ID : 31517392
نظر مردم ابركوه به كيفيت كالا و نشان استاندارد؛

لوازم خانگی غیر استاندارد سالانه تلفات جانی زیادی دارند/مسائل اقتصادی؛ استاندارد را خدشه دار کرده است


استفاده از کالاهای غیر استاندارد همه ساله تلفات جانی و خسارات مالی زیادی در جهان دارد و سبب بروز مشکلات فراوانی می شود.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه، استاندارد؛ نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجارب بشری است که به صورت مقررات و نظام هایی که به منظور توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی، حفظ سلامت و ایمنی عمومی، گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و .... به کار می رود.

سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال 1947 برابر با 22 مهر با بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت و به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد. ایران نیز از سال 1343، به عضویت این سازمان در آمد.

لوازم خانگی غیر استاندارد سالانه تلفات جانی زیادی دارند
ناصر فلاح زاده دبیر بازنشسته آموزش و پرورش ابرکوه، با اشاره به اینکه اجناس استاندارد، به محیط زیست آسیبی نمی رسانند، اظهار کرد: این اجناس خرابی کمتری دارند و اصول استاندارد یعنی شرایط iso را رعایت کرده اند.

فلاح زاده افزود: رعایت استاندار فواید زیادی براي توليد كننده و مصرف كننده دارد و موجب كاهش تنوع، افزايش سطح توليد، صرفه جويي در مصرف انرژي و نيروي انساني، گسترش بازرگاني داخلي و خارجي، مرغوبيت کالا و دوام ايمني و كارایي آن، سهولت در سفارش، کاهش هزینه، دسترسي آسان به قطعات و وسایل قابل تعويض در صورت نياز می شود.

دبیر بازنشسته آموزش و پرورش ابرکوه، گفت: با کمال تأسف استفاده از لوازم خانگی غیر استاندارد همه ساله تلفات جانی و خسارات مالی زیادی در جهان دارد و سبب بروز مشکلات فراوانی می شود. از این رو، ضرورت تدوین قوانین و مقررات استاندارد ملی و بین المللی، به صورت امری غیر قابل انکار در حفظ جان مردم حائز اهمیت است.

کالاهای قاچاق و اجناس چینی؛ استاندارد لازم را ندارند
فروشنده لوازم خانگی در ابرکوه تصریح کرد: یکی از مواردی که در بحث استاندارد وسایل دخیل است؛ معضلی به نام قاچاق کالا و اجناس چینی است، که استاندارد لازم را ندارد و بعضاً با قیمت ارزان جهت جذب مشتری، در بازار توزیع می شود.

وی با تأکید بر اینکه استاندارد کالاهای ایرانی بهتر از اجناسی است که از دروازه ها وارد می شود و هیچ نظارت و کنترلی بر آنها نیست، گفت: کالاهای قاچاق که وارد کشور می شود، شرایط منطقه تولید کننده خود را دارد، که در مناطق مختلف ایران جوابگو نخواهد بود و حادثه آفرین می شود.

فلاح زاده اذعان کرد: یکی دیگر از فواید تولیدات داخلی که شرکت های سازنده، اصول استاندارد را رعایت می کنند و کالاهای مونتاژ این است، که زمینه اشتغالزایی افراد زیادی را فراهم می کند و خسارت های ناشی از غیراستاندارد بودن، به طور چشمگیری کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسوولان واقعا پیگیری کنند که تولید کنندگان محصولات با استانداردتری تولید کنند، جامعه با خطرات کمتری روبرو خواهد شد.

ضمانت کالا؛ جای استاندارد و غیراستاندارد بودن آن را گرفته است
مسعود رجبی یکی از شهروندان ابرکوه عنوان کرد: استاندارد و استاندارد کردن در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد، زیرا در جهت افزایش سطح کیفیت در تولید محصولات تلاش می کند.

