اجرای سند 2030 سلطه فرهنگی را به دنبال دارد
حجتالاسلام مهدی سجادیامین در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: کشورهای عضو سازمان ملل متحد سند توسعه پایدار 2030 را به امضای خودشان رساندند و این سند دارای 17 هدف اصلی ، 169 هدف فرعی است که مقرر شد اجرای آن از اول ژانویۀ 2016 آغاز شده و تا سال 2030 همه بندهای آن در کشورهایی که عضو هستند و آن را میپذیرند اجرا شود.
وی افزود: محتوای سند 2030 هم گرچه بر آموزش همگانی تأکید میکند منتها منحصر به آموزشهای متعارف نیست بلکه بحث اشتغال، آموزشهای اجتماعی، حقوق شهروندی، حقوق بشر، سلامت، بهداشت و ... هم در آن مطرح شده است و خواسته برای توسعه و پیشرفت کشورها نگاه جامعی داشته باشد.
سند 2030 تناقض بنیادی با آموزههای اسلامی دارد
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار داشت: گرچه ما قبول داریم که اشتراکاتی در این سند با مفاهیم اسلامی وجود دارد منتها چون زیربنای این سند مبتنی بر نگاه لیبرالی است لذا در برخی از موارد تناقض بنیادی و عملکردی با آموزههای دینی و اسلامی ما دارد.
سجادیامین خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت یکی از اهداف مهم این سند در نگاه کلیاش این است که میخواهند بسیاری از کشورها و یا اگر بتوانند همه کشورهای دنیا را همفکر و هماندیشه خودشان قرار بدهند. یعنی همه کشورها یکدست و یکپارچه شوند و یکجور فکر کنند و وقتی که فکر جوامع یکجور شد، یکجور هم عمل میکنند و این در حقیقت یک نوع سلطه فرهنگی را در بلندمدت در پی دارد.
وی عنوان کرد: فارغ از مواردی که مورد پذیرش است و مشکلی و ابهامی در آن نیست، اما از چند جهت این سند قابل نقد و ارزیابی است. از یک جهت در رابطه با عناوین و الفاظ و اطلاعاتی است که در این سند به کار رفته که این ها خیلی کش دار و قابل تفاسیر متفاوتند و آنهایی که این سند را تدوین کردهاند میتوانند این ها را بر اساس خواستههای خودشان تفسیر کنند. عناوینی مانند حقوق بشر، آزادی، منع خشونت، تساوی جنسیتی و ... .
این کارشناس خانواده اضافه کرد: مثلا یکی از عناوینی که در این سند به کار رفته بحث بهداشت است یعنی در قالب عنوان بهداشت بحث آموزش جنسی کودکان حتی قبل از بلوغ را مطرح میکنند؛ یا مثلا تحت عنوان حقوق بشر آن چیزی که در سازمان ملل به عنوان ارزش مطرح شده است را ترویج میکنند و آزادیهایی را برای بشر مطرح میکنند که به قیمت رفتارهای نامشروع باشد مثل شراب خواری، برهنگی، روابط نامشروع است.
طبق سند 2030 باید همجنسگرایی به رسمیت شناخته شود
سجادیامین با بیان اینکه آنها حقوق بشر را هرچه که میل و خواسته نفسانی بشر باشد میدانند، یادآور شد: حقوق بشری که ما میگوییم با حقوق بشری که آنها میگویند تفاوت ماهوی دارد؛ ما حقوق بشر را مبتنی بر عبد بودن انسان در برابر خدا طراحی میکنیم اما آنها انسان را آزاد و رها از هر قید و بندی بیان میکنند.
وی اضافه کرد: عنوان دیگری که در این سند وجود دارد بحث شهروند جهانی است که بر اساس این عنوان همه کشورها را ملزم میکنند به اینکه رفتارهای غیرمتعارف در اجتماع مانند همجنسگرایی باید محترم شمرده شود و اینها را باید به رسمیت شناخت و اگر این اتفاق نیفتد آن کشورها را محکوم میکنند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مثلا عنوانی وجود دارد به نام شهروندان صلحطلب؛ خب صلحطلبی که در اسناد پشتوانه این سند معنا میکنند، یعنی افراد باید در مقابل ظلم و جنایت ظالمان و مستکبران بیتفاوت باشند و تولی و تبری که در آموزههای دینی ما اینقدر مهم است در این مفهوم محلی از اعراب ندارد.
