ID : 38027795
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد تشریح کرد

وقتی دستمزد کارگر خارجی بر قیمت مصالح ساختمانی اثر می‌گذارد


بحری گفت: ازآنجایی‌که با افزایش قیمت دلار، ارزش پول افغانستان کاهش پیداکرده و قدرت خرید کارگران کاهش‌یافته درنتیجه کارگران خواستار افزایش حقوق شدند.

علی‌اصغر بحری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه گرانی مصالح ساختمانی از سال اتفاق افتاد، گفت: بخشی از این گرانی به علت بالا رفتن قیمت دلار و تجهیزات کارخانجات داخلی بود که به خارج از کشور وابسته بودند و برای تولید محصولات خود مجبور به استفاده از تجهیزات خارجی می‌شدند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد از دلایل گرانی مصالح ساختمانی در سال جاری را به علت افزایش حقوق کارگران و بیمه تأمین اجتماعی اعلام کرد و اظهار داشت: افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل و افزایش قیمت مواد پتروشیمی از دیگر دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی است.

وی با بیان اینکه مواد بسته در کارخانه جات هم افزایش پیداکرده است گفت: به‌عنوان مثال کیسه 50 کیلویی بسته‌بندی سیمان از 1200 تومان به 2000 هزار تومان افزایش‌یافته است.

بحری اضافه کرد: گرانی مصالح ساختمانی تعجبی ندارد چون پتروشیمی که زیر نظر خود دولت است گران شده چه رسد به دیگر مواد که خارجی هستند و برای استفاده از آن مجبور به وارد کردن هستیم.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد با اشاره به گران نشدن سیمان تا به امروز، اظهار داشت: تلاش‌هایی برای افزایش قیمت سیمان صورت گرفته ولی تاکنون این مسئله انجام نگرفته است.

 

علت‌های اصلی افزایش قیمت آجر

وی افزایش قیمت آجر را متأثر از کارگران دانست و افزود: اتباع خارجی از عمده کارگران مشغول در کوره‌های آجر هستند ازآنجایی‌که با افزایش قیمت دلار، ارزش پول افغانستان کاهش پیداکرده و قدرت خرید کارگران کاهش‌یافته درنتیجه پیمانکاران مجبور به افزایش حقوق کارگران خود هستند.

بحری با بیان اینکه سال قبل مزد هر کارگر 80 هزار تومان در روز بود، اظهار داشت: در حال حاضر مزد هر کارگر 140 تا 150 هزار تومان است و کارگران کوره‌های آجرپزی هم در هرروز بیش از 200 هزار تومان مزد دریافت می‌کنند که این مسائل سبب افزایش قیمت آجر شد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.