«استانی شدن انتخابات»؛ خدشه ای بر مردمی بودن مجلس
یزد رسا به قل از بافق خبر؛ درخصوص موضوع مهم طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که برای چندمین باردرادوار مختلف مجلس مطرح شده وهر بار با دیدگاه های متفاوت درمحافل و مجالس سیاسی به آن پرداخته شده و در دستورکار مجلس قرارگرفته لیکن با توجیهات ونظرات مخالف وموافق همچنان این مهم نقل محافل سیاسی می باشد.
واضح و مبرهن است کلامی که برزبان جاری می شود،جمله ای که برصفحه نگاشته می شود یا قدمی که در موضوعی خاص برداشته می شود ناشی ازفکر و اندیشه شخص یا اشخاصی است که باهدفی معین ابتدا با ایده ای شروع و سپس عملیاتی میشود.
بنابراصل متقن وپذیرفته شده مقاومت دربرابرتغییر این طرح هم بانظرات موافق ومخالف روبرو شده ودر مجالس و محافل سیاسی ودرصحن مجلس درخصوص آن صحبت شده و می شود و نهایتا نظرشورای نگهبان به عنوان ناظر و جایگاه قانونی تطبیق مصوبات مجلس باقانون اساسی وشرع تعیین کننده سرنوشت موضوع مورد بحث می باشد.
آنچه به ذهن حقیر می آید ومطالعه ای که قبلا ازمذاکرات جلسات قانون اساسی به یاد دارم (نقل به مضمون )نظرشهید بهشتی درتنظیم قانون اساسی دربحث مجلس این بودکه مجلس باید مردمی باشد و مجلس پایگاه عناصرسوء استفاده چی و نمایندگان پول دارها نشودونمایندگان واقعی مردم باید در آن حضورداشته باشند وحضرت امام (ره) نیزمجلس راخانه ملت نامیدند.
- موافقان این طرح به مواردی همچون:
- جلوگیری از بخشی نگری نمایندگان- ایجاد وحدت رویه –رشد متوازن استانها-ارتقاء کارنمایندگان درسطوح ملی-تقویت نظام حزبی و... درکشور را از مزایای این طرح می دانندکه البته وصد البته جملات زیبا،دهن پرکن وقشنگی است که باتوجه به جایگاه مجلس درنظام مقدس جمهوری اسلامی و وظایف واقعی نمایندگان مجلس می توان پرسید:ایده آل های فوق فقط با استانی شدن انتخابات قابل وصول است؟
ایا راه دیگری وجود داردیا خیر؟
و به عبارتی بایدگفت «برای رسیدن به طبقات بالای ساختمان وپشت بام که اسمان ابی وستارگان زیبا را ببینیم احتیاج به پله،نردبان یا اسانسورمطمئن نداریم؟! آیا زیرساخت های آن را تدارک دیده ایم؟ یافقط برای رسیدن به اهدافی خاص سیاسی هر از چندگاهی در ادوار مختلف مجلس آن هم مشخصا درسال اخر هر دوره مجلس مطرح وجار وجنجال راه می اندازندکه با این طرح چنان وهمان می شود.
در سال ۷۸هم این مطرح شدکه با مخالفت شورای محترم نگهبان روبروگردید.
نظریات مخالفان این طرح:
با نگاهی به عقبه این طرح مهم در ادوار مختلف باتوجه به جریان هایی که درانتخابات های مختلف اتفاق افتاده ومشکلاتی که دامن گیرکشور و مجلس شورای اسلامی شده و می شود درشرایط فعلی و باتوجه به نبود زیرساخت های اجتماعی مناسب، نه تنها این طرح را موفق نمی دانند بلکه خطرخدشه دارشدن مردمی بودن مجلس شورای اسلامی راجدی قلمداد می کنند چون فاصله بین مردم ونمایندگان دراین طرح زیادمی شود-درجازدن عقب ماندگی مناطق کم برخوردار-کند شدن محرومیت زدایی روستاهها وفاصله گرفتن نمایندگان ازمردم دلایل روشن و آزمایش شده ای است که شاهد آن بوده وهستیم و مضافا اینکه اقبال اتصال نمایندگان به کانون های ثروت واحتمال استفاده ازپول های کثیف درتبلیغات کاندیداها بیشتر می شودکه همه موارد فوق با ماهیت ذاتی مجلس شورای اسلامی که باید مدافع محرومان واقشار آسیب پذیرجامعه باشد مغایرت دارد.