رجبی افزود: وضعیت استاندارد برخی اجناس که بعضاً هم شناخته شده هستند عالی است، که این امر نشان از کیفیت محصول دارد و اینکه شرکت ها و کارخانه های تولیدی این محصولات، اصول و قوانین استاندارد را به خوبی رعایت می کنند.

وی با اشاره به اینکه کالاهای قاچاق که وارد کشور می شوند، قطعاً از نوع اجناس استاندارد و با کیفیت نیستند، گفت: برخی افراد نیز اجناسی را با نام و آرم شرکت های صاحب نام، در بازارها پخش می کنند، که کیفیت کالای واقعی را ندارند.

رجبی تصریح کرد: در سال های اخیر بحث ضمانت کالا، جای استاندارد را گرفته است. مردم امروز کالاهایی را می خرند، که ضمانت نامه آن مدت زمان طولانی تری دارد و به موضوع استاندارد و غیراستاندارد بودن آن اهمیت نمی دهند.

شهروند ابرکوهی خاطر نشان کرد: در صورتی که ضمانت و استاندارد دو مقوله جدا و تفکیک شده است.

دست هایی پشت پرده با نادیده گرفتن کیفیت، استاندارد را خدشه دار کرده اند
سید هاشم حسینی خبرنگار صداوسیما مرکز یزد در ابرکوه، بیان کرد: استاندارد یعنی تأیید امنیتی که موجب می شود در راستای اهداف استاندارد، راحت تر برای خرید و مصرف کالاهای مورد نیاز، گام برداریم.

وی با اشاره به تبلیغ کالاهای با مهر استاندارد در رسانه ها، که از نظر سازگاری با روحیه انسان ها و اصول بهداشتی و درمانی مورد تأیید سازمان های مربوطه نیست، گفت: متأسفانه چند سالی است که استاندارد تحت الشعاع بعضی مسایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی قرار گرفته است و دست هایی پشت پرده با نادیده گرفتن کیفیت، استاندارد را خدشه دار کرده اند.

حسینی تصریح کرد: زمانی می توانیم روز استاندارد را گرامی بداریم که مأمنی برای سلامت مردم جامعه است، نه هنگامی که کالاها و اجناس با نام و نشان استاندارد، برای آنها خطرآفرین است.

خبرنگار واحد صداوسیما در ابرکوه، عنوان کرد: همزمان با تبریک این روز به تمام کسانی که اصول استاندارد را در تولیدات، رعایت می کنند، باید به جامعه ای هم که به خاط مسایل اقتصادی، استاندارد را زیر سوال برده اند، تسلیت گفت.

نظارت مسئولان در کاهش خطرات موثر است
مسعود اکرمی یکی دیگر از شهروندان ابرکوه، خاطر نشان کرد: برخی تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود، برچسب استاندارد را بر کالاها نصب می کنند، در حالی که کیفیت مطلوب را ندارند.

اکرمی ادامه داد: مواد اولیه ای که در ساخت این محصولات استفاده می شود، چون استاندارد نبوده و از جنس عالی و خوب نیستند، زمانی که به دست مصرف کننده ها می رسند، دوام چندانی ندارند و زودتر از مدت زمان مورد انتظار از بین می روند.

وی با تأکید بر اینکه در خرید و فروش های اینترنتی که گاهی بدون دیدن کالا انجام می شود، این معضل بیشتر مشهود است، گفت: کالاهای غیر استاندارد، امنیت و سلامت جانی مردم را به خطر می اندازد و در نتیجه بیشترین ضرر و زیان مالی هم متوجه مردم است.

شهروند ابرکوهی در پایان تصریح کرد: قطعاً مسئولان مربوطه با نظارت و کنترل بیشتر بر اصول و قواعد استاندارد و رعایت آن در کارخانه ها و شرکت های سازنده، می توانند در امر کاهش خطرات ناشی از محصولات غیر استاندارد، موثر واقع شوند.

انتهای پیام/ ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.