ID : 7086751
یاراحمدی مطرح کرد

نگاه سیاسی وزارت علوم به طرح‌های تحقیقاتی/ بریدن شاخه‌ای که خود روی آن نشسته‌ایم


مسئول بسیج اساتید استان یزد با بیان اینکه به جای واردات محصولات باید به نیروی متخصص داخلی اعتماد کرد، گفت: متأسفانه وزارت علوم به مسائل تحقیقاتی و پژوهشی از دید سیاسی می‌نگرند و این جریان باعث کاهش طرح‌های تحقیقاتی شده است.

به گزارش یزد رسا، علی یاراحمدی مسئول بسیج اساتید استان یزد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سرعت گرفتن پیشرفت علمی کشور در سال‌های اخیر گفت: هرچند که دانشگاه‌های ما توانسته‌اند در حوزه علم به پیشرفت‌هایی برسند اما هنوز در حوزه ارتباط دانش با صنعت با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند داشتن دانش به معنای داشتن قدرت است البته ما در این مسیر به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم اما هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده‌ایم و نباید به وضعیت کنونی قانع شویم.

عضو هیأت علمی دانشگاه یزد در ادامه تأکید کرد:‌ ما باید در این مسیر بودجه حوزه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات کشور را شناسایی و برای رفع آن راه حل ارائه دهیم.

یاراحمدی خاطرنشان کرد:‌ البته فرهنگ «ما می‌توانیم» نیز باید همه گیر شود و اگر چنین شود به جای واردات بی‌رویه می‌توانیم از نیروهای داخلی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی در بیشتر حوزه‌ها به واردات اهمیت دهیم در حقیقت جلوی پیشرفت علمی و صنعتی کشور را گرفته‌ایم اما اگر برای برطرف کردن نیازها به نیروی داخل تکیه و اعتماد کنیم در حقیقت برای نوآوری و شکوفایی در کشور سرمایه‌گذاری کردیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وضعیت طرح‌های تحقیقاتی در یک سال گذشته از وضعیت خوبی برخوردار نیست، گفت: متأسفانه عده‌ای به مسائل تحقیقاتی و پژوهشی از دید سیاسی می‌نگرند که باعث کاهش طرح‌های تحقیقاتی شده است البته دانشجویان و اساتید باید سیاسی باشند اما این مسئله نباید جای کار ویژه اصلی دانشگاه که همان تولید علم است قرار گیرد.

یاراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت علوم با اقداماتی که انجام می‌دهند پیشرفت علمی کشور را به خطر می‌اندازند و اگر این روند ادامه پیدا کند ما به نقطه صفر بازخواهیم گشت. باید حواسمان باشد که در حال بریدن شاخه‌ای هستیم که خودمان بر روی آن نشسته‌ایم.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.