ID : 40600552
بررسی علل گرانی لاستیک؛

قیمت‌گذاری دستوری لاستیک را گران کرد/ مردم به دنبال لاستیک دست‌دوم


لاستیک نیز مانند بسیاری دیگر از اقلام با رشد قیمت چشمگیری به ویژه در ماه‌های اخیر مواجه شده و که برخی مسئولان امر، قیمت‌گذاری دستوری را عامل این گرانی می‌دانند.

به گزارش یزدرسا؛ «وضعیت خیابون باعث شد تا لاستیک ماشینم خراب بشه. وقتی رفتم آپاراتی گفت جفت لاستیک پراید ۲ میلیون تومان ... خبری از لاستیک حواله ای هم نیست. لاستیک یکی از وسیله‌های مهم ماشینه. با روال عادی استهلاک و فرسودگی داره، دیگه وقتی خیابون‌ها هم پر از چاله باشه که نور علی نور میشه... چرا مسئولان با وجود اطلاع از این قضیه لاستیک حواله ای به بازار عرضه نمی‌کنن؟»

این پیام نمونه‌ای از پیام‌های ارسالی شهروندان به کانال تلگرامی یزدرسا است که طی هفته‌های اخیر ارسال ‌شده است.

کمبود و گرانی لاستیک باعث شده تا شهروندان به دنبال لاستیک‌های دست ‌دوم باشند تا اصطلاحاً فعلاً به‌صورت «کج دار و مریز» از خودروی خود استفاده کرده و با لاستیک‌های کهنه کنار بیایند.

اما چرا وضعیت به این صورت در آمده و چه عواملی باعث شده تا شاهد کمبود و گرانی لاستیک باشیم؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: شرکت‌های تایرسازی مدت‌ها است در حال رایزنی با دولت برای افزایش قیمت لاستیک سواری ایرانی هستند تا بتوانند به حداقل سود تولید دست پیدا کنند ولی تا اینجای کار برای افزایش رسمی قیمت تایر، ناموفق بوده‌اند.

راه میان‌بر کارخانجات لاستیک‌سازی ایرانی

ناصر صادقیان گفت: تعدادی از شرکت‌های تایرسازی برای جبران سود، تولید دست به راه‌های دیگری مانند افزایش قیمت لاستیک‌های درجه ۲، لاستیک‌های نیمه سنگین و قرار دادن تعداد بیشتری از این سایزها بر سبد نمایندگان فروش خود زده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های مطرح لاستیک‌سازی ایران در سبد بهمن‌ماه خود لاستیک‌های نیمه سنگین را با افزایش قیمت همراه کرده است، ادامه داد: به‌عنوان نمونه لاستیک نیسانی سایز ۷۵۰.۱۶ در سبد دی‌ماه این شرکت جفتی حدوداً ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت تمام شده خرید آن بود که در سبد بهمن‌ماه، همین سایز به حدوداً جفتی ۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ یعنی قیمت خرید یک جفت لاستیک ۷۵۰.۱۶ این شرکت با قیمت فروش همین سایز از دیگر برند ایرانی مطرح در بازار برابری می‌کند. 

صادقیان با آوردن مثال دیگری از این‌گونه اقدامات تصریح کرد: در نمونه دیگر در سبد دی‌ماه یک شرکت مطرح لاستیک‌سازی سایز ۸۲۵.۱۶ حدوداً جفتی ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت تمام شده خرید آن برای نمایندگان بود که در سبد بهمن‌ماه، همین سایز به جفتی حدوداً ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که در مقایسه با قیمت فروش بازاری برندهای دیگر ایرانی تفاوت زیادی است؛ البته این شرکت لاستیک‌های درجه ۲ خود را هم با افزایش قیمت نسبت به سبد دی‌ماه اعلام کرده است.

افزایش قیمت لاستیک سواری برای جبران ضرر فروش لاستیک سنگین

وی ادامه داد: مجوز ندادن دولت برای افزایش قیمت لاستیک سواری به خاطر افزایش مواد اولیه تولید تایر باعث شده که شرکت‌های تایرسازی دست به چنین اقداماتی بزنند؛ که به‌صورت غیرمستقیم باعث افزایش قیمت لاستیک سواری هم می‌شود، زیرا نمایندگان فروش برای فروش لاستیک بایاس نیمه سنگین و سنگین تا جفتی ۲ میلیون تومان با ضرر مواجه هستند و مجبورند این ضرر را روی لاستیک‌های سواری جبران کنند؛ اما سازمان‌های ناظر مانند اداره تعزیرات، وزارت صمت و اتاق اصناف همچنان توقع دارند لاستیک با نرخ مصوب به دست مصرف‌کننده برسد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک یزد، راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات را پایان دادن به قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد و افزود: لازم است هر سایز لاستیک و از هر برندی بر اساس عرضه و تقاضا در بازار کشف قیمت شود تا شرکت‌های تایر ساز هم بتوانند نسبت به کیفی سازی محصولات خود اقدام و هم تولیدات بیشتری را روانه بازار کنند.

علت گرانی لاستیک تقریبا مشخص شده اما به نظر می‌رسد عزمی برای چاره‌اندیشی و اصلاح امور در این زمینه وجود ندارد و مسئولان امر به‌رغم اینکه مشکل را ریشه‌یابی کرده‌اند، راه حل اجرایی برای برون رفت از این مشکل ارائه نداده‌اند.

در این بین مردم باید از یک سو چوب گرانی و از سوی دیگر بی‌تدبیری مسئولان و دست اندرکاران امر قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار را بخورند.

انتهای پیام/ش

 

 




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.