برای نمونه دراستان تهران که دارای ۳۰نماینده می باشد بعضا پای نمایندگان به روستاهای نزدیک پایتخت هم نرسیده وپل ارتباطی مردم ودولت کمرنگ شده است.
دراستانی شدن انتخابات به دلیل گستردگی حوزه انتخابیه کاندیداها مجبورا برای اشنایی باحوزه انتخابیه وتعیین افرادی برای کمک رفع ورجوع کارها دست به دامان کسانی شوندکه بعضا به کانون های زر و زوریا قدرت متصلند واین افتی است که حتی هم اکنون،علیرغم دقت هایی که شده بعضا خودنمایی می کند ولاجرم نمایندگان وامدارافراد ویا گروههایی خاص می شودکه این با استقلال کارنمایندگان منافات دارد وقطعا با استانی شدن انتخابات این معضل بیشترخود را نشان خواهد دادکه باید به دنبال راهکاری موثر برای مقابله با این معضل باشند.
دراستانی شدن انتخابات افرادی که در نظر مردم شناخته شده ترهستند(مشخصا نمایندگان فعلی وقبلی یا مسئولین ادارات)شانس بیشتری دارند وافرادجدیدحتی با فکرهای نو واستعدادهای درخشان ازشانس کمتری برخوردارخواهند بود.
فلذا افرادی خاص با استفاده ازانواع رانت ها به مجلس راه پیدا می کنند وعملا ارتباط مردم وحاکمیت قطع می شود.
یقینا ازشهرهای کوچکی مثل بافق به ندرت اتفاق می افتدکه بتوان نماینده ای به مجلس فرستاد واین موضوع باعث می شودکه مشارکت مردم درانتخابات کمتر شود.
ونکته پایانی اینکه درانتخابات استانی ضرورتا هزینه تبلیغات کاندیداها بیشترمیشود چون هم بایدتبلیغ استانی داشته باشد وهم شهرستانی، که احتمال استفاده ازپول های کثیف وافتادن نماینده دردام دنیاطلبان قانون شکن زیادترمی شود.
کما اینکه درانتخابات ریاست جمهوری ۸۸ پولهای کثیف دیک چنی برای فتنه گری مامور بود و دختر دیک چنی دردبی دفتر زده بود وکارمی کرد بررسی کنید و ببینیدازچه کسانی حمایت می کردند و سرنوشتشان چه شد قابل تامل است که ببینید وچه مشکلات برای کشوردرست کردند وچه هزینه ای پرداختیم.
ودرپاسخ ان ها که می گویند با استانی شدن انتخابات نظام حزبی تقویت وارتقاء می یابدب ایدگفت:وقتی ازحدود۲۰۰حزب ثبت نام شده که بعضی از انها درکشورتعدادشان به انگشتان دست هم نمیرسدیا احزابی که ساخته دست دولت هایند وصرفا تاریخ مصرف انها برای انتخابات است و پس ازانتخابات کرکره انها پایین وچراغ انها خاموش می شود ومتاسفانه بعضی ازانها به جریانهای ضدانقلاب وضدنظام مقدس جمهوری اسلامی متصل هستند می شود به انها اعتمادکرد؟وسرنوشت کشور را بدست انها سپرد؟که قطعا پاسخ هردلسوز به نظام مقدس جمهوری اسلامی منفی است ولازم به ذکر است برای نمونه درکشور انگلستان هم به تعدادحوزه های انتخابیه حدود ۶۵۰نماینده درپارلمان دارند علیرغم اینکه احزاب هم فعال هستندودرسرنوشت انتخابات تاثیرگذار
والسلام
امیرحسین تفکری بافقی