ID : 21889380
در حاشیه بازرسی های صنفی در یزد؛

نظارت شکایت محور یا سرزده کدام یک بازدارنده است؟


بیشتر مردم به دلیل عدم کارآیی سامانه های شکایتی رغبتی برای استفاده از این سامانه ها برای گزارش تخلفات واحدهای صنفی ندارند و به همین دلیل میزان استفاده از این راه کار در نزد مردم جایگاهی ندارد.

به گزارش یزدرسا؛ مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان یزد در مصاحبه ای با یزدرسا در خصوص نظارت های این نهاد نظارتی بر بازار و واحد صنفی یزد، به موضوع بازرسی های شکایت محور این سازمان اشاره کرده است. بر اساس این اصل بازرسی از واحدهای و صنف های مختلف در استان در صورتی انجام می گیرد که مردم با دیدن تخلفات به واحدهای نظارتی تخلفات را گزارش دهند.

اگر واقعا تنها رویکرد بازرسی و نظارت اتاق اصناف یزد مبتنی بر این راه حل باشد، به نظر نمی  رسد این رویکرد بتواند پاسخ گوی تخلفاتی باشد که در واحدهای صنفی انجام می گیرد. زیرا برخورد شکایت محور به چند دلیل نمی تواند کارایی مناسبی داشته باشد.

از یکسو بیشتر مردم به دلیل عدم کارآیی سامانه های شکایتی رغبتی برای استفاده از این سامانه ها برای گزارش تخلفات واحدهای صنفی ندارند و به همین دلیل میزان استفاده از این راه کار در نزد مردم جایگاهی ندارد و بیشتر اوقات مردم از گزارش کردن تخلفات صرف نظر می کنند.

از سوی دیگر نظارت های شکایت محور هیچ گاه نمی تواند مانند نظارت های سرزده و مرتب از واحدهای صنفی در جلوگیری از تکرار تخلفات موثر باشد زیرا نظارت های دوره ای مرتب، سرزده و همراه با رسانه ای شدن باعث می شود، متخلفان حاشیه امنی برای تخلفات خود و تکرار آن نداشته باشند.

البته این موضوع که مردم نیز باید به وظیفه خود برای برخورد با متخلفان عمل کنند نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد اما این که رویکرد نهادهای نظارتی شکایت محور باشد و از جنبه های نظارت های سرزده مرتب غفلت شود را افکار عمومی نمی پذیرد و کارآیی مناسبی نیز نخواهد داشت.

انتهای پیام/آ




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.