ID : 8892590
سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی یزد خبر داد

گردهمایی تشکل های میراث فرهنگی 18 استان در یزد


سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از برگزاری نشست تشکل های حامی میراث فرهنگی و گردشگری 18 استان کشور در خرانق اردکان خبر داد.

به گزارش یزد رسا، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از برگزاری نشست تشکل های حامی میراث فرهنگی و گردشگری 18 استان کشور در خرانق اردکان خبر داد.

مصطفی فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروهی از سازمان های غیردولتی فعال در حوزه گردشگری کشور در طول سال های گذشته همکاری های مختلفی را با یکدیگر داشته و نشست های متعددی را در استان های یزد، فارس، اصفهان، تهران و هرمزگان در قالب شورای هماهنگی تشکل های میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کردند.

وی اضافه کرد : قرار است نمایندگان این تشکل های گردشگری که شامل 60 تشکل غیردولتی حامی میراث فرهنگی و گردشگری از 18 استان کشور است طی چهار روز از دهم تا سیزدهم آبان ماه در همایش در خرانق اردکان شرکت کنند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه این همایش رویکرد طبیعت گردی و کویرشناسی دارد ، یادآور شد: سخنران ویژه این همایش ' پرویز کردوانی ' پدر کویرشناسی ایران است .

فاطمی تصریح کرد : همایش یاد شده با محوریت ژئوتوریسم و گردشگری مذهبی توسط انجمن حافظان طبیعت یزد خواهد بود که برای آشنایی تشکل های غیر دولتی کشور با پتانسیل های گردشگری و طبیعی استان یزد برگزار می شود.

تشکل های قبلی در کرمانشاه و همدان همایش های مشابهی داشته اند.

استان یزد یکهزار و 490 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با 100کیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو 4500ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.

انتهای پیام /ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.