ID : 22465478
نگرانی در وضعیت فروش لوازم خانگی؛

60 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت‌های خارجی است/ بیداد رکود در بازار لوازم خانگی خاتم


«رکود»کلمه‌ای که این روزها در فضای اقتصادی کشور به یک کلید واژه مهم بدل شده است و شاید یکی از بازارهایی که تقریبا در یکی - دو سال گذشته با رکود به طور جدی دست و پنجه نرم کرده، بازار لوازم خانگی بوده است.

به گزارش یزد رسا؛ «رکود» کلمه‌ای که این روزها در فضای اقتصادی کشور به یک کلید واژه مهم بدل شده است و از سوی فعالان و اصناف مختلف اقتصادی به طور جدی شنیده می شود.

شاید یکی از بازارهایی که تقریبا در یکی - دو سال گذشته با رکود به طور جدی دست و پنجه نرم کرده، بازار لوازم خانگی بوده است.

هرچند مردم برای خرید لوازم خانگی منتظر برجام و شکسته شدن قیمت ها ماندند اما پس از گذشت این مدت و تغییر نکردن قیمت ها به نظر می رسد مردم همچنان تمایلی به خرید ندارند و هنوز هم منتظر ارزانی و کاهش قیمت کالا در این بازار هستند.

رییس اصناف فروشندگان لوازم خانگی شهرستان خاتم در گفتگو با طنین خاتم با بیان اینکه پس از برداشته شدن تحریم ها قیمت ها هیچ تغییری نکرده است و مردم از این مسئله ناراضی اند اظهار داشت: متاسفانه توان خرید مردم با قیمت ها هم خوانی ندارد و هیچ چیز نسبت به گذشته تغییری نکرده و همچنان خریدار تا مجبور نباشد برای خرید اقدام نمی کند.

جواد یعقوبیان گرونی اجناس ایرانی و پایین بودن قدرت خرید مردم را یکی از علل رکود در بازار عنوان کرد و گفت: یکی از علل استقبال مردم از برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی ارزان بودن و با کیفیت بودن  این اجناس در مقابل کالاهای ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 60 درصد بازار لوازم خانگی در دستان برندهای خارجی است و  این امر منجر به کاهش مزیت رقابتی تولیدکنندگان داخلی و خروج تدریجی آن ها از بازار و بعضا ورشکستگی شده است اظهار داشت: شرکت های داخلی می‌توانند با بهبود کیفیت محصولات خود نبض بازار را در دست بگیرند و با کشورهای خارجی رقابت داشته باشند.

در ادامه به سراغ یکی از فروشندگان لوازم خانگی شهرستان رفتیم.

حسینی پور با ابزار نگرانی از وضعیت فروش لوازم خانگی اظهار داشت: بازار فروش بعد از عید نوروز هر روز رو به کاهش است.

 


وی افزود: رکود در بازار بیداد می کند، نبود نقدینگی و خالی بودن جیب مردم به علت افزایش بیکاری،تعطیلی کارگاه های صنعتی و گرانی بیش از حد اجناس، اداره زندگی را سخت کرده است و مردم زیاد راغب به خرید نیستند.

حسینی پور گفت: بیش از 60 درصد کالاها در بازار لوازم خانگی خارجی است و علت آن عدم کیفیت اجناس ایرانی و تفاوت قیمت تمام شده بعضی از اجناس است، که اجناس خارجی در قیاس با کالای ایرانی ازکیفیت بالاتر و قیمت ارزانتری برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: مردم دنبال جنس با کیفیت هستند و به علت کیفیت پایین بعضی از اجناس ایرانی قطعا جنس خارجی فروش بهتری دارد.

حسینی پور گفت: در تولیدات لوازم خانگی بعضی شرکت های ایرانی هستند که اجناس با کیفیت تولید می کنند اما به صورت کلی قابل رقابت با کشورهای اسیای شرقی که در حال حاضر رکورد دار تولیدات لوازم خانگی می باشند نیستند به تبع آن دسته از شرکت های ایرانی که اجناس با کیفیت تولید می کنند بیشتر مواد اولیه آنها وارداتی است.

 

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.