سجادیامین همچنین یادآور شد: البته یکی از مشکلات این سند بحث تعهدی است که ایجاد میکند، گرچه برخی از کسانی که امضا کردهاند در مقام توجیه این عملکردشان گفتهاند ما حق تحفظ گذاشتهایم و تعهد آن الزامآور نیست، اما واقعیت این است که در مقام عمل اینگونه نیست.
وی با بیان اینکه سند 2030 یکسری توصیهها و همچنین یکسری محدودیتها برای کشورها ایجاد میکند، تأکید کرد: یکی از نکات قابل توجه، حذف نظارت والدین و مدارس از فرزندان و شاگردان است؛ آنها در نظام لیبرالی خودشان که آموزش را بر پایه همان قرار میدهند میگویند هرچیزی که مانع خلاقیت افراد شود باید حذف شود و با همین منطقشان آموزش متون دینی را حذف میکنند یا میگویند معلم پدر و مادر حق ندارند آزادیهای کودک را محدود کنند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: غیر از این سند، در کنفرانس نایروبی که در سال 1995 پیماننامهای آنجا تصویب شده، تصویب کردهاند که خانواده باید یک حریم خصوصی برای مسائل جنسی و باروری نوجوان قرار بدهد، یعنی اگر مثلا نوجوانی زیر 18 سال است و بخواهد با کسی رابطهای داشته باشد پدر و مادر حق نظارت ندارند و نمیتوانند برای او محدودیت ایجاد کنند.
سجادیامین تصریح کرد: وقتی نظارت والدین را حذف کنند و معلمین و مربیان را مجبور کنند تا این نوع آزادی را برای بچهها در نظر بگیرند، دیگر بحث امر به معروف و نهی از منکر و مدیریت و نظارت بر عملکرد بچهها از دست پدر و مادر خارج میشود.
در سند 2030 آموزش و پرورش باید سکولار باشد
وی اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مهم در سند 2030، حذف آموزشهای دینی برای فرزندان است؛ یعنی آموزش و پرورش در نگاه آنها کاملا ضددینی یا سکولار و بیتفاوت نسبت به مباحث دینی است و هرجایی که در کتابهای آموزشی فرزندان ما مباحث دینی بخواهد آموزش داده شود این سند آن را برنمیتابد.
این کارشناس خانواده با بیان اینکه نکته دیگر در سند 2030، حذف ارزشهایی مثل جهاد و شهادت از متون درسی است، بیان کرد: آنها یک طرح کلان دارند که همان جهانیسازی و صلح جهانی است که میخواهند تحت ارزشهای لیبرالیستی و سکولاریتسیشان طراحی شود.
سجادیامین ادامه داد: در واقع میخواهند افرادی در جوامع رشد کنند که هیچ اصطکاک و درگیری با نظام سرمایهداری و استکبار نداشته باشند و افراد تحت عنوان صلح جهانی طوری رشد کنند که هر جنایتی از سوی رژیم صهیونیستی در جهان و منطقه سر زد، کسی نباشد که با آن مقابله کند.
وی تأکید کرد: لذا اینکه رهبر انقلاب میفرمایند با اجرای سند 2030 میخواهند برای غرب سرباز درست کنند به خاطر این است که برخی آموزههای ما را حذف میکنند و برخی آموزهها را به فرزندان ما القا میکنند تا در نهایت افرادی مثل خودشان تربیت شوند.
سجادیامین با بیان اینکه آنها حتی عزاداری برای امام حسین (ع) را هم در مسیر خشونت تعریف میکنند، خاطرنشان کرد: وقتی که ما میخواهیم به فرزندانمان اخلاق بیاموزیم و جوانان جهاد و شهادت را به عنوان الگوی فرزندانمان معرفی کنیم، آنها از این موارد تحت عنوان آموزش خشونت به فرزندان یاد میکنند و بحث حذف شهید فهمیده یا حذف برخی از اشعار حماسی و جهادی از کتب درسی در همین راستا مطرح میشود.
انتهای پیام/