ID : 13005987
علی رغم تمامی توصیه ها؛

چرا یزدی ها رغبتی به استفاده از کولر گازی ندارند؟


حجم عظیمی از کولرهای گازی به صورت قاچاق از کشور عراق یا از مرزهای شرقی وارد کشور شده و بازار این کالا را دچار آشفتگی و نابسامانی می‌کند، اما در مقابل آن تقریبا صددرصد کولرهای آبی ساخت داخل بوده و علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی از صنعت و تولید داخلی حمایت می‌شود.

به گزارش یزد رسا به نقل از عصر فرهنگ، حسین امامی، مدیر کل مدیریت بحران استان با توجه به بحران «بی آبی» در یزد یکی از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت منابع آبی استان را حذف کولرهای آبی دانست. وی گفت: وضعیت آب استان از کم‌آبی به بی‌آبی رسیده است و سهمیه خط اول انتقالی نیز جوابگوی نیاز استان نیست و در کنار پیگیری انتقال آب به استان، مدیریت مصرف لازم و ضروری است.

 

به گفته وی اعضای ستاد مدیریت بحران آب استان بر ضرورت استفاده از روش‌های جدید مصرف بهینه آب تاکید می‌کنند. امامی‌با اشاره به مصرف بالغ بر 600‌مترمکعب آب در هر دستگاه کولر آبی در طول یک شبانه روز، بر ضرورت خارج شدن کولرهای آبی از چرخه مصرف استان و جایگزین شدن کولرهای گازی تاکید کرد.

 

این مسئول گفت: مشکل اساسی برای جایگزین شدن کولرهای گازی به جای کولرهای آبی، هزینه زیاد برق مصرفی است که برای مردم مشکل ساز خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: اگر در آینده زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح جایگزینی فراهم شود یعنی هزینه برق مصرفی برای روشن کردن کولرهای گازی، متعادل شود، سرانه مصرف آب استان کاهش چشمگیری خواهد یافت.

 

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟
کولرهای گازی و آبی هرکدام طرفداران خاص خود را دارند، اما قبل از اینکه تبلیغات فراوان شما را به خرید این کولرها ترغیب کند دانستن نکاتی در این زمینه مفید خواهد بود:

 

کولرهای گازی در مقایسه با کولرآبی میزان مصرف برق را تا 6 برابر افزایش می‌دهد، به این صورت که اگر از کولرهای آبی به طور متوسط در شبانه روز 10 ساعت استفاده شود، میزان مصرف برق کولر آبی در طول یک ماه 120 کیلووات ساعت خواهد بود و اگر بجای آن تنها از یک کولر گازی استفاده شود، میزان مصرف برق کولر به 750 کیلووات ساعت خواهد رسید.

 

بدین ترتیب اگر میزان مصرف برق خانگی با رعایت الگوی مصرف 200کیلووات ساعت در طی ماه باشد، تنها با جایگزینی یک کولر گازی به جای کولر آبی ( با کارکرد متوسط 10 ساعت در شبانه روز) هزینه برق مصرفی خانوار در طول یک ماه هفت برابر خواهدشد.

 

از آنجا که فرآیند خنک کنندگی در کولرهای آبی با تبخیر آب انجام می شود، کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی بطور گسترده استفاده می شود . ولی استفاده از کولرهای گازی برای مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک یا معتدل همچون کلان‌شهر تهران هستند، مناسب نیست و درمناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولرآبی مساعد است ، استفاده از کولر گازی اشتباه است.

 

نکته دیگر اینکه؛ گفته می شود کولرهای آبی نهایتاً قادر هستند درجه هوا را به میزان 10 درجه کاهش دهند، لذا در مناطق کویری مانند یزد که درجه هوا حتی به 45 درجه هم می رسد چنین کولرهایی نمی توانند کمک قابل توجهی انجام دهد.

 

یکی از نکات قابل توجه در استفاده از کولرهای گازی این است که حجم عظیمی از این کولرها به صورت قاچاق از کشور عراق یا از مرزهای شرقی وارد کشور شده و بازار این کالا را دچار آشفتگی و نابسامانی می‌کند، اما در مقابل آن تقریبا صددرصد کولرهای آبی ساخت داخل بوده و با خرید کولرآبی علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی از صنعت و تولید داخلی حمایت می‌شود.

 

کولر گازی؛ شاید وقتی دیگر!
هر چند کولرهای گازی با خسارتی که در دراز مدت به لایه اوزون وارد می کنند در آینده تاثیرات مخربی بر سلامت انسان و محیط زیست خواهند داشت، ولی از آنجا که در حال حاضر بحران آب جدی ترین خطری است که شهر کویری یزد را تهدید می کند فعلاً این خطر چندان مورد توجه نیست.
با این وجود و علی رغم تبلیغات فراوان و سفارش مسئولین هزینه های بالای خرید، نصب و همچنین انرژی مورد نیاز این نوع کولرها( هزینه 6 برابری برق مصرفی و همچنین قیمت تمام شده 8 برابر) باعث شده است تا مردم رغبت زیادی به کولرهای گازی نداشته باشند.




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.