ID : 845377
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه:

کانون های فرهنگی-هنری مساجد مهمترین پتانسیل فرهنگی کشور در حاشیه


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه گفت: از کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مهمترین پتانسیل های فرهنگی کشور به شایستگی استفاده نمی شود و باید با توجه ویژه و برنامه ریزی اصولی، این کانون ها را از حاشیه خارج کرد.

به گزارش یزد رسا به نقل از مهر، مساجد از اصلی ترین پایگاه های نشر ارزش های معنوی از صدر اسلام تاکنون بوده اند و کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز یکی از اصلی ترین پتانسیل های فرهنگی کشور به حساب می آیند. اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، مشکلاتی است که مانند دیگر فعالیت های فرهنگی فراروی این کانون ها قرار گرفته است.

مسئولان کانون های فرهنگی و هنری شهرستان ابرکوه که در چند ماه گذشته شاهد چند نشست هم اندیشی با مسئولان ارشاد شهرستان بودند، بار دیگر نقطه نظرات خود را با حضور سرپرست دبیرخانه کانون های مساجد استان یزد بیان کردند تا با تعامل با یکدیگر شاهد حل مشکلات فراروی خود باشند.

مساجد ابرکوه امام جماعت ندارند

مهمترین مشکل مطرح شده توسط بسیاری از آنان، عدم حضور امام جماعت به عنوان یکی از مهمترین ارکان فعالیت های فرهنگی در مساجد محل خود بود.دردی که بسیاری از مساجد شهرستان از آن رنج می برند.

دبیر استانی این کانون ها نیز ضمن صحه گذاشتن بر این نیاز مبرم، سازمان تبلیغات اسلامی را متولی کار دانست و البته قول داد که این مشکل را به گوش مسئولان استانی برساند. مساجد به سمت دولتی شدن پیش رفته اند،حمایت به سمت نظارت سوق داده شد. مسئله دیگر که مانند اکثر فعالیت های فرهنگی گریبانگیر فعالان آن است، بودجه های ناچیز فرهنگی است که پاسخگوی نیازها نیست. این مورد نیز پاسخگویی مسئول استانی حاضر در این جلسه را به دنبال داشت.

محسن رستگاری کمبود بودجه را رد نکرد و اتکا کانون ها به مردم را رمز موفقیت خواند. بنا بود که این دبیرخانه تنها نقش ناظر را بر عهده داشته باشد ولی از آن جا که بر عکس تمام دوران های تاریخی، مساجد به سمت دولتی شدن پیش رفته اند، نقش ما هم به حمایتی و نه نظارتی سوق داده شده است. بسیاری از فعالیت های فرهنگی را می توان بدون هزینه نیز انجام داد و امام جماعت مساجد نقش ارزنده ای در این فعالیت ها دارند و باید از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کرد.

موازی کاری فرصت ها را هدر می دهد

وی در مورد موازی کاری متولیان فرهنگی که به گفته مسئولان کانون ها باعث از دست رفتن فرصت ها می شود، گفت: این مسئله در بسیاری دیگر از فعالیت ها نیز دیده می شود اما مهم این است که با تعامل مناسب و ایجاد راهکارها، برنامه های بهتری را در مساجد به انجام رساند .

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از عدم توجه به فعالیت های فرهنگی در شهرستان گلایه کرد. حمایت از فرهنگ تنها به شعار خلاصه می شود. همه جا و در تمامی جلسات، بحث فرهنگ در شعار گرم است اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و حتی توقع کارهایی از ما دارند که یک سویه است، در حالی که مقوله کار فرهنگی کاری همگانی است.تلاش داریم برای آشنایی عموم با فعالیت های فرهنگی کانون های مساجد، نمایشگاهی از کارهای انجام شده را در معرض دید قرار دهیم.

عادل با اشاره به پتانسیل های بالای فرهنگی شهرستان ابرکوه گفت: باید با مستند سازی، فعالیت های انجام شده را برای بهره برداری دیگران الگو سازی کرد. فعالیت های فرهنگی انجام شده در دهه فجر امسال که بسیاری از آنها در طی ۳۴ سال گذشته بی سابقه بود، نشان دهنده این است که با یاری فعالان فرهنگی شهرستان می توان بسیاری از کارهای بزرگ را به انجام رساند.

عدم وجود فضا برای کارهای فرهنگی، تأکید بر اینکه با همت می توان بسیاری از فعالیت ها را انجام داد از جمله برخی از مطالب عنوان شده در این جلسه از سوی مسئولان کانون های مساجد بود. نیاز به کمک مالی به کتابداران و تقدیر از آنها، توجه به حضور بیشتر مسئولان در برنامه های انجام شده برای پشتوانه سازی حرکت های فرهنگی کانون ها، لزوم ترویج فرهنگ اطلاع رسانی در فضای مجازی نیز برخی دیگر از نقطه نظرات مطرح شده بود.

دغدغه هایی که روز به روز بیشتر می شود

دغدغه های فرهنگی و مشکلات فراروی این فعالیت ها در حالی روزبروز بیشتر می شود که ابزار جنگ نرم جهانی بر علیه نظام اسلامی روز بروز گسترده تر می شود ولی ما برای تأمین حداقل آن ها با مشکل روبرو هستیم. در حالی که بسیاری از این کانون ها حتی از یک کامپیوتر و یا کوچکترین وسیله ورزشی برای گذران اوقات فراغت جوانان خبری نیست، چگونه می توان به فعالیت های فرهنگی برای رویارویی با دشمن امید داشت در حالی که بسیاری از مساجد فاقد امام جماعت به عنوان اصلی ترین رکن فرهنگی هستند آیا توقع از نیروهای هر چند مخلص، اما بدون پشتوانه، برای گسترش کار فرهنگی انتظاری بی جا نیست؟

متأسفانه فرهنگ انجام دادن درست کار خیر توسط مردم نیز ترویج نشده است و اکثر کمک های مردمی به ویژه در مساجد و تکایا به سمت گسترش فضای فیزیکی و یا پخت غذا سوق داده شده است. این مسئله در حالی است که کمتر فرد خیری به نیازهای روحی وفرهنگی به خصوص نسل جوان توجه کرده است.این امر می طلبد که از سوی متولیان فرهنگی برنامه هایی برای فرهنگ سازی در این حیطه در نظر گرفته شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.