ID : 13879732
در منطقه جنگلی چاه منج؛

قنات خشکیده خاتم پس از 6سال جان دوباره گرفت


قنات خشکیده شهرستان خاتم که در منطقه جنگلی چاه منج قرار دارد پس از شش سال جان دوباره گرفت و آب از این قنات جاری شد که مایه خرسندی مرتع داران و دامداران این منطقه شد.

به گزارش یزد رسا به نقل از طنین خاتم، بخشدار مرکزی شهرستان خاتم گفت: قنات خشکیده این شهرستان بنام قنات اسلام آباد چاه منج بدلیل بارندگی های زمستان سال ۹۳و بهار سال ۹۴بعد از شش سال خشک بودن ، آب از آن جاری شد و زندگی دوباره یافت.
جواد میربهبودی اضافه کرد: این قنات در منطقه چاه منج در حاشیه ودامنه ارتفاعات زاگرس قرار گرفته که در انتهای ترین نقطه استان یزد و در حاشیه مرز استان فارس قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این قنات به مدت 50 سال نیز لایروبی نشده است.
میربهبودی عنوان کرد: در حال حاضر 84 قنات در سطح شهرستان خاتم وجود دارد تعداد 40 قنات نیز در بخش مرکزی شهرستان که 10 درصد از این قنوات خشک می باشند.
وی بیان کرد: با توجه به واقع شدن این قنات در منطقه جنگلی چاه منج و همچنین قرار گرفتن مابین دو حوزه یزد و فارس که از لحاظ اقلیمی بیشتر تابع شرایط شهرستان فارس می باشد آب از آن جاری شده است.
وی بیان کرد: این قنات در سالهای گذشته آب مورد نیاز بالغ بر 20 هزار دام را تأمین می کرده است و در حال حاضر آبدهی آن یک اینچ می باشد.
کارشناس زمین شناسی شهرستان خاتم نیز در این زمینه افزود: بافت رسوبات منطقه چاه منج از نوع دانه درشت وسنگ کنگلومرا است و این قنات نیز از نوع هوا بین محسوب میشود چرا که در اثر بروز خشک سالی سریع خشک می شوند و دوباره پس از یکسری بارندگی مناسب جاری می شوند.
محمدرضا حسین پور خاطرنشان کرد: افت منابع آبی شهرستان دشت ابرکوه(جاده چغندری مروست( حدود 40 سانتیمتر، دشت کویرهرات ومروست(آرتزین هرات)حدود ۱۵سانتیمتر ، دشت مروست حدود ۵۰سانتیمتر، دشت هرات حدود۶۰سانتیمترو دشت چاهک وشهریاری حدود ۱۲۰ سانتیمترمی باشد.
وی بیشترین افت را در دشت چاهک اعلام کرد و افزد: به همین منظور تنها دشت بحرانی شهرستان دشت چاهک و شهریاری می باشد که البته بصورت منطقه ی کوچک وجزئی در حاشیه آبخوان و در منطقه حسن قرائیه هرات( کنار ارتفاعات آهکی غرب هرات ) این افت سالیانه تا ۳ متر نیز گزارش شده است.
وی اضافه کرد: همه مسئولین استان و شهرستان وهمچنین مردم شریف شهرستان با اداره منابع آب خاتم جهت حفاظت از منابع آبی شهرستان باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

وی عنوان نمود: سال آبی جاری شهرستان خاتم بارندگی به ظاهر مناسبی برخوردار بود که متوسط بارندگی طبق آمار ایستگاههای آب منطقه ای یزد در خاتم در متوسط سال آبی ۹۲-۹۳ بخش مرکزی ۷۷ میلی متر ودربخش مروست ۴۹/۵ میلیمتر ودر سال آبی ۹۳-۹۴ در بخش مرکزی ۱۲۷/۴ میلی متر و در بخش مروست ۷۷میلیمتراندازه گیری شده است.
حسین پور گفت: چنانچه مقایسه شود میزان بارش باران در سال آبی۹۳-۹۴دربخش مرکزی حدود دوبرابر سال آبی ۹۲-۹۳ می باشد.
بر این اساس با خشکسالی ها و اما در این بهبوهه خبر از جان گرفتن دوباره یک قنات خشکیده در شهرستان خاتم می دهیم قناتی که پس از 6 سال جوشش آب از آن مایه خرسندی مرتع داران و دامداران شهرستان شد.

سطح زیر کشت باغات این شهرستان سالیانه حدود 18 هزار و 47 هکتار می باشد.
شهرستان خاتم با 38 هزار نفر جمعیت در 240 کیلومتری یزد واقع شده است.

انتهای پیام/س




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.