ID : 1042984
گفتگو یزد رسا با خادم و نوحه خوان دیرینه شهر هرات:

۴۱ سال خادم و نوحه خوان اهل بیت هستم/ کلیه نوحه هایی که در ایام محرم می خوانم خود می سرایم


سعدالله اسلامی خادم و نوحه خوان دیرینه شهر هرات با بیان اینکه 41 سال است که خادم و نوحه خوان اهل بیت هستم گفت: امام حسین (ع) برای نماز شهید شد، اگر امروز ما تا نصف شب عزاداری کنیم و نماز صبحمان قضا شود امام حسین (ع) راضی نیست زیرا کسی که عزادار و سینه زن امام حسین(ع) است باید در جامعه الگو باشد.

خادم و نوحه خوان دیرینه شهر هرات در گفتگو با خبرنگار یزد رسا از خاتم ، به بیان چگونگی وارد شدنش به مسیر نوحه خوانی و خادمی اهل بیت پرداخت و خاطر نشان کرد: قبل از سال ۱۳۵۱ آقای مدرسی یک روحانی به نام حجت الاسلام کریمی که خدا رحمتش کند از یزد به هرات فرستاد که ما با تعدادی از بچه مسجدی ها برای وی منزلی پیدا کردیم و وی در شهر هرات مستقر شد. 

"سعدالله اسلامی" ادامه داد : حجت الاسلام کریمی یکی از طرفداران امام خمینی (ره) بود که زمانی که در مسجد مسئله می گفت کلا به نقل از( آقا ) صحبت می کرد و در آن زمان ما متوجه منظور وی نمی شدیم که منظورش از کلمه آقا چه کسی است.

وی گفت: بعد از مدتی از حجت الاسلام کریمی سوال کردیم منظور شما از آقا چه کسی است وی می گفت فعلا زود است نمی توانم بگویم بعد از مدتی که کریمی با مردم آشنا شد گفت منظورم از( آقا ) امام خمینی (ره) می باشد.

IMG_3056-(1)

خادم و نوحه خوان دیرینه شهر هرات خاطر نشان کرد: قبل از سال ۵۱ عزاداری در شهرستان خاتم منسجم نیود و مردم به صورت پراکنده عزاداری می کردند که در آن زمان  با راهنمایی های حجت الاسلام کریمی و همت مردم هرات هیئت تشکیل دادیم که بنده نیز از آن زمان خدمتگزاری اهل بیت و نوحه خوانی را آغاز کردم.

اسلامی با بیان اینکه در راه اندازی هیئت های دیگر بنده نیز فعالیت داشتم گفت: مسجد قلعه آقا جعفر نیز در آن زمان قصد داشتند هیئت تشکیل دهند که بنده نیز در برپایی هیئت مسجد قلعه آقا جعفر با آن ها همکاری داشتم و پس از برپایی هیئت مسجد قلعه آقا جعفر بدلیل نداشتن نوحه خوان ، مدتی هم نوحه خوان آن هیئت بودم .

خادم و نوحه خوان اهل بیت گفت: بعد از راه اندازی هیئت مسجد قلعه آقا جعفر هیئت دیگری در مسجد امام جعفر صادق (ع) به نام هیئت امام جعفر صادق(ع) راه اندازی کردیم و از آن زمان تا به حال نیز در آن هیئت مشغول خدمت گذاری هستم و خواهم بود.

وی گفت: الحمدالله مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در محرم ، مراسم قرائت زیارت عاشورا هر هفته شب های یک شنبه، دعای توسل شب های سه شنبه و نماز جماعت همیشه در مسجد امام جعفر صادق (ع) برپا می باشد. 

اسلامی در ادامه سخنانش به بیان چگونگی رسم شدن مراسم زنجیر زنی در هرات پرداخت و افزود: بعد از تشکیل هیئت ها و پرپایی مراسم های سینه زنی با مشورت بچه های هیئت به این فکر افتادیم که مراسم زنجیر زنی نیز در هرات تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: در آن زمان بدلیل نبود امکانات و وسایل نقلیه مناسب این مسولیت را بنده قبول کردم که جهت تهیه زنجیر به شیراز بروم و پس از جمع آوری پول از طرف مردم و بچه های هیئت بنده با تمام مشکلات و سختی آن زمان به شیراز جهت تهیه زنجیر رفتم که پس از تهیه زنجیر مراسم زنجیر زنی هم در هرات برپا کردیم و از آن زمان به بعد مراسم زنجیر زنی در هرات مرسوم شد.

اسلامی با بیان اینکه کلیه نوحه هایی که در ایام محرم می خوانم خودم می سرایم گفت: کلیه نوحه هایی که در ایام محرم می خوانم خودم می سرایم و هنوز نوحه ای از روی کتاب نخوانده ام فقط گاهی اوقات برای استفاده از کلماتی برای سرودن نوحه های خودم  به کتاب های نوحه مراجعه می کنم .

خادم و نوحه خوان اهل بیت به بیان خاطره ای از نوحه خوانی اش در گذشته پرداخت و خاطر نشان کرد: زمانی که انقلاب هنوز پیروز نشده بود بنده نوحه ای سرودم که انقلابی بود و شب محرم زمانی که داشتم نوحه را در هیئت می خواندم چند نفر که مخالف بودند و دیدند نوحه من انقلابی است حمله کردند که مرا کتک بزنند بنده هم زمانی که دیدم دارند به سوی من می آیند به میان هیئت رفتم و از آنجا فرار کردم که صدمه ای نبینم. 

سعدالله اسلامی اشاره ای نیز به قیام امام حسین (ع) کرد و افزود: امام حسین (ع) برای نماز شهید شد ، اگر امروز ما تا نصف شب عزاداری کنیم و نماز صبحمان قضا شود امام حسین (ع) راضی نیست زیرا  کسی که عزادار و سینه زن امام حسین(ع) است باید در جامعه الگو باشد.

وی در پایان اشاره ای نیز به عزاداری های گذشته کرد و گفت: در گذشته مردم مخلصتر عزاداری می کردند بر خلاف امروز که بیشتر دنبال ظاهرسازی هستند .




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.