پیشرفت 65 درصدی دوخطه کردن شبکه ریلی استان/روزانه 13 هزار مسافر در یزد جابجا می شود
به گزارش یزدرسا، مدیر کل راه آهن یزد با بیان این که محدوده بافق تا ایستگاه ارژنگ در طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان قرار دارد، اظهار کرد: این طرح 250 کیلومتر طول دارد که با پیشرفت 65درصدی، در حال اجراست و پیشبینی میشود همزمان با هفته دولت در سال آینده به طور کامل به بهرهبرداری برسد.
سیدمصطفی داودی ادامه داد: البته بسیاری از محدودهها از جمله محدوده اشکذر تا یزد و یزد تا یزدگرد حتما تا پایان سال یا تا ابتدای سال آینده افتتاح خواهد شد چراکه اجرای طرح در برخی نقاط به دلیل تسهیل در اجرا، روند مطلوبی داشته است.
وی با تشکر از مسئولان استان برای همراهی در اجرای طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان، افزود: تخصیص نقدینگی خوب در استان روند اجرای این طرح را سرعت بخشیده، بهطوری که نسبت به استان مجاور با پیشرفت قابل قبولی در حال اجراست.
این مسئول گفت: اعتبار اجرای طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان به طور کامل 400 میلیارد تومان برآورد و تا کنون حدود 220 میلیارد تومان از این اعتبار هزینه شده است.
وی اذعان کرد: یکی از مزایای دو خطه کردن شبکه ریلی، افزایش ظرفیت خطوط است به طوری که برای اولین بار در کشور، ظرفیت خطوط برای بارگیری قطارها به 30 تن افزایش یافته است یعنی واگنها میتوانند بار را با 20 درصد افزایش ظرفیت، روی خطوط جابهجا کنند.
داودی افزود: مهمترین مشکل خطوط ریلی در محدوده استان، به نهایت رسیدن ظرفیت خط است. در این شرایط امکان افزایش قطار به خطوط ریلی از استان سلب شده است، برای مثال قطار یزد- مشهد به صورت یک روز در میان برقرار است؛ در حالی که با اضافه شدن خط دوم، امکان اعزام قطار بیشتری در خطوط ریلی استان ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: به این ترتیب با افزایش خط، قطارهای بیشتری به مقصد تهران راه اندازی و قطار یزد- مشهد نیز همه روزه برقرار خواهد شد.
مدیر کل راه آهن یزد مهمترین مزیت دو خطه شدن شبکه ریلی را افزایش ضریب ایمنی سفرهای ریلی اعلام میکند و میافزاید: در حال حاضر به دلیل یک خطه بودن خطوط ریلی، قطارها به صورت رفت و برگشتی روی یک خط در حال حرکت هستند. از این رو پیشبینی میشود با دو خطه کردن خطوط، 30 درصد به ظرفیت خط از نظر تعداد قطارها اضافه شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که ظرفیتهای ریلی کشور درحال افزایش است، تمام استانها متقاضی افزایش خطوط ریلی راهآهن هستند. امیدواریم با اضافه شدن خط دوم به شبکه ریلی استان و ورود قطارهای جدید در سال آینده، شاهد رضایت هر چه بیشتر مسافران از خدمات ریلی استان باشیم.
انتقال خطوط ریلی به خارج از شهر
داودی درباره انتقال خطوط ریلی به خارج از استان میگوید: انتقال خط باری به خارج از شهر، از سوی راه آهن کشور مصوب شده و در مرحله طراحی از سوی مشاور است. امیدواریم این طرح تا سال آینده اجرایی شود.
مدیر کل راه آهن یزد درباره حصارکشی خطوط ریلی نیز اظهار میکند: راه آهن کشور برای همه خطوط در حریم شهرها قراردادهای متفاوتی دارد. برای مثال در محدوده شهر یزد، ایستگاه یزد به سمت خروجی حصارکشی شده و بر اساس برنامهریزی قرار است با مشارکت شهرداری اقداماتی برای حصارکشی خطوط ریلی شهر انجام شود.
وی ادامه داد: 10 کیلومتر از حریم خطوط ریلی داخل شهر یزد، نیازمند حصارکشی است که در حال حاضر 5 کیلومتر از حریم راه آهن از سوی این اداره کل حصارکشی شده است. در حال رایزنی برای مشارکت با شهرداری برای حصارکشی 5 کیلومتر باقیمانده هستیم.
وی با بیان اینکه دو راهکار برای کاهش تصادفات شهروندان با خطوط ریلی داخل شهر، وجود دارد، گفت: ایجاد پلهای زیرگذر برای تردد شهروندان و همچنین حصارکشی حریم ریل در محدودههایی که امکان تصادف وجود دارد، از راهکارهای پیشنهادی برای ایمنسازی خطوط در محدوده شهرهاست.
درخشش استان در حوزه ریلی
مدیر کل راه آهن یزد با اشاره به درخشش استان در حوزه جابهجایی بار و مسافر در خطوط ریلی کشور، افزود: راه آهن یزد در 9 ماه امسال با 11 میلیون تن بارگیری در رتبه اول کشور قرار دارد.
سیدمصطفی داودی با اشاره به افزایش 30 درصدی بارگیری استان در سال جاری، اذعان کرد: در حوزه مسافر نیز روزانه 30 رام قطار مسافربری به جابه جایی 13 هزار مسافر در استان اقدام میکند.
انتهای پیام/
همشهری
Related Assets:
- قطار مسافری ویژه بندرعباس - یزد راه اندازی شد
- حمل بیش از 30درصد بار کشور ازطریق راه آهن یزد/باید از حادثه قطار سمنان عبرت گرفت
- راه آهن يزد همچنان در رتبه اول تناژ بارگيري
- تاخیر در تعدادی از پروازهای فرودگاه یزد
- ورود یازدهمین قطار گردشگران خارجی به یزد به روایت تصویر
- نصب خط با تراورس بار محوري ۳۰تن در راه آهن یزد
- مشهد بیشترین مقصد مسافران یزدی در نوروز /80 درصد بلیتهای قطار یزد به فروش رفت