ID : 36537940
صنعت دام سبک یزد متحول خواهد شد؟

1200 بز اسپانیایی به یزد وارد شد


اولین محموله بز مورسیا با ظرفیت 1200 راس روز گذشته به استان یزد وارد شد تا صنعت دامداری یزد، دوره جدیدی را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار یزدرسا، بز مورسیا اسپانیایی یکی از مشهورترین انوع نژاد بز در جهان است. این نژاد، بومی جنوب شرقی کشور اسپانیا یعنی مناطق مورسیا، آلمریا، گرانادا و آلی کانته میباشد. این بزها به نام رامش (RAMESH) شناخته می شوند و نام کامل آنها murcia goat Capra aegagrus hircus می باشد.

این بزها دارای ویژگی های با ارزشی چون پرورش آسان، توان بالا برای زندگی در شرایط سخت محیطی و شیردهی بالا هستند و همین خصوصیات موجب شده است که بزهای مورسیا گروسیا در کنار بزهای سانن و آلپاین بهترین انواع نژاد بز برای پرورش باشند.

اولین محموله بز مورسیا با ظرفیت 1200 راس  روز گذشته به استان یزد وارد شد تا صنعت دامداری یزد، دوره جدیدی را آغاز کند.

جانشین ريیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اظهارداشت: محموله بز مورسیا با ظرفیت هزار و 200 راس شامل هزار و 140  راس ماده و 60 راس نر بالغ به طور مستقیم از کشور اسپانیا وارد استان شده است.

وی با بیان اینکه این دام ها به سایت پرورش بز در بخش فهرج شهرستان یزد انتقال داده شده اند، ادامه داد: اجرای طرح اقتصادی پرورش بز مورسیا توسط اتحادیه تعاونی های دامداران استان یزد با مشارکت شرکت های تعاونی دامداران شهرستان های یزد و تفت و شرکت تعاونی کشاورزی جامع گستر انجام خواهد شد.

گفتنی است بز شیری نژاد مورسیا با 210 روز دوره شیردهی در سال با تولید سالیانه بیش از 600 کیلوگرم شیر  با چربی 5.7 درصد و پروتئین 3.4 درصد در مقایسه با سایر رکوردهای استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز با تفاوت معنی داری عملکرد بسیار بالاتری دارد و شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 از دیگر مزیت ها و ویژگی های خاص این نژاد مدت زمان کوتاه بلوغ، چند قلوزایی و سازگار بودن با اقلیم منطقه و مقاومت بالا در برابر انواع بیماری های شایع دامی می باشد.

انتهای پیام/م*

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.