قدرتی است که خروجی آن همه صفات عالیه انسانی است. بنا به فرموده ی پیامبر(ص) خطاب به دو جوانی که در حال زورآزمایی بودند «قوی ترین شخص، کسی است که بر هوای نفسش غلبه کند.» جایی که می تواند بزند، بخندد، شهوترانی کند، نگاه حرام کند و... این کارها را انجام ندهد. این ها نشانه قدرت است اگر چنین قدرتی در جامعه ترویج بشود انسان، بسیار زیبا زندگی خواهد کرد و عزت رشد خواهد نمود.

وی در ادامه به مالک اشتر به عنوان شخصیتی که از قدرت معنوی بالایی برخوردار بود اشاره کرد.  

علیانژاد خاطرنشان کرد در نظر اسلام ناب، قدرت یعنی انرژی و ابزاری که انسان را به سمت زیبایی و فضایل اخلاقی می برد و جامعه ای که به سمت فضایل اخلاقی برود عزیز است و عزت دارد. در واقع یعنی قدرت با عزت رابطه مستقیم دارد. ویل دورانت در جلد یازدهم تاریخ تمدن می نویسد: «هیچ دینی به اندازه اسلام پیروان خود را به قوت و نیرومندی دعوت نکرده است.»  وی افزود: اما ماهیت قدرت مورد نظر اسلام  با قدرت سایرین متفاوت است؛ این قدرت عزت آفرین است اما قدرت مورد نظر سایرین عزت زداست. هیچ مکتبی به اندازه اسلام به قدرت اهمیت نداده؛ زیرا اگر قدرت نباشد رشد، پیشرفت و... نخواهد بود.

وی با اشاره به آیه «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ...» اظهار کرد: قرآن امر کرده که هر نوع قدرتی که نیاز دارید باید در برابر دشمن مهیا کنید. وقتی در زندگی ائمه (علیهم السلام) دقیق نگاه کنیم می بینیم در همه ابعاد و مسائل علمی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و... با قدرت جلو رفته اند. اگر دشمن از هریک از مسیر های علم، سیاست، اقتصاد، جنگ سخت، جنگ نرم، قوای انسانی و... آمد باید بتوانیم در مقابلش بایستیم، اگر اینگونه نشد نتیجه آن ذلت خواهد بود. 

وی در ادامه تصریح کرد: باید همانطور که مقام معظم رهبری (مد ظله) فرمودند: توجه داشته باشیم تا به سرنوشت مردمان آندلس دچار نشویم. دشمن در آنجا نتوانست از طریق علم مسلمانان را از راه به در کند و از راه جبهه تهاجم فرهنگی وارد شد و با ضدّ معنویت جلو آمد. در عصر امام باقر و امام صادق (ع) نبرد فرهنگی و جنگ نرم با تربیت شاگردان فراوان در برابر دشمن صورت گرفت. وی در ادامه افزود: یکی از فلسفه های غیبت امام زمان(عج) نبود نیروی انسانی قدرتمند است. روایت می فرماید: خداوند دوست می دارد مردمی را که در راه او می جنگند مانند دیواری فلزی باشند و هیچ قدرتی نتواند آنها را از جا حرکت دهد.

علیانژاد در ادامه خاطرنشان کرد قدرت بسیار لذت بخش است منتها قدرت باید توحیدی باشد. قدرت الحادی جز ضرر، کشتار و آسیب چیزی برای دنیا نداشته است. آنچه امروز به عنوان قدرتهای استکباری از آن یاد می شود در مکتب توحیدی قدرت به حساب نمی آید و  آنها تنها توهم قدرت برداشته اند. قدرت آن است که «یدخلون فی دین الله افواجا»باشد.

وی اضافه کرد: مراد از «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» نفوذ ناپذیری و غلبه کردن است و غلبه بدون قدرت امکان پذیر نیست. در آخرالزمان جبهه حداکثری در مقابل یک جبهه حداقلی قرار می گیرد و جبهه حداقلی طبق وعده خداوند پیروز می شود. اما این امر بدون قدرت محقق نمی شود. اینکه امام باقر (ع) فرمود: هرکس برای قیام امام زمان (عج) سلاحی آماده کند ولو به یک تیر.... این تیر می تواند علم، جریان اقتصادی،  و.. باشد. حضرت خدیجه(س) با قدرت اقتصادی و حضرت علی (ع) با قدرت نظامی پیامبر (ص) را یاری کردند.

حجت الاسلام علیانژاد تصریح کرد: بازاری، دانشجو، طلبه و... هریک باید به فکر تقویت اسلام و ولایت اهل بیت (ع) باشند. افرادی چون شهید احمدی روشن و شهید تهرانی مقدم نماد قدرت هستند، ولیّ فقیه زمان نماد قدرت است، اصلا ولایت، همه قدرت اسلام است. همه انرژی ها باید جمع شود و از ولیّ خدا دفاع شود و دفاع از امام زمان (عج) در دوران غیبت، دفاع از ولی ّ فقیه است. وی در ادامه سخنانش گفت: اگر مفاد صلح نامه امام حسن (ع) را بررسی کنید خواهید دید که ایشان چقدر زیرکانه، سیاستمدارانه، قهرمانانه و قدرتمندانه مقدمات پیروزی اسلام برکفر را فراهم کردند. و تا آنجا جلو رفتند که فرمودند: معاویه حق ندارد حقی از حسن و حسین (علیهما السلام) را ضایع کند، حق ندارد به علی (ع) بد بگوید و.... اما عده ای این را  نفهمیدند و امام حسن (ع) در اوج غربت قرار گرفتند. عده ای در ولایت علی (ع) کوتاهی کردند و نتیجه آن قدرت گرفتن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) شد.

علیانژاد در پایان گفت: بنا به فرموده آیت الله مصباح باید در راس امور فرهنگی بحث ولایت فقیه قرار داشته باشد، تضعیف ولی فقیه یعنی تضعیف جایگاه امامت و این یعنی قدرت گرفتن جبهه باطل.

جهت دریافت صوت و تصاویر شب چهارم اینجا را کلیک نمایید.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.