کتاب را در دسترس کودکان قرار دهیم+ خصوصیات سنی و روحی کودکان زیر دبستان
به گزارش یزدرسا به نقل از خبرنگار یزدبانو، یک دکترای روانشناسی در گفتگوی تفصیلی با یزدبانو در پاسخ به این سرال که راهکارهای عملی علاقه مند کردن کودکان به مطالعه چیست گفت: راهکارهای زیادی دراین ارتباط وجود دارد که هر کدام نیازمند شرح و نفصیل جدا گانه است که ساده ترین و دردسترس ترین راهکار برای کودکان سنین پیش دبستانی و پایین تر ابتدا از رفتار والدین آغاز می شود.
*خصوصیات رشد سنی و روحی کودکان زیر دبستان
دکتر ابرقویی در پاسخ به این سؤال که خصوصیات رشد جسمی و روحی در سنین زیر دبستان چگونه است؟ پاسخ داد:این کودکان شدیدا کنجکاوند و مدت زمان تمرکز و توجهشان کوتاه است و سخن گفتن حیوانات و اشیا را می پزیرند.
وی تصریح کرد: کودکان زیر سن دبستان از کلمات آهنگین خوششان می آید و از قطعات تکراری لذت میبرند و در تصاویر و جزییات آنها دقیق میشوند وهر قدر آنها را به به طبعیت نزدیکتر کنیم نکات تازه تری را کشف می کنند.
این دکترای روانشناسی با بیان این مطلب که کودکان این سنین بین تخیل و واقعیت در نوسان هستند افزود: در حالی که این کودکان در زمینه های تخیلی تجربه می کنند ولی در شناخت واقعیات روزمره خود نیز کوشش می کنند و حتی از نقل مکرر یک داستان استقبال می کنند.
*نیازها و رغبت ها در سنین زیر دبستان
دکتر ابرقویی درباره نیازها و رغبت های کودکان زیر سن دبستان اظهار داشت: این کودکان قصه های توأم با تکرار را دوست دارند و به کتاب هایی که درباره ی اشیا موجود در محیط کودک و جاندران و گیاهان باشد،علاقه مند هستند.
وی تصریح کرد: از داستانهایی که موجودات بی جان حرف می زنند لذت می برند و داستانهایی که پایان لذت بخشی دارد بیشتر می پسندد و به داستانهایی که در یک نشست تمام می شود علاقه نشان می دهند.
* نقش والدین در کتابخوانی کودکان
دکترا روانشناسی تربیتی در خصوص خصوصیت تقلید پذیری کودکان گفت: کودکان زیر دبستان بیش از همه آنها از والدین خود تقلید میکنند و تاأثیرمی پزیرند و کودک در این مسیر گاهی بدون اینکه از امری سر در آورد به تقلید از والدین می پردازد.
دکتر ابرقویی بیشترین همانند سازی و تأثیر پذیری کودک در زیر دبستان را در محیط خانه وخانواده دانست و گفت: بیش از آن که از افراد بیگانه ونا آشنا تأثیر پذیرد و از آنها تقلید کند از پدر و مادر و خواهر وب ردران بزرگتر خود تأثیر می پزیرد و تقلید می کند.
وی تأکید کرد: به همین دلیل تأثیر پذیری است که امر مطالعه در خانواده امری مهم و حساس محسوب می شود زیرا در خانواده هایی که بزرگتر ها اهل مطالعه هستند خود به خود بچه ها هم به این امر رغبت پیدا می کنند و به کتاب روی می آورند.
*چگونه کودکان تقلید می کنند؟
این استاد دانشگاه بیان کرد: کودکان به هنگام مطالعه بزرگتر ها به تقلید آنها مجله یا کتابی را برمی دارند و زیر لب کلماتی را زمزمه می کنند و ادای مطالعه کنندگان را در می آورند و تظاهر می کنند که مشغول کتاب خواندن هستند.
*جواب مثبت به درخواست کتاب خواندن کودکان از والدین
دکتر ابرقویی تصریح کرد: گاهی هم کودکان به هنگام مطالعه بزرگترها،کتابی را که در دستشان هست بر می دارند و از بزرگتر ها با سماجت می خواهند که کتاب را برایشان بخوانند و اگر بزرگتر ها این شوق و رغبت را در کودکانشان دیدند بهتر است خواسته کودک را بی پاسخ نگذارند و به او جواب مثبت دهند.
وی پیشنهادکرد: والدین به هنگام مطالعه کتابهایی متناسب با توانایی فرزند خود را در نزدیکی محیط مطالعه قرار دهند تا کودک به راحتی به آن دسترسی پیدا داشته باشد.
Related Assets:
- افزایش علاقه کودکان به مطالعه با بهره مندی ازقهرمانان برنامه کودک
- راز درمان دلخوری و زودجوشی در همسران/ترقه ای عمل نکنیم
- مردان از کوتاه آمدن همسرانشان سوء استفاده نکنند/شیوه های کارآمد و ناکارامد کنترل خشم
- مراسم سالروز ازدواج حضرت علی(ع) وفاطمه(س) در مخابرات استان یزد
- دو اثر فاخر در یزد به چاپ رسید
- ادای احترام کارکنان اداره کل کتابخانههای عمومی یزد به مقام شامخ شهید صدوقی
- برگزرای آیین تجلیل از خادمان کتابخوانی و کتابخانههای عمومی در یزد
- آیت الله ناصری خواستار تعیین سرانه مطالعه در استان شد