آثار عطار نشان دهنده ی داشته های علمی اوست/عطار نیشابوری؛ یکی از سه اندیشمند بزرگ ایران است
به گزارش یزد رسا، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه یزد به مناسبت روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» شاعر بزرگ ایران گفت: مهدی ملک ثابت رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه یزد به مناسبت روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» شاعر بزرگ ایران گفت: بی گمان فرید الدین عطار نیشابوری، یکی از سه اندیشمند بزرگ ایران زمین در قلمرو شعر عرفانی است.
دکتر مهدی ملک ثابت تاکید کرد: بیست و پنجم فروردین ماه، روز بزرگداشت پیر اسرار، شیخ فرید الدین عطار را گرامی می داریم و به روح بلندش درود می فرستیم، باشد که ما نیز مشمول دعای نورانی او شویم که فرمود:
یا رب از رحمت نثار نور کن بر جان آنک کز سر صدقی کند روزی دعا بر من نثار
عطار نیشابوری یکی از سه اندیشمند بزرگ ایران زمین است
وی تصریح کرد: بی گمان فرید الدین عطار نیشابوری، یکی از سه اندیشمند بزرگ ایران زمین در قلمرو شعر عرفانی است که در نیمه دوم قرن ششم و آغاز سده ی هفتم هجری می زیست، شعر عطار پیوند دهنده ی شعر سنایی و مولوی است، راهی که سنایی غزنویی در شعر عرفانی بگشود در آثار عطار نیشابوری به کمال رسید و در شعر مولانا بر اوج شکوه و عظمت نشست.
آثار این شاعر بزرگ هم رنگ عرفان و تصوف دارد
ملک ثبت ادامه داد: آثار این شاعر بزرگ، هم رنگ عرفان و تصوف دارد، با توجه به عرفان پژوهان و عطار شناسان بزرگ معاصر، همچون دکتر شفیعی کدکنی، انتساب این آثار را به شاعر نیشابور قطعی است: دیوان اشعار، منطق الطیر، الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، مختار نامه و تذکرة الاولیا که آخرین ٱنها به صورت نثر و در شرح حال بزرگان متصوفه و اولیای الهی نگاشته شده و دیوان اشعار او دربردارنده قصاید و غزلیات است و بقیه این آثار همگی در قالب مثنوی سروده شده اند.
آثار عطار نشاندهنده ی داشته های علمی اوست
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: همین آثار مسلما نشانه ی داشته های علمی شیخ می باشد که این مرد بزرگ تا چه اندازه ای توانا و پر کار بوده است، خلق این آثار گرانسنگ در گوشه ی عزلت و حاشیه ی سلامت شکل نگرفته، بلکه چنانچه تاریخ نویسان آورده اند پیشه ی او«عطاری» بوده، یعنی در داروخانه بیماران را مداوا و برای آنان دارو تجویز می کرده به همین دلیل به «عطار» شهرت داشت.
عطار نیشابوری چنان در طی مقامات عرفانی، ره نوردید که مولانای بزرگ در بیان سیر آفاقی وانفسی او می گوید:
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
آنچه عطار در آثار از خداوند در خواست می کند«درد» است
ریاست دانشکده ادبیات دانشگاه یزد تاکید کرد: آنچه در آثار عطار نمود قابل توجهی یافته و گاه و بیگاه از خداوند بزرگ طلب می نماید همانا «درد» است این درد همان نیاز و طلب در جمیع جهات وجودی آدمی است یعنی خود را و کار خود را نادیدن و در عوض لحظه لحظه از حیات خود را وابسته به قدرت مطلق حق دانستن است این دردمندی است که او را به بیان چنین سخنان بی آلایشی وامی دارد.
خالقا بیچاره ی کوی توام سرنگون افتاده دل سوی توام
ای جهانی درد همراهم ز تو درد دیگر وام می خواهم زتو
رنج برد کوی تو رنجی خوش است درد تو در قعر جان گنجی خوش است
درد تو باید دلم را درد تو لیک نه در خورد من، در خورد تو
درد چندانی که داری می فرست لیک دل را نیز یاری می فرست
برخی آثار وی نشاندهنده ی ارادتش به اهل بیت(ع) می باشد
دکتر ملک ثابت اظهار داشت: عطار نیشابوری در مدح و منقبت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و خاندان بزرگوارش بحق سخن رانده است و صحابه پیامبر را نیز ستوده است، اما چون به امیر المومنین علی(ع) می رسد سخنش بوی محبتی ویژه دارد، آن بزرگوار را پیشوای راستین راهبری می داند که امامت مسلمین بی شک سزاوار وجود مبارک اوست.
خواجه حق پیشوای راستین کوه حلم و باب علم و قطب دین
ساقی کوثر، امام رهنما ابن عم مصطفی، شیر خدا
مرتضای مجتبی، جفت بتول خواجه ی معصومه داماد رسول
مقتدای بی شک به استحقاق اوست مفتی مطلق علی اطلاق اوست
وی در پایان گفت: سخن درباره ی جناب عطار فراوان است لیکن در این میدان تنگ مجالی بیش از این نیست پس با دعایی از او بیان را به پایان می بریم که فرمود:
پادشاها در من مسکین نگر گر زمن هر بد بدیدی در گذر
چون ندانستم خطا کردم ببخش آنچه کردم عذر آوردم ببخش
منبع: یزد هنر