ID : 30053280

پایان عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی محمد باقری هرات +تصاویر


سرپرست میراث فرهنگی خاتم از پایان عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی محمد باقری هرات خبر داد.

به گزارش یزدرسا به نقل از طنین خاتم؛ در راستای احیای میراث تاریخی شهرستان خاتم، عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی محمدباقری هرات پایان یافت.

قلعه تاریخی محمدباقری هرات؛ قلعه‌ای است با پلان چهارضلعی و قدمت 300 ساله که منسوب به حاج محمدباقری است. این بنا که دارای بافت قدیمی است در مرکز شهر هرات واقع‌ شده است.

قلعه محمد باقری دارای چهار برج مدور وباحجم مخروطی باریک است که دیوارحصار ان چینه ای بود وبیشتر قسمت ان تخریب شده است. برج ها تا ارتفاع معینی باچینه وباقی ان باخشت ساخته شده است.

قسمت خشت چین دارای تزییناتی چون نقوش چلیپا،زیگزاگی ونقش شبیه حرف دال میباشد که هر کدام درون باندی مجزا ایجاد شد است. ورودی قلعه نیز در ضلع شرق ودارای قوس جناقی است وبا نقش های  چلیپا وزیگزاگی تزیین شده است. 

در همین رابطه سرپرست میراث فرهنگی شهرستان خاتم با اشاره به‌ضرورت بازسازی آثار تاریخی گفت: با توجه به پلان قلعه، مصالح به‌ کاررفته در این بنا و تزئینات برج‌ها و سردر قلعه،قدمت این اثر تاریخی به دوره زندیه نسبت داده می‌شود.

یزدانی افزود: قلعه محمدباقری هرات ازلحاظ شکل کلی یک مستطیل است که در چهارگوشه‌ی خود چهار برج دایره‌ای شکل دارد. مصالح به‌کاررفته در این بنا را خشت، گل و چینه تشکیل می‌دهد. این قلعه در اردیبهشت سال 1382 با شماره ثبتی 8554 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود:پروژه مرمت وساماندهی قلعه محمد باقری هرات از خرداد ماه 1396 شروع و امیدواریم تا پایان تیرماه به پایان برسد.

یزدانی گفت:آیتم های اجرایی این پروژه کاهگل ته کش و روکش نمای بیرونی قلعه،اجرای دیوار بصورت چینه ومرمت برج ها است.

سرپرست میراث فرهنگی خاتم خاطر نشان کرد: پروژه های مرمتی دیگر از قبیل مرمت قلعه مروست،خانه میرزا احمد دهقان مروست،خانه وقفی مروست،کاروانسرای شعبه مروست وخانه رسولی های روستا فتح اباده هرات در برنامه های آینده میراث است.

 

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.