ID : 40139159
شهردار منطقه تاریخی یزد:

قدیمی ترین آرامستان یزد احیا می شود


نقوی، شهردار منطقه تاریخی یزد، با اشاره به قدمت آرامستان « جوی هُرهُر» و اهمیت تاریخی آن، از احیای این مکان تاریخی خبر داد.

علیرضا نقوی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به قدمت آرامستان « جوی هُرهُر» اظهار کرد: این قبرستان تاریخی حدود 2 هزار و سیصد متر زیربنا دارد و از جمله قدیمی ترین آرامستان های یزد است.

وی افزود: این قبرستان سالهای زیادی مورد بی توجهی و کم لطفی مسئولان و مردم قرار گرفته به گونه ای که به محلی امن برای معتادان تبدیل شد و خانواده ها برای حضور در آرامگاه خانوادگی خود، احساس ناامنی میکردند.

شهردار منطقه تاریخی یزد از وجود مقبره افراد برجسته ای همچون آخوند کرباسی، اشرف آهنگر، آیت الله فرساد و بسیاری دیگر از علمای یزد خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر وجود مقبره اشخاص مهم و مشاهیر برجسته کشور در این آرامستان، آرامگاه خانوادگی شهید صدوقی و دکتر مرتاض نیز در این مکان قرار دارد.

نقوی عنوان کرد: آرامستان « جوی هُرهُر»  در سال 1378 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از ویژگی های برجسته این قبرستان می توان به مشترک بودن این مکان با مسلمانان و کلیمیان اشاره کرد.

وی با اشاره به احیای آرامستان « جوی هُرهُر» و خروج آن از وضعیت فعلی، گفت: برای احیای این آرامستان و تبدیل آن به بوستان، برنامه ای 4 تا 5 ساله در نظر گرفته شده است و فاز اول با اعتبار 2 میلیارد و دویست میلیون تومان تا پایان تیرماه به بهره برداری می رسد.

شهردار منطقه تاریخی یزد افزود: فازهای بعدی به اعتباری حدود 30 میلیارد تومان نیاز دارد که از این مقدار، 50 درصد از اعتبار مورد نیاز اختصاص پیدا کرده و امیدواریم تا پایان دوره ششم شورای شهر این پروژه به بهره برداری کامل برسد.

نقوی از تبدیل آرامستان « جوی هُرهُر» به بوستان خبر داد و عنوان کرد: در برنامه هست که در این بوستان هم فرهنگسرا و هم موزه سنگ ساخته شود و همچنین بقاع متبرکه احیا شوند.

گفتنی است در موزه سنگ این آرامستان قرار است از سنگ های قدیمی و تاریخی کشف شده از این قبرستان، استفاده شود.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.